18 december 2013 door Miranda in 'Materiaal'' | 5 Reactie(s)

Tips voor ski-onderhoud

Als de banden van een auto toe zijn aan vervanging, doen we dat meestal wel op tijd. Net als olie verversen. Maar met het onderhoud van ski’s zijn we vaak een stuk slordiger. Ach, ze kunnen nog wel een jaartje mee, toch? Vorig jaar zijn ze nog gewaxt en geslepen. Beter glijden en meer grip zijn enkele voordelen van een goed onderhouden en geprepareerde ski. Net als voor je auto is het ook voor het onderhoud van je ski’s belangrijk een vakman te zoeken, want helaas is de kwaliteit van het onderhoud niet overal even goed.

Net onderhouden, maar niet goed geslepen

Na anderhalve dag mopperen op de piste (‘mijn ski hapt steeds’ en ‘ze draaien zo raar’) gaan we naar de Oostenrijkse ‘Schleifmeister’. Hij bekijkt de ski, voelt aan de kanten en begint te lachen. De ski’s zijn voor de vakantie in Nederland voor onderhoud geweest, maar ze blijken absoluut niet goed geslepen. Waar de kanten wat botter horen te zijn, zijn ze scherp en andersom. We laten de ski’s achter bij deze vakman. Hij slijpt en waxt ze opnieuw en de volgende dag gaat het skiën weer veel soepeler. En nee, het betreft hier geen professionele skiër of leraar, gewoon een vakantieskiër zoals de meeste wintersporters onder ons. Dit voorbeeld geeft aan hoe belangrijk een goed geslepen en gewaxte ski is. Je kunt er beter op glijden en draaien én je hebt meer grip en controle.

Frequentie onderhoud

Hoe vaak je een ski zou moeten laten slijpen en waxen hangt onder meer af van de sneeuwkwaliteit. Maar als stelregel kun je aanhouden dat een ski na een week skiën meestal wel toe is aan een slijp- en waxbeurt. Tussendoor nog een keer extra waxen zal je skiplezier zeker verhogen. Daarbij is de mate van onderhoud van grote invloed op de levensduur van je ski’s.

Frequentie onderhoud

Slijpen

Een volledig ski-onderhoud begint met het slijpen van de staalkanten. Tegenwoordig worden de meeste kanten op 89 graden geslepen. Hiermee kan de gemiddelde wintersporter goed uit de voeten. Ter vergelijking; wedstrijdskiërs hebben een meer spitsvormige kant van 88 tot 83 graden. Hierdoor reageren ski’s extreem direct en agressief, iets wat de meeste wintersporters niet prettig vinden. Je zult je er ook over verbazen hoe lastig – of misschien wel onmogelijk – het is om te skiën met zo’n kantenhoek. 89 graden is dus the magic number.

Het belag

Na het slijpen is de onderkant van de ski – het belag – aan de beurt. Het belag wordt met een bandslijpmachine eerst grof geslepen en schoongemaakt, daarna worden beschadigingen gerepareerd. Het is belangrijk dat de onderkant van het belag ‘vlak’ is. Een ski met een ‘hol’ belag is moeilijk te draaien en een ski met een ‘bol’ belag is slecht te controleren en reageert onrustig. Er kan eventueel een structuur in je belag worden aangebracht voor betere glij-eigenschappen. Ten slotte worden de ski’s gewaxt. Wax is er in verschillende soorten. Welke wax je het beste kunt kiezen is afhankelijk van de temperatuur van de sneeuw. Een vakman kan je hierin uiteraard advies geven.

Slijpen en waxen

Hoe herken je de vakman?

Het begint al bij de vragen die de medewerker je stelt bij het afgeven van je ski’s. “Grote of kleine beurt?”, is eigenlijk al een slecht begin. Een echte vakman zal dit niet aan jou vragen, maar bekijkt je ski’s en geeft advies over het benodigde onderhoud. Daarnaast zal een vakman vragen wat voor een skistijl/-niveau je hebt, op welke pistes en terrein je voornamelijk onderweg bent en wanneer je weer gaat skiën. Het skiniveau is bijvoorbeeld van belang bij het slijpen van je kanten. En zoals eerder genoemd is het type wax en de structuur in je belag weer afhankelijk van de sneeuwkwaliteit en temperatuur. Behalve het onderhouden van je belag en kanten, is ook het controleren van je binding erg belangrijk. Een goede medewerker zal hier zeker over beginnen en je binding testen.

Na je vakantie

Het is verstandig je ski’s na de vakantie niet zomaar op zolder te leggen, maar ze even goed te laten drogen. Haal hiervoor de ski’s uit elkaar. Zo voorkom je dat de kanten gaan roesten. Verder is het goed je ski’s in een goede laag wax te (laten) zetten voor je ze in hun ‘zomerstalling’ zet. Hiermee voorkom je dat je ski’s uitdrogen in de zomer. Voor je weer op wintersport gaat, haal je de overtollige wax er weer af. Opbergen kan op verschillende manieren, maar ook hierbij is het weer goed om de ski’s niet ‘in elkaar’ te laten staan, want hierdoor staan de ski’s maandenlang op spanning. Los van elkaar neerleggen, zetten of ophangen is het beste.

Hoe herken je de vakman?

Reactie(s)

door H@rry op 28 januari

Ik heb wel een vraag, hoe kan het dat de ski niet meer helemaal vlak is, de kanten staan hoger op dan het midden, met name aan de achterkant. Komt dit door slijtage of door krom trekken van de ski.



door Miranda - webredactie Snowplaza op 29 januari

@H@rry: goeie vraag. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Sommige ski's zijn niet helemaal vlak als ze uit de fabriek komen, maar het kan ook zijn dat het belag bijvoorbeeld niet helemaal goed geslepen/afgevlakt is (drukverdeling). Maar meestal is het wel op te lossen hoor, wegbrengen naar een goede service en aangeven wat het probleem is. Succes!



door ceciel op 20 februari

waar kan ik een goede service vinden? (het liefst in of rond Den Haag)



Laat een reactie achter

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen