Skip to navigation Skip to main content

Vanoise Express: de ultieme lift van Frankrijk

Sinds 2003 zijn de skigebieden van Les Arcs en La Plagne met elkaar verbonden. De Vanoise Express heeft ervoor gezorgd dat het megagebied Paradiski is gecreëerd met 425 pistekilometers. De revolutionaire lift heeft voor een enorme stimulans gezorgd in de regio. Maar hoe kwam de Vanoise Express tot stand? Al sinds de jaren 80 werd er gesproken over een verbinding tussen de skidorpen Les Arcs en La Plagne. Beide dorpen waren uit hun jasje gegroeid en men wilde graag de competitie aangaan met supergebieden als Les Trois Vallées en Les Portes du Soleil.

Voorstel aan de Compagnie des Alpes

Het initiatief voor het project lag voornamelijk bij de kleinere dorpen in het gebied. Zij wilden een betere aansluiting op het skigebied. De liften waren verouderd en Les Arcs en La Plagne investeerden vooral in hoger gelegen pistes en liften. De dorpen Montchavin en Peisey lagen hemelsbreed slechts 2 kilometer van elkaar verwijderd maar het duurde een uur om er met de bus te komen. Samen met de dorpen Les Coches en Vallandry is er een voorstel gedaan aan Compagnie des Alpes, de liftmaatschappij van de dorpen La Plagne en Les Arcs.

Directe verbinding tussen Montchavin en Peisey

Het voorstel was een directe verbinding tussen Montchavin Les Coches en Peisey-Vallandry. Hoewel dat niet de kortste (of goedkoopste) route was, wilden de dorpen optimaal profiteren van een liftverbinding. De eerste bezwaren kwamen vanuit ecologische hoek. In het dal van Ponturin leven veel beschermde diersoorten. Een lift werd alleen toegestaan als het gebouwd werd zonder extra pijlers. Dit betekende hogere bouwkosten en grotere kopstations in Peisey en Montchavin.

200 personen per cabine

Na 20 jaar steggelen startte de bouw dan eindelijk in 2003. De bouw verliep voorspoedig en in december van hetzelfde jaar werd de Vanoise Express feestelijk geopend. Binnen 5 minuten reis je sindsdien tussen Peisey-Vallandry op 1650 meter hoogte en Montchavin-Les Coches op 1548 meter. De baanbrekende lift heeft twee etages en kan maximaal 200 personen vervoeren. Tot 2016 was het de grootste Aerial-Tram ter wereld. Zonder tussenliggende pijlers haalt de lift een maximum snelheid van 45 kilometer per uur.

Desastreuze fout

In november 2007 werd er een desastreuze fout ontdekt door de medewerkers van de onderhoudsdienst. De lift vertraagde niet goed bij het naderen van de kopstations. Dit kon fatale gevolgen hebben. Er is toen per direct besloten om de lift te sluiten. Er is veel commentaar geweest op het feit dat de liftmaatschappij (Compagnie des Alpes) pas in december 2007 heeft laten weten dat de Vanoise Express voor het hele seizoen gesloten zou blijven.

Ludieke acties

Gelukkig voor de wintersporters ging de Vanoise Express in december 2008 weer open voor het publiek. De veiligheidsvoorschriften zijn verscherpt en de liftmaatschappij heeft ludieke acties bedacht om het imago van de lift op te krikken. Er is tegenwoordig een bungee jump mogelijkheid vanuit de lift, de dubbeldeks lift heeft dienst gedaan als restaurant en ter gelegenheid van het 10-jarige bestaan is er een koord gespannen tussen de twee liften. Door van de ene gondel naar de andere te lopen opende koorddanser Julien Millot het winterseizoen van 2013.

Investering van 16,5 miljoen euro

Het bouwen van de Vanoise Express heeft de liftmaatschappij Compagnie Alpes 16,5 miljoen euro gekost en het opwaarderen van andere faciliteiten kostte nog eens 23 miljoen euro. Die investering heeft ervoor gezorgd dat het aantal buitenlandse wintersporters enorm is gestegen. Tegenwoordig wordt 60% van de liftpassen verkocht aan buitenlanders. Het had goedkoper gekund als er voor een ander traject was gekozen. Dan waren Peisey-Vallandry en Montchavin-Les Coches echter niet zo goed geïntegreerd in het Paradiski skigebied.

Heb jij wel eens in de Vanoise Express gezeten? Laat een reactie achter!

186 - Winter - Peter

Over Peter

Na lang zeuren namen de ouders van Peter hem eindelijk mee op wintersport. Hij was toen 10 jaar. Op zijn 16e leerde hij snowboarden. Daarna reisde hij de hele wereld rond om op de meest bijzondere plekken om zijn board onder te binden, maar hij is ook regelmatig in Frankrijk te vinden.