3 november 2019 door Thijs in Tips

Het is volop herfst. En dat zullen we weten ook! Iedereen om ons heen is verkouden en de eerste griepgolf dient zich ook alweer aan. De wintertijd is ingegaan, met als gevolg dat we in het donker de deur uitgaan en in het donker thuiskomen. Een herfstdipje is met deze omstandigheden zo opgepikt. Gelukkig biedt wintersport voor alle ongemakken een medicijn! Tijd om weer besmet te raken met het wintersportvirus in plaats van het herfstvirus.

#1. Verkoudheid

Een verkoudheid ligt in deze periode op de loer. Overal wordt gesnotterd en gesnoven. Zorg dat je goed gehydrateerd bent en drink voldoende water, Skiwasser en (alcoholvrije) Jägertee. Ook gezond eten is belangrijk om de weerstand weer op peil te brengen. Maak een typische Oostenrijkse buffetsalade of een Flädlesuppe op basis van runderbouillon. De lekkerste alcoholvrije drankjes op wintersport >

Jägertee
(alcoholvrije) Jägertee is goed tegen de verkoudheid

#2. Keelpijn

Voor keelpijn geldt hetzelfde medicijn als verkoudheid. Eet gezond, drink regelmatig en neem voldoende rust. Om de keel te verzachten kun je van die typisch keelsnoepjes uit de Alpen nemen. Het Zwitserse snoepje Ricola bevat maar liefst 13 verschillende kruiden en heeft een geneeskrachtige werking. De lekkerste zoetigheden uit de Alpen >

#3. Stress

Skiën werkt stressverlagend! Waarschijnlijk lukt het je niet om volgende week naar de Alpen te gaan, dus dan maar skiën in eigen land. Ga lekker even skiën in een indoor skibaan of werk aan de techniek op een rollerbaan. Ook kun je de ski-oefeningen weer op gaan pakken om straks helemaal ontspannen aan je welverdiende wintersport te beginnen. 13 dingen waar we ons als wintersporters op verheugen >

#4. Rillen en trillen

Brrrrr wat is het koud buiten! Tijd om weer wat dikkere kleding aan te trekken. Shop een nieuwe warme wintersportjas, vul je collectie onderkleding aan met merinowol en ga op zoek naar goede wanten. En skisokken mag je ook gewoon thuis dragen wanneer je het koud hebt. Skiën als het extreem koud is: tips >

24 uur in winter magazine editie 2 lezen
Ga bij de kachel zitten en lees het 24 UUR IN winter magazine

#5. Spierpijn

Soms voelen de spieren in deze periode aan alsof je de hele dag op de ski’s hebt gestaan. En wat doe je dan altijd op wintersport? Juist, dan ga je de wellness in! Ga lekker een middagje naar de sauna en gun de spieren wat ontspanning in het warme water. Fantastische wellness mogelijkheden in Karinthië >

#6. Wintersporthonger

De grootste kwaal tijdens de herfst is wel de onstilbare honger naar wintersport. We kunnen niet wachten om weer op de ski’s te staan. Voor het zo ver is moeten we de tijd overbruggen met wintersportrecepten koken, après-ski hits luisteren en webcams checken. 10 tekenen dat je niet meer kunt wachten tot het winter wordt >

#7. Eenzaamheid

Alleen van de piste afdalen is totaal niet erg. Maar alleen thuis zitten wanneer de regen tegen de ramen klettert wel. Pak de wintersportfoto’s er nog een keer bij, organiseer je eigen après-ski feestje of boek een wintersport naar de Snowplaza Ski Opening Gurgl! Hier wordt het zeker gezellig!

#8. Paar kilo te zwaar

Dat skipak moet straks wel weer aankunnen tijdens de wintersport ; )! Begin daarom nu alvast met de voorbereidingen om straks weer helemaal in shape en in conditie op de piste te staan. Start met ski-oefeningen, maak een heerlijke herfstwandeling, trotseer de wind tijdens een fietstochtje of trek baantjes in het zwembad.

#9. Energiedip

Het andere uiterste is ook mogelijk, misschien zit je wel heel laag in je energie! Een van de dingen die hier tegen helpt is het eten van stevige winterkost. Dierlijke proteïnen maken het makkelijker om voldoende cortisol te produceren. Dus doe je tegoed aan Goulashsoep, Wiener Schnitzel en Zwiebelrostbraten!

#10. Humeurig

Wintersporters kunnen een beetje humeurig zijn wanneer ze nog geen uitzicht hebben op de eerste meters op de ski’s. Niet-wintersporters begrijpen hier helaas helemaal niks van. Het enige wat voor blije gezichten kan zorgen is verse sneeuw, seizoensopeningen en wintersportvoorpret. 15 momenten waar iedere wintersporter blij van wordt >

verse sneeuw
Verse sneeuw! Daar worden we blij van!

Verkouden of griep tijdens de wintersport?

Mocht je je grieperig voelen of onverhoopt verkouden worden tijdens de wintersport, doe het dan wat rustiger aan. Spierpijn en een verstopte neus hoeven niet te betekenen dat je niet op de piste kunt staan. Wees wel voorzichtig als je last hebt van een verhoogde temperatuur, hoofdpijn en/of pijn boven in de nek. Dit zou er op kunnen duiden dat je griep hebt en dan is het wel verstandig om rust te nemen. In situaties als deze is het extra belangrijk om veel water te drinken, gezond te eten en gas terug te nemen.
???????
11 tips voor een gezonde(re) wintersport >

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen