13 september 2021 door Miranda in Skigebieden onder de loep

De vijfde bestemming die we bezoeken tijdens ons Ski Safari door Zwitserland is de Jungfrau Region, bekend van de beroemde bergen de Eiger, de Mönch en de Jungfrau. Skiën met deze bergen als decor is sowieso een bijzondere ervaring. Net als met de trein door het skigebied rijden trouwens. We logeren in Interlaken wat een goed uitgangspunt is om het gebied te verkennen. We gaan skiën, bezoeken het hoogste treinstation van Europa en gaan een bijzondere sport doen in de winter: kajakken op de Brienzer See.

Jungfrau Region: meerdere skigebieden en bijna 300 km aan pistes

De Jungfrau Region ligt in het Berner Oberland. Interlaken, dat centraal in de regio ligt, is 853 km rijden vanaf Utrecht. De regio heeft meerdere skigebieden die samen bijna 300 km aan pistes tellen. Het grootste skigebied Kleine-Scheidegg-Männlichen wordt gedeeld door de plaatsen Grindelwald en Wengen en telt ruim 100 km aan pistes. Aan de andere kant van Grindelwald ligt het fijne skigebied First dat nog eens 53 pistekilometers heeft. Het romantische plaatsje Mürren heeft een eigen skigebied op de Schilthorn met ook ruim 50 km aan afdalingen. Meiringen-Hasliberg ligt wat verder weg van de 3 bekende bergen en staat vooral bekend om haar fantastische faciliteiten voor kinderen. Daarnaast telt dit skigebied 60 km aan afdalingen.

Interlaken: sfeervolle plaats

We komen in het donker aan in de gezellige plaats Interlaken. Nadat we hebben ingecheckt in Hotel Bernerhof, dat middenin het centrum ligt en mooie moderne kamers heeft, gaan we op zoek naar een restaurant. Dat is niet heel moeilijk, want er is genoeg keuze in Interlaken. We eten bij het sfeervolle Stadthaus, wat echt een aanrader is. Zowel de salades, als ook de hamburgers en cordon bleus zijn hier super. Daarna bezoeken we Ice Magic dat ook in het centrum ligt en iedere winter opnieuw opgebouwd wordt. Het is een groots opgezette ijsbaan, waar je echt een route kunt schaatsen. Daarnaast is er een klein hockeyveld en is er een grote verwarmde tent met een soort kerstmarktstalletjes waar je eten en drinken kunt kopen. Het ziet er heel gezellig uit allemaal en natuurlijk binden we even de schaatsen onder. Ook is er een restaurant in een tijdelijk gebouwd chalet. Hier eten we de tweede avond en dit is wederom een aanrader, want ook hier smaakt het eten geweldig; eenvoudig, puur en van erg goede kwaliteit.

Jungfraujoch: het hoogste treinstation van Europa

In de Jungfrau Region kun je je goed verplaatsen met het openbaar vervoer. Direct naast het hotel ligt het treinstation Interlaken-West, waar we niet de enigen zijn die ’s ochtends om 08.00 uur in skipak en met ski’s de trein instappen. Via Interlaken-Ost en Lauterbrunnen reizen we verder naar station Kleine Scheidegg, dat middenin het skigebied ligt. De treinreis is adembenemend mooi: stoere bergtoppen en mooie chalets komen aan ons raampje voorbij. Op Kleine Scheidegg stappen we in de trein die ons naar het Jungfraujoch station brengt op 3454 meter hoogte. Dit is het hoogste treinstation van Europa en een enorme toeristische trekpleister, wat je merkt aan de vele Aziaten die in de trein zitten. Deze treinverbinding ligt hier trouwens al ruim 100 jaar en zo’n 20 minuten rijd je door een donkere tunnel, welke is uitgehakt in de berg de Eiger. Eenmaal boven kun je genieten van een geweldig uitzicht op de Aletschgletsjer, met 22,6 km de langste gletsjer van de Alpen en zijn er nog veel meer toeristische highlights. Zo is er een soort tentoonstelling waar je alle clichés van Zwitserland voorbij ziet komen en meer informatie krijgt over de aanleg van de spoorbaan, een ijsgrot waar je 15 meter onder het ijs doorloopt en natuurlijk een uitgebreide chocoladewinkel. Ondank dat het hier enorm toeristisch is, is het wel een bezoekje waard als je in de regio bent.

Uitzicht Jungfrau Joch
Uitzicht op de Aletsch Gletscher vanaf het Jungfrau Joch

Skiën met uitzicht op de Eiger, de Mönch en de Jungfrau

Nadat we met de trein terug naar station Kleine Scheidegg zijn gegaan, is het tijd voor de lunch en dat doen we hier in de ‘stationsrestauratie’. Ik bestel ’Hacktes und Hörndli’, wat eigenlijk gewoon macaroni met een vleessausje is zoals oma dat vroeger maakte, met het verschil dat je er hier appelmoes bij krijgt. Direct naast het treinstation Kleine Scheidegg, dat op 2.061 meter hoogte ligt, beginnen de pistes van het skigebied. Het zijn over het algemeen fijne brede pistes en bij de Eiger Nordwandlift ligt ook een pittige zwarte. Overal waar je skiet heb je weer een ander uitzicht op de Eiger, Mönch en Jungfrau, dit maakt het skiën hier echt uniek. Aan het einde van de middag is het tijd voor de legendarische Lauberhorn Afdaling. Enkele dagen geleden gingen de wedstrijdskiërs hier nog met max. 155 km/u naar beneden. Je ziet overal de blauwe strepen van de wedstrijd nog en op sommige plekken is de piste nog flink hard, maar dat is wat de racers willen. Dit is trouwens de langste afdaling in het World Cup-circuit en daardoor zeer berucht. Als vakantieskiër is het heel leuk om deze afdaling te doen en stukken te herkennen van tv. Vanuit Wengen pakken we de trein terug naar Interlaken.

Skiën Jungfrau Region
Skiën in dit decor is geweldig

Kajakken in de winter

De volgende dag staat kajakken op de Brienzer See op het programma. Op de webcams in het skigebied zien we de zon volop schijnen met daaronder een dikke wolkendeken in het dal. We hopen dat dit optrekt, maar dat gebeurt helaas niet. Eind van de ochtend gaan we dus toch maar naar het kajakcenter, waar we verwelkomd worden door de vrolijke Groninger Peter. In het kajakcenter is het erg koud, maar Peter lijkt daar geen last van te hebben. Het is echt zo’n man die het nooit koud heeft volgens mij. We trekken een droogpak aan over onze warme kleding en gaan de kajak in. Het is een beetje wiebelig, maar ik vind al snel mijn evenwicht. Het is heerlijk rustig op het water en door de mist, krijgt de omgeving een nog mystiekere uitstraling. Het water is heel helder en prachtig blauw. We peddelen naar de overkant waar de rotsen zo diep gaan dat je er hoogtevrees van zou krijgen als je dat hebt. Na een uurtje terug gaan we terug. Ik, koukleum van het eerste uur, heb koude handen en voeten, maar verder valt het mee. Gelukkig ben ik niet omgekiept in de kajak.

Kayak in de winter
Kajakken in de winter op de Brienzer See: bijzonder!

Chocoladeshow

Toen ik op ons programma van deze dagen ‘Chocoladeshow’ zag staan, maakte mijn maag een klein sprongetje van blijdschap: ik ben dol op chocolade. Bij Schuh in het centrum van Interlaken krijgen we een workshop over chocolade en het maken van pralinés. Na een video waarin we uitleg krijgen over cacaobonen en hoe deze geoogst worden, gaan we de chocolade in de verschillende fases van het productieproces proeven. De 100% cacao is erg bitter, maar zeker niet vies. Daarna laat de chocolatier zien hoe je bonbons maakt en vult. Ondertussen mogen wij onbeschaamd alles proeven. Als laatste maken we zelf nog een chocoladelolly. Ik heb inmiddels zoveel chocolade op, dat deze mee naar huis gaat. Met een volle buik stappen we in de auto naar onze zesde bestemming van de Zwitserland Ski Safari: Adelboden

Meer informatie over het winteraanbod Zwitserland >

Disclaimer: deze video is opgenomen in het skiseizoen 2019/2020 voor de corona-uitbraak. Hierdoor is er geen rekening gehouden met regels die deze winter gelden in de skigebieden.

Coronamaatregelen
Met het label ‘Clean & Safe’ verbinden toeristische dienstverleners zich ertoe om de regels opgelegd door het Zwitsers ministerie van Volksgezondheid en de brancheverenigingen strikt na te leven. Op Clean-and-safe.ch vind je meer informatie over de getroffen voorzorgsmaatregelen omtrent Covid-19. Voor alle actuele informatie over reizen naar Zwitserland, raadpleeg de reisadviezen van de Zwitserse en de Nederlandse overheid.

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen