Skip to navigation Skip to main content

Verbinding Montafon en Davos-Klosters

9544 - Verbinding Montafon en Davos-Klosters (1)

Hoe groter het skigebied, hoe beter. Dat is het motto voor veel wintersporters en skigebieden spelen hier op in. De afgelopen jaren zijn diverse skigebieden met elkaar verbonden, denk aan St. Anton am Arlberg met Lech am Arlberg, Fieberbrunn met het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn en Alpbach met Wildschönau. Deze verbindingen hebben de skigebieden zeker geen windeieren gelegd. Het lijkt erop dat ook de volgende grote verbinding, die tussen het Montafon en Davos Klosters, realiteit gaat worden. Hiermee ontstaat straks een mega skigebied dat zich uitrekt in Oostenrijk en Zwitserland.

Montafon en Davos-Klosters: twee skigebieden, één visie

Het Montafon in Oostenrijk telt 5 skigebieden en ruim 200 km aan pistes. De Zwitserse skiregio Davos-Klosters telt 6 skigebieden en zo’n 300 km aan afdalingen. Een verbinding van beide skigebieden zou dus een nieuw mega-skigebied opleveren met ruim 500 km aan pistes. Echter zijn deze pistekilometers niet allemaal met elkaar verbonden. Maar voor het zover is, moeten er eerst nog wat ‘hobbels’ overwonnen worden op het gebied van politiek en natuurbescherming. Er zijn nog diverse vergunningen nodig. Maar desondanks staat het project op de agenda voor 2025.

Natuurbescherming is tegen de verbinding

Zowel aan de kant van het Montafon als ook in Davos-Klosters is het project altijd ‘top of mind’. De directeur van de Gargellner Bergbahnen is erg positief. Hij ziet de verbinding als een mogelijkheid waarvan beide skigebieden flink kunnen profiteren. Meer skimogelijkheden, betekent vooral meer toeristen. Net als bij veel andere verbindingen staan natuurbeschermers niet te springen om deze nieuwe ontwikkelingen. Ook de Vorarlberger Tourismusstrategie 2020 heeft zich kritisch uitgelaten over nieuwe liften, zij vinden dat het berglandschap intact moet blijven.

Het skigebied Madrisa in Zwitserland

Wie gaat dit betalen?

Naast de diverse politieke en maatschappelijke vraagstukken, zijn er ook omtrent de financiering van dit project nog vraagtekens. In totaal moeten er 3 liften gebouwd worden om de verbinding tot stand te brengen. De geschatte kosten voor de bouw van deze liften liggen rond de 28 miljoen euro. Deze kosten zijn te hoog om alleen gedragen te worden door de liftmaatschappijen. Een gedeelte van de financiering zal dus van derden moeten komen.

Op de ski’s van het Montafon naar Davos-Klosters

Op dit moment is het op toerski’s al mogelijk om de oversteek over de grens te maken naar Klosters. De Madrisa Rundtour is een populaire tocht onder toerskiërs. Met de komst van 3 nieuwe liften kunnen in de toekomst alle skiërs en snowboarders op één dag afdalingen maken in zowel Oostenrijk als Zwitserland. Als beide skiregio’s met elkaar verbonden zijn, ontstaat een regio die zowel gevorderde wintersporters, als ook families en off-pistefans aan zal spreken.

Vanuit Zwitserland sta je in 2025 in no time op de pistes van Gargellen

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.