12 april 2018 door Thijs in 'Nieuws'' | 0 Reactie(s)

Impressie van de Eigerexpress 3S V-Bahn

De Jungfrauregion gaat met de V-Bahn twee nieuwe liften naar zowel de Eigergletscher als de Männlichen bouwen. Vanuit een gedeeld dalstation in Grindelwald Grund vertrekt vanaf 2019/2020 een 3S-lift naar de Eigergletscher en een 10-persoons gondel naar Männlichen. Door een koppeling met station Rothenegg blijft het dalstation aansluiting houden op het bestaande netwerk van openbaar vervoer in de regio. Voortaan sta je een stuk sneller op de pistes van de Jungfrau Region en een uitstapje naar de Jungfraujoch is vanuit Grindelwald maar liefst 47 minuten sneller. In dit weblog lees je alles over het 400 miljoen Frank kostende V-Bahn project in Grindelwald.

400 miljoen Zwitserse Frank

De kosten voor project V-Bahn in de Jungfrau Region bedragen maar liefst 400 miljoen Zwitserse Frank, maar moet de regio een veelvoud hiervan opleveren. Zowel tijdens de zomermaanden, als in de winter, is de regio een toeristische trekpleister en die positie wordt hierdoor verder verstevigd. De capaciteit neemt toe, de reistijden nemen af en de kwaliteit waar deze regio om bekend staat, blijft gewaarborgd. Vrijwel alle bezwaren tegen het prestigieuze project zijn inmiddels van tafel. Er zijn nog enkele vergunningen nodig om in de zomer van 2018 met de bouw van de V-Bahn te kunnen beginnen. Wanneer het project geen vertraging oploopt kun je vanaf december 2019 gebruik maken van de gondel naar de Männlichen en een jaar later van de 3S-Bahn naar de Eigergletscher.

Multifunctioneel dalstation Grindelwald Grund

Vanuit het dalstation in Grindelwald Grund gaat zowel de Eigerexpress als de Männlichenbahn vertrekken. Het dalstation krijgt een overdekte aansluiting op treinstation Rothenegg van de Berner Oberland Bahn. Daarnaast komt hier een parkeergarage met 1000 plaatsen, een bar, een kiosk en diverse (ski-)shops. Door het gebruik van veel glas en daken met groen past het gebouw goed in de omgeving.

Impressie dalstation V-Bahn Grindelwald Grund

Impressie binnenzijde dalstation V-Bahn Grindelwald Grund

3S Eigerexpress naar de Eigergletscher

De 3S Eigerexpress gaat zowel in de zomer als tijdens de winter gebruikt worden en binnen 15 minuten word je naar een hoogte van 2328 meter gebracht. Hier kun je overstappen op het bergtreintje naar de Top of Europe of de ski’s onderklikken voor een afdaling naar Wengen. De lift krijgt 44 cabines en biedt hiermee een capaciteit van 2400 personen per uur. De Eigerexpress zorgt voor een tijdswinst van 47 minuten ten opzichte van de huidige tijdsduur voor een uitstapje naar de Jungfraujoch. Onderweg heb je een waanzinnig uitzicht op de beroemde Eigernordwand.

Cijfers & feiten van de nieuwe Eigerexpress

Bergstation: Eigergletscher Lengte: 6483 m
Hoogte bergstation: 2328 m Hoogteverschil: 1386
Snelheid: n.n.b. Tijd: 15 min.
Gondelcapaciteit: 28 personen Capaciteit: 2400 pers./uur
Aantal gondels: 44 Plaats:Grindelwald Grund

Cabine 3S Eigerexpress naar de Eigergletscher

Nieuwe gondel naar de Männlichen

De nieuwe 10-persoons Männlichenbahn gaat de huidige 4-persoons gondel vervangen en hierdoor hoef je voortaan slechts 19 minuten in de lift in plaats van 30. De capaciteit verdubbelt naar 1800 personen per uur en het aantal ondersteuningspalen neemt af naar 33.

Cijfers & feiten van de nieuwe Männlichenbahn

Bergstation: Männlichen Lengte: 6100 m
Hoogte bergstation: 2225 m Hoogteverschil: 1288
Snelheid: n.n.b. Tijd: 19 min.
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 1800 pers./uur
Aantal gondels: 109 Plaats:Grindelwald Grund

Impressie van de nieuwe 10-persoons gondel van de Männlichenbahn

Reactie(s)

Laat een reactie achter

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen