Skip to navigation Skip to main content

Zomer in Val Gardena

4932 - Zomer in Val Gardena (1)

Dat je in Val Gardena fantastisch kunt skiën in de winter is bij velen bekend. Maar heb je wel eens overwogen om dit gebied in de zomer te bezoeken? Een paar weken geleden waren we onderweg naar het Gardameer en hebben een paar dagen een “stop over” gemaakt in Ortisei. En dat was meer dan de moeite waard. Heel anders dan in de winter, maar minstens zo mooi en indrukwekkend.

26 graden en zon

Het is half juni als we eind van de middag het groene Val Gardena in rijden. De weg naar de plaatsen Ortisei, St. Christina en Wolkenstein is in de winter vaak erg druk, maar nu kunnen we lekker doorrijden. In de winter is Selva/Wolkenstein eigenlijk de beste en meest centrale plaats ten opzichte van de skigebieden, maar nu slapen we in St.Ulrich/Ortisei. Deze plaats is groter, levendiger en ligt lager in het dal waardoor de temperatuur er aangenamer is. Over dat laatste hebben we echter geen klagen; het is 26 graden en de zon schijnt volop. Hotel Arnaria waar we logeren beschikt over een heerlijke tuin met ligbedden en een mooi terras. Een perfecte plek voor een koud glas “Spritz” (prosecco met Aperol en mineraalwater). De vakantie is begonnen!

Mountainbiken op de Seiser Alm

Op onze eerste dag gaan we mountainbiken naar de Seiser Alm. Via Jender fietsen we omhoog, maar het is ook mogelijk om met de gondellift omhoog te gaan. In plaats van ski’s en snowboards worden de fietsen zonder problemen in de gondels geladen. Het is zo’n 1,5 uur biken naar de Seiser Alm en onderweg komen we bijna niemand tegen. Eenmaal boven is het even oriënteren, maar dan herkennen we snel alles van de winter. In plaats van een wit landschap is nu alles prachtig groen en staan de velden vol bloemen.

Languit in het gras waar je in de winter skiet

De liften draaien ook in de zomer

Op de Seiser Alm is het gemakkelijk fietsen op de vele asfaltpaden, maar er zijn ook moeilijkere routes op onverhard terrein. We zien ook veel families met kleine kinderen die wandelen, een lift naar boven nemen (die draaien ook in de zomer!) of een ritje maken in de paardenkoets. Lunchen doen we op het terras van Tirler waar we genieten van de smakelijke regionale specialiteiten. Alleen al voor het eten zou je eens naar Val Gardena kunnen gaan;-). Mede door het heerlijke weer blijven we lekker lang zitten voor we weer afdalen naar Ortisei. We nemen nog een Italiaans ijsje en brengen de rest van de middag door op de ligstoelen in de tuin van het hotel.

Genieten op het terras van Tirler

Wat zijn de pistes steil in de zomer!

De volgende dag trekken we onze wandelschoenen aan en gaan met de Col Raiser lift in St. Christina omhoog. We maken een prachtige wandeltocht door het natuurpark Puez Geisler. Er ligt nog veel sneeuw hoog in de bergen, dus we blijven rond de 2.000 meter lopen. De enorme rotspunten waar we onderdoor lopen zijn nu misschien nog wel indrukwekkender dan in de winter. Op het terras van de Troier Hütte is het net als in de winter gezellig. De “pistes” van Seceda liggen voor ons en zijn nog niet helemaal sneeuwvrij. Het valt me op hoe steil de pistes in de zomer lijken. Na de lunch gaan we te voet terug naar het dal. Ook de tweede dag eindigt in een “ligstoel-sessie-met-boek” in de tuin en een heerlijk diner.

Wandelen in Puez Geisler. De sneeuw (rechts) is nog niet helemaal verdwenen op de Seceda.

De Sella Ronda open deze winter?

De wandelgids waar we vandaag mee op pad zijn vertelt ons dat het nog spannend wordt of de Sella Ronda (de route met de klok mee) deze winter wel open zal zijn. De Dantercepies gondel – een belangrijke lift op de oranje route van de Sella Ronda – wordt deze zomer vervangen door een moderne 10 persoonsgondel. Echter kwam er tijdens de bouw een enorm stuk van de berg (een paar vierkante kilometer!) naar beneden, waardoor de bouw nu flinke vertraging heeft opgelopen. Het aanvankelijke bouwplan moet aangepast worden, aangezien de steunpalen niet meer op de oorspronkelijke plek gebouwd kunnen worden. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen bij het instorten van de bergwand. Uiteraard werken ze met man en macht om de lift gereed te hebben voor de winter.

Hier had de nieuwe gondel moeten komen...

Bergen en water combineren

De 3 dagen in Val Gardena vliegen voorbij en het is al weer tijd om verder naar het zuiden te trekken. Het was erg leuk om een paar dagen in de bergen door te brengen en nu verder te gaan naar het Gardameer. Een prima combinatie; heerlijk die zomer in Val Gardena!

Meer informatie over zomer in Val Gardena >>

Ben jij in de zomer wel eens in een gebied geweest waar je in de winter geskied hebt?

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.