25 februari 2020 door Luna in Tips

Ziek op wintersport? Een echt drama! Het hele jaar door kijk je uit naar je vrije week in de sneeuw. Je verheugt je op lange skidagen, waarbij je al je energie kwijt kunt en dan besluit je lichaam het ineens te begeven. Je kunt je lichaam wel vervloeken op dat moment. Iedere andere (werk)week van het jaar had het je niets uitgemaakt. Maar hoe overleef je de wintersport als je ziek bent?

Tips om niet ziek te worden op wintersport

Wintersport vergt veel energie van je lichaam. Niet alleen is het intensief voor je om een week lang dag in dag uit te sporten, maar ook de koude, de wind en de sneeuw zorgen voor een uitdaging. Goed voor je lichaam zorgen is dan ook de boodschap! Hieronder volgen enkele tips om het ziek zijn op wintersport te voorkomen:

  • Drink genoeg water
    Ik weet het. Dat biertje of die Heiße Shoko is toch net iets aantrekkelijker om te bestellen tussen het skiën door. Toch heeft je lichaam water nodig. Drink daarom regelmatig een glas water of een kopje thee. Zo zorg je ervoor dat je je lichaam voldoende hydrateert, zodat het bacteriën kan afstoten.

  • Eet gezond
    Ook al denk je bij wintersport eerder aan een Apfelstrudel dan aan een echte appel, toch heeft je lichaam gezonde voedingsstoffen nodig. Start de dag met een een gezond en voedzaam ontbijt, voor voldoende energie op de piste. Lunch niet iedere dag met een groot bord patat met Schnitzel, maar kies ook eens voor een goed gevulde soep of een salade. Het is aanlokkelijk om iedere dag bij de borrel aan de kaas en worst gegaan, maar gezonde snacks (o.a. noten) zijn een stuk beter voor je.
apfelstrudel en skiwasser op de piste

 

  • Kleed je warm (en droog) genoeg aan
    Laagjes, laagjes en nog eens laagjes is de boodschap! Zorg ervoor dat je je voldoende warm aankleedt, zodat je klaar bent om de koude te trotseren. Ook na het skiën is het belangrijk om je kleren, handschoenen, buff en sokken te drogen als je ze de volgende dag weer aan wil. Het dragen van natte kleding in de kou, is vragen om ziek worden!

  • Luister naar je lichaam
    Ben je helemaal gesloopt na een lange skidag en is je lichaam op? Laat die après-ski dan een avondje voor wat het is en kruip vroeg je bed in. De dag erna zal je jezelf bedanken. Voldoende slapen is namelijk enorm belangrijk voor het opbouwen van een sterke weerstand. Zo voorkom je dus ook sneller dat je ziek wordt.

Neem deze medicijnen mee op wintersport

Heb je tijdens het inpakken aan alles gedacht behalve medicijnen? Geen paniek. Oostenrijk heeft talloze drogisterijen waar je soortgelijke medicijnen vindt als in Nederland. Alleen kunnen ze wel eens een andere naam hebben dan wij ze geven. Zo zijn bekende merknamen voor paracetamol in Oostenrijk bijvoorbeeld Mexalen of Momentum. Ibuprofen is bijvoorbeeld ook gekend onder aktren, dismenol of gewoon brufen. Ben je echt flink ziek, ga dan naar een dokter in het dorp. Deze zal je medicatie voorschrijven die je in de lokale apotheek kunt halen.

medicijnen in de hand in de sneeuw

Wintersport wondermiddeltjes

Als het bovenstaande allemaal niet werkt zijn er nog enkele wondermiddeltjes waar niemand nee tegen wil zeggen. Allereerst kan een avondje in de sauna van het hotel wonderen doen. Het zorgt ervoor dat je ontspant, dat je je lichaam rust geeft en bovendien zweet je een groot deel van de bacteriën uit je lichaam. Ben je flink verkouden? Koop dan een potje Vicks en smeer dit onder je voeten voor je gaat slapen. Het klinkt misschien niet fris, maar sommigen zweren bij dit trucje. Ook het smeren van tijgerbalsem in je nek zou de keelpijn heel wat kunnen verzachten. Heb je een verstopte neus? Dan kun je ook tijgerbalsem smeren, maar dan een beetje onder je neus en op je neusbrug. Het laatste en misschien wel beste medicijn is een lekkere (en sterke) borrel voor je gaat slapen. Je slaapt er beter door en wie weet helpt het wel tegen die vervelende keelpijn.


Luna is niet alleen gek van skiën, maar ook van après-skiën. De hele zomer telt ze de dagen af tot het moment dat ze weer op de ski's mag staan. Skilerares worden staat hoog op haar bucketlist.