11 april 2020 door Thijs in Lijstje

Voorlopig moeten we nog wel even thuis blijven en zit een tripje naar de bergen er niet in. Ondanks dat is het in deze tijden net zo belangrijk om te blijven bewegen en (ski)fit te blijven. Een frisse neus halen is gewoon toegestaan, maar ook in en rond het huis kun je tal van oefeningen doen. En wanneer die oefeningen je aan wintersport doen denken, zijn ze net even leuker.

#1. Skiers Edge T7

Thuis kunnen skiën zit er helaas niet in, maar je kunt het gevoel wel benaderen. De Skier’s Edge is een fitnessapparaat die de beweging van het skiën kan nabootsen. Je beweegt in de skihouding heen en weer over een rails, wat zowel je techniek, uithoudingsvermogen als balans ten goede komt. Het apparaat is op diverse manieren in te stellen, waardoor zowel beginners als experts er op uit de voeten kunnen.

#2. SkiA Ski Trainer

Een centrale houding op de ski’s is essentieel om goed te kunnen skiën. Een goede, centrale balansstand zorgt voor druk in de skischoenen en de juiste overbrenging op de ski’s. Voor veel skiërs écht nog niet zo makkelijk. Met behulp van de ‘SkiA Sweetspot Ski Trainer’ kun je trainen deze houding aan te nemen. Je monteert het systeem onder je skischoen, waarna je automatische vanuit je knieën en heupen de juiste balans moet zien te vinden. Er zijn vier verschillende blokjes voor onder de schoenen, voor verschillende niveaus.

#3. Balanstrainer

Balans, het woord is al een paar keer gevallen. Om goed te skiën en de controle te kunnen behouden, dien je goed in balans te staan. Zo kun je hobbels op de piste of andere onverwachte zaken goed opvangen. Het lichaamszwaartepunt dient in de heupen te liggen en je bent constant aan het anticiperen op de omstandigheden. Een balanstrainer helpt je bij het werken aan een juiste balans. Op het apparaat kun je diverse oefeningen doen, waarbij je de coördinatie, kracht en balans traint. Een balansbal is een uitstekend alternatief. Balanstrainers vanaf € 10,99 >

#4. Weerstandsbanden

Een weerstandsband is een handig hulpmiddel bij krachttraining en voor stretching. Je kunt er optimaal je bilspieren en bovenbenen mee trainen, wat je later op de piste alleen maar in je voordeel kunt gebruiken. Er zijn banden met verschillende sterktes en je kunt ze onder andere gebruiken bij squats en planks. Weerstandsbanden vanaf € 7,95 >

#5. Suspension trainer

Met een suspension trainer kun je werken aan je kracht, balans, mobiliteit, rompstabiliteit en spieruithouding. Dat is nogal wat! De suspension trainer bestaat uit een elastiek met twee handvaten dat je ergens omheen hangt. Vervolgens kun je door de zwaartekracht en je eigen lichaamsgewicht tal van oefeningen doen (voor je schouders, benen, rug etc.). Goede oefeningen voor wintersporters zijn squats, lunges en planks. Suspension trainers vanaf € 9,90 >

Om fit te blijven kun je natuurlijk ook gewoon aan ski oefeningen doen! Wanneer je nu in jezelf investeert, ben je volgend seizoen een sterkere, betere skiër!

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.