22 mei 2017 door Miranda in 'Nieuws''

AreitXpress: de nieuwe gondellift in Zell am See

Eind april is in Zell am See de bouw gestart van de nieuwe AreitXpress, de gondellift die de oude Areitbahn zal vervangen. Bij de oude Areitbahn die vanuit de wijk Schüttdorf vertrok, stonden - vooral in het hoogseizoen - nogal eens behoorlijke wachtrijen. Met de komst van de nieuwe AreitXpress wordt de capaciteit met 50% verhoogd, waardoor lange wachttijden niet meer voorkomen. De nieuwe 10-persoonsgondels kunnen 3600 personen per uur het skigebied in brengen. Lees alle details over de nieuwe AreitXpress in Zell am See in dit artikel.

AreitXpress vervangt na 29 jaar de Areitbahn

Sinds 1971 draait de Areitbahn in Zell am See. In deze 29 jaar hebben zo'n 25 miljoen mensen een ritje met deze lift gemaakt, die je in het hart van het skigebied Schmittenhöhe, onderdeel van het skigebied Zell am See - Kaprun, brengt. Aanvankelijk was het een tweepersoons stoeltjeslift, die in 1988 werd vervangen door een 6-persoons gondellift. De Areitbahn is altijd één van de belangrijkste liften in het skigebied op de Schmittenhöhe geweest, aangezien veel hotels en appartementen zich in de wijk Schüttdorf bevinden. Echter de laatste jaren werd steeds duidelijker dat de lift de stroom wintersporters eigenlijk niet meer aankon, regelmatig stonden er hier wachtrijen van 45 minuten: tijd voor vervanging dus in de vorm van de splinternieuwe AreitXpress die deze zomer gebouwd wordt.

De eerste Areitbahn

De Areitbahn in 1971 (Foto: © http://www.schmitten.at/)

Investering van 15 miljoen euro

De nieuwe AreitXpress zal naar schatting zo'n 15 miljoen euro gaan kosten. Een flinke investering als je bedenkt dat de bergbahnen in Zell am See vorig jaar ook al flink geïnvesteerd hebben in de nieuwe zellamseeXpress. De zellamseeXpress werd afgelopen winter geopend en is de eerste stap naar de verbinding met het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. Met de komst van de AreitXpress wordt de liftcapaciteit met 50% verhoogd van 2400 naar 3600 personen per uur, wat ervoor zal zorgen dat de wachttijden bij het dalstation sterk zullen afnemen. De moderne 10-persoonsgondels zijn voorzien van stoelverwarming, wifi en een gelijkvloerse instap. Het bergstation wordt volledig vernieuwd met een sportwinkel en skischool. De liften Areit II en III, die je verder het skigebied inbrengen, worden bereikbaar middels een roltrap. Ook het dalstation wordt verbouwd en krijgt een moderne look en dito faciliteiten. De opening van de nieuwe AreitXpress staat gepland in november 2017.

Het nieuwe dalstation van de AreitXpress

Zo zal het nieuwe dalstation van de AreitXpress eruit gaan zien (Foto: © http://www.schmitten.at/Hasenauer Architekten)

Feiten & Cijfers van de AreitXpress

Bergstation: Areitalm Lengte: 1812 m
Hoogte bergstation: 1400 m Hoogteverschil: 634 m
Snelheid: 6 m/sec Duur: 7,12 min.
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 3600 pers./uur
Aantal cabines: 85 Plaats: Zell am See

De oude Areitbahn verhuist naar Colombia

Vaak worden oude liften ergens anders opnieuw opgebouwd, zoals bijvoorbeeld de Giggijochbahn uit Sölden, die nu dienst doet in het nabijgelegen skigebied van Oetz im Ötztal. De Areitbahn zal een langere reis gaan maken. Het Vorarlbergse bedrijf Pro Alpin kocht de lift op en zorgt ervoor dat deze uiteindelijk in een themapark vlakbij Bogotá komt te staan. Op 11 april jl. werden de eerste gondels in Zell am See op vrachtwagens geladen om verscheept te worden naar Colombia. Het afbreken van de oude lift duurde 5 weken, waarna alle onderdelen via Hamburg naar Colombia vervoerd worden. Volgens planning zal de lift deze zomer weer opgebouwd worden in het Colombiaanse koffie themapark, waar nog een gelijksoortige gondellift draait. Je moet dus wel een eindje reizen als je nog eens in de gondeltjes van de oude Areitbahn wilt zitten...

De oude Areitbahn wordt verscheept naar Colombia

De oude gondels worden op een vrachtwagen geladen om verscheept te worden naar Colombia

Skigebied Zell am See - Kaprun

Het skigebied Zell am See - Kaprun telt op dit moment zo'n 150 km aan pistes, verdeeld over 3 deelskigebieden die onderling niet met elkaar verbonden zijn: de sneeuwzekere gletsjer Kitzsteinhorn/Maiskogel – Kaprun, het knusse familieskigebied [IL:ATSALZ04C] en het afwisselende skigebied op de Schmittenhöhe waar de nieuwe AreitXpress wordt gebouwd. Er zijn plannen om de Maiskogel met het skigebied op de gletsjer te verbinden, hierover binnenkort meer.

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.