Skip to navigation Skip to main content
Ford auto wintersport

Bijna alle snelwegen (autostrada) in Italië zijn tolwegen (strada a pedaggio). Wie van deze wegen gebruikmaakt, dient bij de tolpoortjes tol te betalen. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van de afstand die je op de tolwegen rijdt en in welke tariefklasse jouw voertuig valt. Om eventuele verrassingen achteraf te voorkomen, kun je deze kosten voor vertrek eenvoudig berekenen. Van plan om met de auto op wintersport te gaan naar de Italiaanse Alpen of Dolomieten? In dit blog lees je alles over tol in Italië.

Waarom tol betalen in Italië?

Het Italiaanse snelwegennetwerk, aangeduid als autostrada (A), is ruim 3000 km lang. Op het merendeel daarvan moet tol betaald worden. Italianen betalen net zoals Nederlanders wegenbelasting (bollo), maar daarnaast ook tol. Dit komt omdat de tolwegen niet in het bezit zijn van de overheid, maar in handen van verschillende bedrijven. Deze bedrijven gebruiken het geld voor onderhoud van wegen, parkeerplaatsen, tankstations en pauzeplekken onderweg.

Tol in Italië betalen bij tolpoortje

Hoeveel kost tol in Italië?

Op bijna alle Italiaanse snelwegen geldt een tolplicht. Hoe hoog de tol is die je moet betalen in Italië, hangt af van verschillende factoren. Afhankelijk van het type vervoer bepaalt men de tariefklasse. Tot slot heeft ook de lengte van het traject invloed. Oftewel, hoe langer je onderweg bent op de Italiaanse tolwegen, hoe meer je betaalt.

Tariefklassen Italië

  • Klasse A: voertuigen met twee assen, waarbij de vooras niet hoger is dan 130 cm. Denk aan motoren en personenauto’s.
  • Klasse B: voertuigen met twee assen, waarbij de vooras hoger is dan 130 cm. Denk aan bussen, kleine vrachtauto’s, grote terreinwagens en campers.
  • Klasse 3: voertuigen met drie assen of combinaties zoals auto’s met een aanhanger of caravan, campers met een aanhanger, bussen en vrachtwagens.
  • Klasse 4: voertuigen met vier assen of combinaties zoals auto’s met een caravan en vrachtwagens
  • Klasse 5: voertuigen met vijf assen of combinaties zoals grote vrachtwagens met of zonder aanhanger.

Met assen wordt het aantal aandrijfassen van het voertuig bedoelt, oftewel de as die de wielen in beweging zet.

Tol betalen in Italië

Er zijn verschillende manieren om de tol in Italië te betalen. Ten eerste bij de tolpoortjes met een elektronische tolbadge (achteraf), contant, met een creditcard of na het scannen van het kenteken achteraf (lees hier meer). Betalen met een Nederlandse bankpas kan op de meeste wegen wel, maar het is aan te raden om wel een creditcard achter de hand te hebben voor het geval dat dit niet lukt. Tegenwoordig zijn niet alle tolpoortjes meer bemand, maar gaat dit via een speciaal systeem. Boven de tolpoortjes wordt duidelijk aangegeven om wat voor soort tolpoortje het gaat, of het tolpoortje open is (meestal met een rood of groen licht) en welke voertuigen erdoor mogen rijden.

Betalen bij tolpoortjes in Italië
Boven de tolpoortjes wordt duidelijk aangegeven waarmee je kunt betalen en wie door mogen rijden. Geel is in dit geval elektronisch.

Tol vooraf bereken

Wie achteraf niet voor verrassingen wil komen te staan, kan de tolkosten eenvoudig vooraf online berekenen. Diverse websites bieden daar een tool voor, waaronder die van wegbeheerder Autostrade.it. Scrol op de homepage naar beneden naar ‘Toll calculation’. Voer hier in waar je een tolweg oprijdt en waar je er weer vanaf komt. Hier kun je meteen ook de brandstof berekenen en bekijken of er wegen afgesloten zijn op jouw route. Een andere handige tool is de routeplanner van de ANWB. Hier kun je eventueel ook ‘tolwegen vermijden’ als optie aanvinken.

Elektronische tolbadge

Wie met de auto op wintersport gaat in de drukke weken van het hoogseizoen, weet dat files eerder regel dan uitzondering zijn. Niet alleen onderweg, maar ook bij de tolpoortjes is het dan een stuk drukker. Wil jij jezelf een aantal lange files besparen? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van een elektronische tolbadge. Dit kleine kastje zit bevestigd op de voorruit van de auto en daarmee betaal je automatisch tol in Italië. Met een elektronische tolbadge hoef je niet te stoppen, maar kun je met +/- 30 km per uur door speciale tolpoortjes voor elektronische tolbadges rijden. Zo’n kastje bestel je heel eenvoudig bij de ANWB. Daarna hoef je alleen maar een account aan te maken op Fulli.com en de tolbadge aan je creditcard te koppelen. Groot voordeel: de tolbadge is ook geldig in Frankrijk, Spanje en Portugal.

Elektronische tolheffing in Noord-Italië

Sinds een aantal jaar heeft men in Noord-Italië, in Lombardije, op een aantal snelwegen een elektronische tolheffing ingevoerd. Het gaat hier om de A36 ten noorden van Milaan, de A59 bij Como en de A60 ten zuiden van Varese. Op deze snelwegtrajecten staan geen tolhuisjes meer, maar apparaten die kentekens registreren. Betalen doe je achteraf, door je binnen vijftien dagen online te registreren via: apl.pedemontana.com. Dit kan ook via een app. Wie in het bezit is van een elektronische tolbadge, hoeft geen actie te ondernemen. Hier verloopt de betaling automatisch, net zoals op alle andere tolwegen. Let op: betaal je de tol niet binnen vijftien dagen? Dan kun je een boete krijgen van € 87,- tot € 344,-.

Autorijden in Italië
© Spalder Media Group

Tol in Italië vermijden

Wil je geen of zo min mogelijk tol betalen in Italië? Dan kun je ervoor kiezen om tolwegen op de route te vermijden. De meeste routes bieden ook een alternatief over een Superstrada, Strada Statale (SS), Strada Provinciale (SP) of Strada Comunale (SC). Al deze wegen zijn vrij van de tolplicht. Houd er wel rekening mee dat de route een langer duurt qua kilometers en tijd en dus ook meer brandstof kost. De meeste navigaties bieden de optie ‘tolwegen vermijden’.

Tol betalen lukt niet, wat nu?

In een enkel geval lukt het niet om tol te betalen bij de tolpoortjes in Italië. Wanneer je niet betaalt, gaan de poortjes uiteindelijk wel open en krijg je een ticket met ‘mancato pagamento’ en ‘tol unpaid’. Binnen vijftien dagen kun je de tol alsnog betalen bij een bemand tolpoortje of online (na 24 uur) via https://www.autostrade.it/en/rmpp/.

De informatie in dit artikel is met zorg samengesteld. Snowplaza is niet verantwoordelijk voor eventuele boetes of andere problemen die ontstaan bij tolpoortjes of door het niet betalen van tol. Voor klachten- en of opmerkingen kun je terecht bij Autostrade.it of Apl.pedemontana.com.

Florien Winter

Over Florien

Florien ging op haar 12e voor het eerst op wintersport en was meteen verkocht. Sindsdien gaat ze ieder jaar en geniet ze van de magie van de witte bergtoppen, lekker skiën, veel lol en een feestje in de après-ski.