Skip to navigation Skip to main content

18 tips voor wanneer je met een elektrische auto op wintersport gaat

Ford Mustang Mach-E voor chalet in de sneeuw
© Spalder Media Group

Steeds meer mensen hebben een elektrische auto en willen hier ook mee op wintersport. Logisch, want het is natuurlijk een stuk duurzamer en met de huidige brandstofprijzen ook vaak voordeliger. Maar het maken van een lange rit, in de kou, met een elektrische auto, vraagt toch om een iets andere mindset: er zijn immers dingen waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkste is natuurlijk: op tijd opladen. Deze winter rijden wij meerdere keren elektrisch naar de Alpen met een Ford Mustang Mach-E en daarom delen we in dit artikel onze 18 tips voor wanneer je met de elektrische auto op wintersport gaat.

Met de elektrische auto op wintersport

Elektrisch rijden wordt steeds populairder, maar met een elektrische auto op wintersport gaan, doet nog niet elke bezitter van zo’n vervoermiddel. Lange afstanden afleggen in lage temperaturen, is natuurlijk een combinatie die niet altijd ideaal is met een elektrische auto. Dit seizoen rijden we meermaals met een elektrische Ford Mustang Mach-E naar de sneeuw en na de eerste reis, die ook wij best even spannend vonden, zijn we inmiddels overtuigd dat het geen probleem is om met een elektrische auto op wintersport te gaan. We vinden het zelfs relaxed! Daarom delen we onze tips graag met je!

Elektrische auto op wintersport in Gerlos
© Spalder Media Group
Steeds vaker zie je elektrische auto's tijdens de wintersport

1. Download meerdere apps

Er zijn meerdere apps beschikbaar om laadpunten onderweg gemakkelijk te kunnen vinden. Ook hebben elektrische auto’s zelf vaak een systeem dat laadpalen kan vinden. Echter, is onze ervaring dat geen enkele app compleet is en alle laadpalen in het overzicht heeft. Het downloaden van meerdere apps is dus een goede tip, zodat je onderweg kunt switchen tussen verschillende apps en gemakkelijk een laadpunt kunt vinden. Handige apps:

Ford Mustang Mach-E screen met laadpalen
© Spalder Media Group
Het is onderweg gemakkelijk switchen tussen de verschillende apps om een laadpunt te vinden

2. Plan je route vooraf

Wanneer je met een elektrische auto op wintersport gaat, is het handig je route van tevoren goed te plannen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de hierboven genoemde apps. Afhankelijk van je range, kun je vooraf alvast inplannen waar je onderweg het beste kunt stoppen om te laden.

3. Neem ook de laadkabel voor een normaal stopcontact mee

Tijdens je wintersport kan een 230V/Type 3-laadkabel goed van pas komen. Wanneer je bij je accommodatie geen laadpaal in de buurt hebt, kun je wellicht altijd de laadkabel in een normaal stopcontact stoppen. Zo laadt de auto toch een beetje op en kun je de auto eventueel voorverwarmen, wanneer je hem wilt gaan gebruiken. Ook kan het je ‘redding’ onderweg zijn, mocht je geen laadpaal kunnen vinden.

4. Start met een 100% geladen accu

Deze tip is uiteraard een enorme ‘open deur’, maar wanneer je de dag voor vertrek nog even wat boodschappen gaat doen hier en daar zonder je auto op te laden, is dat niet handig. Begin je heen- en terugreis daarom altijd met een 100% geladen accu. Dat scheelt weer heel wat kilometers onderweg. Wanneer je gebruik maakt van snelladers, wordt geadviseerd tot 80% te laden. Die eerste 100% is dus heel wat waard!

Range van een elektrische auto Ford Mustang Mach-E
© Spalder Media Group
Begin je reis, zowel heen als terug, met een 100% geladen accu

5. Check je laadpas

Controleer of je jouw laadpas ook kunt gebruiken in het buitenland. Het kan handig zijn eventueel een tweede laadpas voor de wintersport aan te schaffen. Wij reizen met een Eneco-Emobility en konden hiermee tot nu toe overal laden. Andere laadpassen die bij veel laadpunten functioneren, zijn bijvoorbeeld de laadkaarten van Chargepoint of Shell Recharge. Het kan altijd handig zijn een tweede laadpas mee te nemen. Ook in het geval van verlies van je laadkaart.

6. Houd je bereik en accu goed in de gaten

Wanneer je een lange reis maakt en de temperaturen flink onder nul kunnen dalen, kan het zijn dat je elektrische auto een andere range heeft dan je gewend bent. Houd dus zeker de eerste 50 tot 100 km je acculading en range goed in de gaten, zodat je weet of de planning van je reis haalbaar is of dat je deze eventueel wat moet gaan bijstellen. Doe dit opnieuw wanneer het bijvoorbeeld ineens een stuk warmer wordt tijdens je reis.

7. Zet de kachel niet te hoog

Het verwarmen van je auto kost behoorlijk wat energie. Trek dus een lekkere warme trui aan wanneer je met de elektrische auto op wintersport gaat, eventueel met een thermoshirt eronder, en zet de kachel in de auto niet al te hoog. Het scheelt heel veel energie wanneer je de kachel op 17,5 zet in plaats van 20 graden.

Elektrische auto aan de snellader in Duitsland langs de Autobahn
© Spalder Media Group
Wanneer je je kachel niet te hoog zet, sta je minder snel aan de volgende laadpaal

8. Gebruik stoel- en stuurverwarming

Middels de stoel- en stuurverwarming kun je het jezelf een stuk comfortabeler maken tijdens de rit naar de wintersport met de elektrische auto. Zet deze dus lekker aan, terwijl je de algemene temperatuur in de auto wat lager zet. Een hele auto verwarmen kost veel meer energie, dan alleen je stoel of het stuur.

9. Rijd niet te snel

Het gas diep intrappen terwijl je door Duitsland rijdt, is met een elektrische auto geen goed idee. Dan weet je zeker dat je binnen no time weer op zoek moet naar een laadstation. Vaak wordt geadviseerd de cruise-control op 90 of 100 te zetten, omdat dit het zuinigst zou zijn. Wij kiezen voor 120 km/u wat ook nog prima te doen is. Het rijdt relaxed en je schiet toch nog een beetje op.

10. Laad op tijd

Neem geen risico onderweg en zorg dat je op tijd een lader hebt gevonden op je route. Het kan altijd zijn dat een laadpaal kapot is of dat je even moet wachten. Wanneer je dan nog 100 km kunt rijden, heb je de keuze een volgende laadpaal op te zoeken. Wil je helemaal op safe gaan, ga dan vast zoeken wanneer je range op 150/200 km staat.

11. Voordeliger laden verder weg van de snelweg

Wil je kosten besparen tijdens de reis, dan kan het handig zijn een laadpunt iets verder van de snelweg te zoeken. Net als bij de normale brandstofprijzen, betaal je langs de snelweg de hoofdprijs, ook voor stroom.

Ford Mustang Mach-E aan de snellader in Duitsland
© Spalder Media Group
In Duitsland kun je ook zonder problemen wat verder van de snelweg je elektrische auto opladen

12. Rijd langzaam een parkeerplaats op: de laadpalen zijn vaak verstopt

Wanneer je ervoor kiest om langs de snelweg te laden, stop je vaak bij parkeerplaatsen waar je eerst het benzinestation ziet staan. Voor de laadpalen moet je veelal goed uit je ogen kijken. Meestal liggen ze na het benzinestation, maar zorg ervoor dat je er niet snel voorbijrijdt. Terugrijden op dit soort parkeerplaatsen is niet altijd mogelijk. Rijd dus rustig de parkeerplaats op, zodat je de laadpaal niet mist.

13. Kijk of je drukke dagen en tijden kunt omzeilen

Op drukke reisdagen is het natuurlijk ook bij de laadpunten veel drukker. Je kunt er dan voor kiezen om iets verder bij de snelweg vandaan te laden of misschien kun je kijken of je de drukke dagen en/of tijden kunt omzeilen. Iedereen laadt het liefst rond etenstijd, kies je ervoor net iets eerder of later te stoppen, dan heb je meer kans dat je direct kunt laden.

14. Reserveer een laadpaal onderweg of op je bestemming bij je accommodatie

Overnacht je tijdens de reis naar de wintersport met je elektrische auto, kies dan voor een hotel met laadpaal. Ook op je bestemming kan het fijn zijn als je direct bij de accommodatie kunt laden. Kun je de laadpaal vooraf reserveren, dan is het natuurlijk helemaal fijn! Op Booking.com kun je trouwens accommodaties selecteren met een laadpaal.

Elektrische auto aan de lader in de sneeuw in Oostenrijk
© Spalder Media Group
Een laadpaal bij je accommodatie is ideaal

15. Verwarm je auto voor wanneer deze nog aan de laadpaal staat

Het voorverwarmen van je auto kan flink wat energie besparen. Nog beter is het wanneer je dit doet wanneer je auto aan de laadpaal staat.

16. Maak gebruik van regeneriek remmen

Door middel van regeneriek remmen, kun je energie ‘toevoegen’ aan je accu. Stel je auto dus zo in dat je gebruik maakt van maximaal regeneriek remmen. Zeker in de bergen kan dit enorm veel schelen. Misschien schrik je wanneer je omhoog rijdt naar je bestemming van het gebruik, maar wanneer je naar beneden rijdt, kun je zo maar ineens het percentage van je accu zien stijgen.

17. Pak eventueel nog een snellader op de snelweg voor je bij je bestemming bent

Ben je niet helemaal zeker van de oplaadmogelijkheden op je bestemming, pak dan voor je de snelweg verlaat nog even een snellader mee. Zo kun je met 80% lading ontspannen de laatste kilometers afleggen en weet je dat je ook ter plaatse nog wat acculading over hebt, mocht je niet direct kunnen laden.

18. Neem de tijd, heb geen haast: het is vakantie!

Een reis met een elektrische auto gaat wellicht wat langzamer dan je gewend bent, maar kan juist daardoor een stuk ontspannender zijn. Je stopt meestal vaker en langer, waardoor je meer tijd hebt om je benen te strekken, een frisse neus te halen en te eten. Onze ervaring is dat je hierdoor, ondanks dat de reis misschien langer duurt, minder vermoeid op de eindbestemming aankomt. Stress dus niet onderweg, neem de tijd en geniet van de reis: de vakantie is immers al begonnen!

Elektrische auto in skigebied Ellmau
© Spalder Media Group
Met een elektrische auto kun je ontspannen aankomen op je wintersportbestemming
Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.