Skip to navigation Skip to main content

Wintersportweekend in Åre deel I

Enkele weken geleden vertoefde gastredacteur Milan de Wijs in het Zweedse Åre. Het werd een reis vol bijzondere indrukken en ervaringen. Ziplines, snowboarden en après-ski. 'In Åre is alles mogelijk.' Lees vandaag deel I van deze bijzondere reis naar Scandinavië.

Weinig sneeuw

Vanaf Amsterdam gaat er een directe vlucht van iets meer dan twee uur naar Trondheim, waarvandaan het nog twee uur met de taxi is naar Åre (klinkt als: Oore). Onderweg was het eerste dat opviel de weidsheid van het landschap en de typische houten Pippi Langkous-huisjes, inclusief veranda. Aangekomen in Åre viel het ons alleszins mee met de sneeuw. We waren van te voren namelijk gewaarschuwd dat er weinig sneeuw zou liggen. Voor Zweedse begrippen ligt er misschien niet erg veel, in Nederland zou er al geen trein meer rijden.

Vroeg donker

Na onze tassen in een ruim appartement inclusief sauna te hebben gedropt, werden we meteen meegenomen door Josef Bergmann om in het donker, de duisternis valt vanaf kwart over drie, een wandeling te maken met sneeuwschoenen door de bossen. Tijdens de wandeling hebben we een stop in pension 'Vita Renen' waar we, hoewel het seizoen nog niet officieel geopend is, met open armen werden ontvangen. Inclusief een jonge Labradoodle die zich direct op schoot nestelde. Hoewel we uitgerust waren met lampjes, hebben we die op de terugweg dankzij de schitterende maan niet nodig gehad.

Heerlijk rendierenvlees

Het eten dat volgde was een ervaring op zich. Voor de eerste keer mijn tanden gezet in rendiervlees en dat is zeker voor herhaling vatbaar! Een heerlijk stuk vlees dat van malsheid bijna uit elkaar viel werd geflankeerd door zoete aardappelpuree en asperges en was erg lekker. Een beter begin van de trip hadden we ons niet kunnen wensen.

Ziplines

De volgende dag begonnen we met polarbrood en kaas om een bodempje te leggen. Dat hadden we ook wel nodig voor de wandeling over de nog dichte piste richting de zipline. Normaal gesproken is het mogelijk om met de lift omhoog te gaan maar omdat het seizoen nog niet officieel geopend is hebben we de berg te voet beklommen. De ziplines waren een ervaring op zich. Op visitsweden.com hadden we hier al over gehoord en het viel niet tegen! Het parcours bestaat uit vier kabelbanen en de eerste afdaling is ook direct de langste. Na een klein stapje over mijn angst en van het platform af ging ik met een noodgang van maar liefst 75 km/u over een bergpas heen en kwam ik opgelucht maar vol adrenaline aan de overkant aan. Wat een gevoel om zo door de lucht te vliegen!

Millest Moose Farm

Het leuke aan Åre is de diversiteit van het gebied. Ook voor mensen die niet alleen maar van snowboarden of skiën houden is er veel te doen. De lokale bevolking claimt zelfs dat je twee weken op vakantie kan gaan en elke dag een andere winter(sport)activiteit kan ondernemen. ’s Middags gingen wij naar één van de dingen waar Zweden bekend om staat, de elanden op Millest Moose Farm. Wat een verrassing waren die beesten! Veel groter dan verwacht en uitermate kalm en rustgevend. Grote bossen met takken werden uitgedeeld en de volwassen elanden kwamen direct aangesneld om uit onze handen te eten.

Lees morgen meer over de reis van Milan naar Åre

Door: Milan de Wijs

Winter Female Author 1

Over Gastredacteur

Gastredacteur worden voor Snowplaza? Stuur jouw wintersportverhaal naar redactie@snowplaza.nl en wie weet staan hier binnenkort ook jouw wintersportavonturen.