16 januari 2018 door Gastredacteur in 'Tips''

11 tips voor een gezonde(re) wintersport

Door: Anita Mulderij. Het wintersportseizoen is in volle gang! De Alpen liggen bedekt met sneeuw en overal kan uitstekend worden geskied. Dat betekent lekker skiën of snowboarden buiten in de natuur. Erg gezond zo’n wintersport vakantie, ten minste dat zou je denken. Bij veel mensen gaat dit er echter heel anders aan toe. De Kaiserschmarrn, Apfelstrüdel, Glühwein en Currywurst die te krijgen zijn in de bergrestaurants en veel bier bij de après-ski, zorgen ervoor dat de wintersport enorm gezellig en lekker is. Maar ze kunnen je “gezonde vakantie vibe” behoorlijk in de weg staan.

Aanslag op je lichaam

Door ongezond voedsel te eten, veel alcohol te drinken en veel te skiën krijgt je lichaam behoorlijk wat te verduren. Vooral als je een zittende baan hebt en gewoonlijk niet veel aan sport doet, kan het een behoorlijke aanslag zijn op je lijf. Je knieën en gewrichten krijgen er behoorlijk van langs. Maar wat is het heerlijk om keihard van die berg af te glijden.
Zeker als je bezig bent met afslanken of een erg stressvolle periode achter de rug hebt is het belangrijk om de wintersportweek te gebruiken om te ontspannen en goed voor je lichaam te zorgen. Dan kan het je een enorme boost geven om daarna weer met veel plezier aan het werk te gaan. De onderstaande 11 tips helpen je erbij en maken je wintersport nog leuker en beter voor je lichaam.

#1. Bereid je lichaam voor op de wintersport

Om je echt lekker te voelen tijdens de wintersport doe je er goed aan om minstens twee maanden voordat je gaat kracht en conditie op te bouwen. Je kunt dit doen door te gaan fitnessen, HIT training te doen of bijvoorbeeld door te gaan hardlopen. Kijk wat voor jou haalbaar is. Elke dag een grote wandeling maken of je kuiten trainen door elke dag de trap een aantal keren op en af te lopen kan ook al helpen. 5 ski oefeningen om fit op wintersport te gaan >

Ski oefeningen

#2. Drink veel water

Tijdens de wintersport verlies je veel vocht. Je lichaam moet hard werken om zichzelf op temperatuur te houden en je lichaam moet zich enorm inspannen, waardoor je waarschijnlijk veel zweet. Begin de dag daarom altijd met een groot glas water om de vochtbalans in je lichaam op peil te brengen en drink ook tijdens de pauzes altijd een glas water.

#3. Start de dag met een gezond ontbijt

Eet daarnaast een gezond en voedzaam ontbijt waar je de hele ochtend op vooruit kunt. Zeker als je koolhydraatarm eet omdat je wilt afslanken is het belangrijk om een ontbijt te nuttigen dat voldoende vetten en eiwitten bevat. Eet bijvoorbeeld een kommetje havermout met een banaan, wat Griekse yoghurt met noten, zaden en pitten, een groene smoothie met eiwitpoeder of een lekkere omelet met bijvoorbeeld avocado en zalmsnippers.

#4. Lunch verstandig

Na een ochtend op de latten kom je waarschijnlijk uitgeput, koud en met veel trek aan bij het bergrestaurant. Heel verleidelijk om je te storten op een groot bord patat met schnitzel, maar wees verstandig. Houd in gedachten dat je je ook na de lunch nog lekker wilt voelen en maak verstandige keuzes. Een goed gevulde soep, een salade met een sneetje volkoren of roggebrood of een stuk vlees met warme groenten zijn bijna overal verkrijgbaar. Wees slim in de keuzes die je maakt en sta na de lunch weer vol energie op de latten!

Goulashsoep

#5. Maak afspraken met jezelf

Is het tijd voor après-ski? Besef dat je met vakantie bent en veel beweegt dus als je erg van een biertje of een kop warme chocolademelk houdt, kan je dat prima af en toe doen. Maak afspraken met jezelf en hou het bij 1 per dag, of bijvoorbeeld om de dag. Kies wat voor jou goed voelt!

#6. Zorg voor een goed herstel

Sla je de après-ski over en wil je je lichaam echt een plezier doen? Neem dan als je thuis komt een groente smoothie met een eiwitpoeder of eet wat Griekse yoghurt met noten als snack. De eiwitten zorgen ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen. Je spierpijn zal daardoor een stuk minder zijn.

#7. Kies voor gezonde snacks

Sla gezonde snacks in bij de supermarkt of maak thuis heerlijke zelfgemaakte noten- energie repen die je in je jaszak kunt stoppen voor als je echt toe bent aan een snack. Ook een zakje noten, zaden, pitten, een banaan of een nakd reep zijn prima snacks om mee te nemen en makkelijk te eten als je een momentje hebt in de skilift.

Zelfgemaakte energierepen

#8. Slaap voldoende

Slaap voldoende, probeer acht uur per nacht mee te pakken. Zo krijgt je lichaam voldoende tijd om te herstellen.

#9. Rek en strek

Doe elke dag aan het einde van de dag wat rek- en strekoefeningen voor je heupen, benen, billen en hamstrings. Ook wat oefeningen met een foamroller kunnen erg prettig zijn en je klaar maken voor de volgende dag.

#10. Smeer je in

Draag altijd zonnebrandcrème op je gezicht als je de sneeuw in gaat, ook als de zon niet schijnt. De straling is erg sterk vanwege de weerkaatsing van de sneeuw en je bent dichter bij de zon en je wilt natuurlijk niet het risico lopen om te verbranden. Smeer minstens factor 50 op je gezicht en ook dan kom je meestal nog met een heerlijk kleurtje in je gezicht thuis.

#11. Maak gebruik van de sauna

Ga naar de sauna na een dag skiën of snowboarden. Zweet alles er lekker uit, geniet met volle teugen en kom volkomen ontspannen thuis na een week wintersport. Dat wil toch iedereen?

Heb jij nog tips voor een gezonde(re) wintersport? Laat een reactie achter!

Saunagondel

Gastredacteur worden voor Snowplaza? Stuur jouw wintersportverhaal naar redactie@snowplaza.nl en wie weet staan hier binnenkort ook jouw wintersportavonturen.