8 september 2019 door Thijs in Algemeen | 0 Reactie(s)

Een skilift wordt gebouwd in verschillende fases. Er wordt begonnen met het ontwerp, het design en de planning. Vervolgens kan de fundering voor de lift worden aangelegd en worden er in de fabriek diverse onderdelen voorbereid. Hierna kan de lift op locatie worden opgebouwd, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van helikopters. Een van de moeilijkste klussen is het plaatsen van de liftkabel. Wanneer dit achter de rug is kunnen de stoeltjes of gondels worden bevestigd en breekt de testfase aan. De autoriteiten bepalen of de lift veilig is, waarna de lift wordt vrijgegeven. Daarna kunnen de wintersporters op de eerste dag van het nieuwe seizoen instappen in de nieuwe lift.

Stap 1: vergunningen, design & planning

Ieder jaar worden er in de Alpen tal van nieuwe skiliften gebouwd. Stoeltjesliften met stoelverwarming en digitale schermen, gondels met WiFi en hypermoderne 3S-liften zijn tegenwoordig gemeengoed. Aan de bouw van dergelijke liften gaat echter een jarenlange planning vooraf. Voor met de bouw kan worden begonnen, moeten eerst de benodigde vergunningen verzameld worden. Daarnaast is er altijd sprake van een strakke deadline. Tijdens de zomermaanden moet er hard gewerkt worden om de skilift af te krijgen voor het wintersportseizoen weer van start gaat. Nieuwe skiliften in de Alpen 2019/2020 >

Stap 2: fundering & onderdelen

Het berg- en het dalstation, de liftpalen en het transportmiddel zijn de belangrijkste onderdelen van een skilift. De eerste stappen bij de bouw van een nieuwe skilift bestaan uit land- en bodemmetingen, waarbij bepaald wordt waar de diverse stations en de liftpalen komen te staan. Hierna kunnen de grote machines in actie komen om het land bouwrijp te maken. De fundering voor de lifstations en liftpalen wordt aangelegd, waarbij de eerste contouren van de lift zichtbaar worden. In de fabriek van de liftbouwer wordt ondertussen al gewerkt aan standaardelementen als de motor, elektronica, katrollen en delen van de liftpalen, zodat alles in gereedheid is voor de montage op locatie.

Fleckalmbahn in Kirchberg in aanbouw
De Fleckalmbahn in Kirchberg in aanbouw (Foto: © Dutchweek)

Stap 3: montage op locatie

De stalen onderdelen van de lift zijn zo gebouwd dat ze op locatie alleen nog maar aan elkaar bevestigd hoeven worden. Aangezien een normale hijskraan vaak niet op de bouwlocatie kan komen, wordt er voor de montage van de liftpalen regelmatig gebruik gemaakt van een helikopter. Dit maakt het werken in de bergen een stuk gemakkelijker en efficiënter. Ondertussen zijn het berg- en het dalstation al zo ver gevorderd dat hier de elektrische motor, de remmen en hydraulische cilinder in geplaatst kunnen worden. Nadat de zware onderdelen zijn geplaatst, kunnen de liftstations afgewerkt worden.

Werkzaamheden aan de Zwölferkogelbahn in Hinterglemm (Foto: © Tanja Heugenhauser)

Stap 4: plaatsen van de liftkabel

Het plaatsen van de liftkabel is een van moeilijkste stappen bij de bouw van een skilift. De staalkabel moet worden ‘gesplitst’ en dit is geen eenvoudig werk. De kabels worden als het ware in elkaar gevlochten, wat een zeer specialistisch klusje is. Nadat de kabel is bevestigd kunnen de elektrische systemen en veiligheidssystemen worden aangesloten. Tot slot worden de stoeltjes of gondels aan de kabel bevestigd. 

Stap 5: testfase

Wanneer alles is gemonteerd en de software is aangesloten, is het tijd om de lift te gaan testen. Ieder onderdeel wordt nog een keer bekeken en alle componenten worden getest. Onder aanwezigheid van de controlerende autoriteiten worden er diverse checks uitgevoerd die nagaan of alles in overeenstemming is met de eisen die er aan een skilift worden gesteld. Wanneer het groene licht wordt gegeven, staat niets de ingebruikname van de lift in de weg en kunnen op de eerste dag van het nieuwe seizoen de wintersporters instappen!

Miljoeneninvestering

Iedere skilift is maatwerk aangezien de lengte, het landschap en het type lift altijd verschillend zijn. De bouw van een skilift is puur vakmanschap en er zijn maar een handjevol fabrikanten en aannemers die het werk uitvoeren. De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro. De in 2016/2017 geopende 3S-Eisgratbahn op de Stubaier Gletscher is met een kostenplaatje van 64 miljoen de duurste lift van de Alpen.

Eisgratbahn Stubaier Gletscher
De Eisgratbahn op de Stubaier Gletscher



Reactie(s)

Laat een reactie achter

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen