Op wintersport met de auto naar Oostenrijk en op zoek naar de beste route of meer informatie over winterbanden en de vignetplicht? De Oostenrijkse skigebieden zijn eenvoudig met de auto te bereiken. Afhankelijk van waar je heengaat en waar je vandaan komt, zijn er verschillende reisroutes mogelijk. Navigatiesystemen en Google Maps bieden de beste opties qua snelste reistijd en kortste route, al is het ook aan te raden je vooraf thuis voor te bereiden. Op deze pagina de hoofdroutes naar Oostenrijk, inclusief een aantal handige tips voor je autovakantie.
Autovakantie Oostenrijk: snel naar de volgende informatie
De hoofdroutes van Nederland naar Oostenrijk
Heb jij een autovakantie in Oostenrijk op de planning staan en stap je binnenkort in de auto richting de wintersport? Afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat zijn er verschillende routes mogelijk naar de Oostenrijkse Alpen. Centraal gelegen in Nederland is Utrecht, vandaar dat we deze stad in alle hoofdroutes naar Oostenrijk aanhouden als beginpunt. In de basis zijn er twee hoofdroutes: Rechtsrheinisch en Linksrheinisch. Bij die eerste passeer je de grens bij Arnhem (Zevenaar/Babberich) en rijd je via de A3. Bij die tweede passeer je de grens bij Venlo en rijd je via de A61. We breiden deze routes uit met Füssen en Kufstein (Tirol), Salzburg (Salzburgerland, Steiermark en Karinthië), Bregenz (Vorarlberg) als eindpunt, aangezien je vanaf hier vrijwel alle skigebieden kunt bereiken.
Route 1: Rechtsrheinisch (Arnhem - Frankfurt - Passau)
De Rechtsrheinische route neemt je mee over de A3, een van de langste en belangrijkste snelwegen van Duitsland. Om die reden wel de Rechtsrheinische Autobahn genoemd. Deze gaat gelijk van start nadat je via Arnhem de grens overgaat en voert via Essen, Düsseldorf, Keulen, Bonn, Frankfurt, Neurenberg, Regensburg en Passau naar de Oostenrijkse grens. De meeste wintersporters zullen niet helemaal tot aan Passau rijden, maar afbuigen bij Frankfurt, Würzburg of Neurenberg.
Route 2: Linksrheinisch (Venlo - Koblenz - Hockenheim)
De Linksrheinische route neemt je mee over de A61, welke van start gaat als je bij Venlo de Nederlands-Duitse grens gepasseerd bent. Deze snelweg neemt je mee langs Keulen, Bonn en Koblenz en eindigt net voorbij Mannheim, in Hockenheim. Met deze route kun je de drukte bij München vermijden, maar ben je vaak wel net iets langer onderweg. Eenmaal op de A6 reis je verder naar Karlsruhe, om hier verder te koersen op de A8 en A7 langs Stuttgart en Ulm richting Füssen of Bregenz.
Route 3: Rechtsrheinisch met Füssen als eindpunt
In dit geval kun je zowel starten met de Links- als de Rechtsrheinische route, maar die laatste is vanaf Utrecht net iets korter en sneller (800 km). Bij Frankfurt verlaat je de A3 richting Karlsruhe (A5&A6). Hier buig je af naar de A8 en bij Ulm ga je over op de A7 richting Füssen. Afhankelijk van waar in Oostenrijk je verblijft, ga je na Lermoos en Bieberwier de Fernpas op.
Route 4: Rechtsrheinisch met Kufstein als eindpunt
Wie via Kufstein reist, kan eenvoudig veel skigebieden in Tirol bereiken. In dit geval kun je kiezen voor zowel Links- als Rechtsrheinisch, maar die laatste is het snelst en het kortst (885 km). Eenmaal bij Neurenberg verlaat je de A3 en buig je af naar de A9 langs Ingolstadt en München. Eenmaal bij München ga je over op de A99 naar de A8 en de A93 richting Kufstein.
Route 5: Rechtsrheinisch met Salzburg als eindpunt
Vanaf de Oostenrijkse stad Salzburg kun je allerlei skigebieden in het Salzburgerland, Karinthië en Steiermark bereiken. Uiteraard kun je hier ook via Venlo komen, maar vanaf Utrecht is Arnhem sneller en korter (931 km). Bij Neurenberg ga je de A9 op richting Ingolstadt en eenmaal bij München ga je kort over op de A99. Neem vervolgens de A8 naar Salzburg.
Route 6: Linksrheinisch met Bregenz als eindpunt
Op wintersport naar een van de skigebieden in Vorarlberg? Dan is de Linksrheinische route het kortst, al behoort ook de Rechtsrheinische ook tot de mogelijkheden. In het geval van die eerste ga je bij Hockenheim over op de A6 en A5 naar Karlsruhe. Sla daar af de A8 op naar Stuttgart en Ulm. En neem daar de A7 naar Memmingen. Rijd via de A96 naar Bregenz.
De hoofdroutes naar Oostenrijk op de kaart
Bekijk de verschillende routes naar Oostenrijk hieronder samen op de kaart.
Knelpunten met mogelijke files onderweg naar Oostenrijk
Hoe goed je de route ook plant, hoe snel je op de plaats van bestemming bent hangt ook af van hoe druk het op de weg is. In de kerstvakantie en voorjaarsvakantie zijn files eerder regel dan uitzondering en ook op andere wisseldagen kan het extra druk zijn.
Knelpunten in Duitsland
- A1 Osnabrück - Hamburg - Lübeck - Fehmarn: bij Bremen en Hamburg.
- A3 Keulen - Frankfurt - Würzburg - Neurenberg: bij Würzburg en Neurenberg
- A5 Karlsruhe - Heidelberg - Basel: bij Karlsruhe, Heidelberg en Weil am Rhein
- A7 Würzburg - Ulm - Füssen: bij Kempten en Füssen
- A8 Karlsruhe - München - Salzburg: bij Stuttgart en Ulm, tussen Günzburg, bij Augsburg en tussen München en Salzburg.
- A9 Neurenberg - München: bij Ingolstadt en München
- A61 tussen Mönchengladbach en Koblenz
- A93 tussen Rosenheim en Kufstein
- A99 Ringweg München
Knelpunten in Oostenrijk
- A10 Tauern Autobahn tussen Salzburg - Spital - Villach: bij de tunnels
- A12 Inntalautobahn: Kufstein - Innsbruck - Landeck: bij Kufstein, Innsbruck, Wiesing, Wörgl en Imst
- A13 Brenner Autobahn: bij de Brennerpas en tolstation Schönberg
- B179 Fernpasstrasse: bij Füssen en Imst, bij de grenstunnel Füssen en bij de Lermoosertunnel
- S16 Arlbergschnellstrasse: Bludenz - Arlberg - Landeck bij de Dalaasertunnel
Vignet Oostenrijk
Op autovakantie naar Oostenrijk en de snelste of beste route bepaald? Dan is het tijd voor de volgende stap: kijken of je wel of geen vignet Oostenrijk nodig hebt. Om op de Oostenrijkse snelwegen te mogen rijden (aantal trajecten uitgezonderd), hebben alle motorvoertuigen tot 3500 kilo een vignet nodig. Of je nu daadwerkelijk in Oostenrijk verblijft of alleen op doorreis bent. Het vignet Oostenrijk is verkrijgbaar in de vorm van een sticker die je op je voorruit plakt, maar ook digitaal, gekoppeld aan het kenteken van de auto. Sinds 2019 gelden er voor bepaalde snelwegtrajecten vignetvrijstellingen. Een aantal skigebieden is hierdoor zonder vignet te bereiken. Wil je onder de vignetplicht uitkomen met een alternatieve route? Let goed op: in Tirol gelden in het hoogseizoen vaak rijverboden op afsnijroutes.
Winterbandenplicht
Winterbanden hebben andere eigenschappen dan zomerbanden en zijn speciaal ontwikkeld om mee te kunnen rijden bij winterse omstandigheden (sneeuw/sneeuwmodder/ijzel/ijsvorming etc.). Ga nooit zonder winterbanden op wintersport naar Oostenrijk. Niet alleen vanwege de winterbandenplicht, maar ook omdat het veiliger en comfortabeler is. Van 1 november tot 15 april is rijden op winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. De winterbanden moeten aan bepaalde eisen voldoen en om alle vier de wielen gemonteerd zijn. Wie toch op zomerbanden rijdt in de winterperiode riskeert een boete en deze kan flink oplopen als je andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
Sneeuwkettingen
Op bepaalde Oostenrijkse wegen is rijden op sneeuwkettingen verplicht. Zeker als dit met een verkeersbord wordt aangegeven en de weg (bijna) volledig bedekt is met sneeuw en/of ijs. Het gaat hier om een blauw verkeersbord met daarin een autoband met een sneeuwketting eromheen. Ook op wegen waar dit bord niet staat mag je sneeuwkettingen omleggen, maar alleen als de weg bedekt is met ijs of sneeuw. Voor beide situaties geldt dat de sneeuwkettingen het wegdek niet mogen beschadigen.
Wegwerkzaamheden in Oostenrijk
Bij het plannen van de beste route naar Oostenrijk is het verstandig om ook te kijken of je onderweg te maken krijgt met wegwerkzaamheden. Die kunnen flinke files en dus extra reistijd opleveren. Wanneer je vooraf kijkt waar er aan de weg wordt gewerkt, kun je eventueel iets van de route afwijken. Op de website van de ANWB kun je kijken waar er aan de weg wordt gewerkt. Reis je via Duitsland naar Oostenrijk? Op de website van ADAC (Duitse ANWB) kun je online de route plannen en actuele verkeersinformatie vinden. Uiteraard wil je ook weten hoe het zit in Oostenrijk. Op de website van de ÖAMTC (Oostenrijkse ANWB) kun je kijken waar er aan de weg wordt gewerkt.
Verplicht mee in de auto naar Oostenrijk
Wie met de auto door Oostenrijk rijdt, moet een aantal dingen verplicht bij zich hebben:
- Gevarendriehoek
- Veiligheidshesje (officieel alleen voor de bestuurder, maar beter voor alle inzittenden)
- Verbanddoos (Let op dat de uiterste houdbaarheidsdatum niet verstreken is!)
Let op dat je al deze items op een makkelijk te bereiken plaats opbergt en niet ergens helemaal achteraan. De drie hierboven genoemde items moet je ook verplicht bij je hebben in Duitsland.
Overnachten onderweg
Niet iedereen vindt de lange autoreis naar Oostenrijk even prettig. Je zit al snel zo’n 900 km en 10-14 uur achter het stuur. Zie je het niet zitten om dat hele stuk in één keer te rijden? Deel de reis op in tweeën met een overnachting onderweg in Duitsland. Er liggen meer dan genoeg accommodaties aan of vlak bij de Duitse Autobahn, zodat je helemaal niet ver van de route hoeft af te wijken.
Let op: milieuzones in Duitsland
Duitsland krijgt steeds meer milieuzones, veelal in en rondom grote steden. Om hier doorheen te mogen rijden, heb je een speciale milieusticker nodig (Umweltplakette). Dit is vooral van toepassing op wintersporters die de reis in tweeën delen met een overnachting onderweg. Wie op doorreis is en over de snelwegen rijdt, heeft geen milieusticker nodig.
Er zijn drie verschillende soorten milieustickers, welke worden afgegeven aan de hand van de uitstoot van jouw auto (hoe vervuilend, dus welke emissieklasse). Hierbij geldt dat auto’s in verontreinigingsgroep 4 een groene sticker krijgen, in verontreinigingsgroep 3 een gele sticker en in verontreinigingsgroep 2 een rode sticker. Aan auto’s die vallen onder verontreinigingsgroep 1 wordt geen sticker uitgegeven, omdat deze te vervuilend zijn. Met een groene sticker mag je onbeperkt door alle milieuzones rijden. Milieuzones worden aangegeven met een verkeersbord met daarop een rond bord met rode rand en daarin het woord ‘Umwelt’ en daaronder zone plus de drie kleuren en het woord ‘frei’.
Handige tips voor een wintersport met de auto
Tot slot nog een aantal handige tips voor een wintersport met de auto naar Oostenrijk. Zo wordt jouw autovakantie in de sneeuw een succes!