Skip to navigation Skip to main content

In Noorwegen is de winter nog lang niet voorbij - deel II

5628 - In Noorwegen is de winter nog lang niet voorbij - deel II (1)

Onze rondreis door Noorwegen gaat eigenlijk veel te snel voorbij. Ik zou nog weken in dit prachtige land kunnen doorbrengen. Afgelopen dinsdag kon je deel I lezen van onze trip door Noorwegen. We begonnen in de stad Ålesund en hebben geskied in Stranda met uitzicht op de fjorden. Een onvergetelijke ervaring.

Wat is er na de tunnel?

Dinsdag hebben we een autoreis van ruim 325 km (zo'n 6 uur) gemaakt vanuit Stranda naar onze volgende skibestemming Voss. We zijn onderweg zeker 10 keer gestopt om te genieten van de schitterende uitzichten. Na iedere berg of tunnel - 20% van de reis ging door een tunnel - was het een verrassing of we een winters- of voorjaarslandschap zouden treffen. De ene keer reden we in een witte bergwereld langs hoge sneeuwwanden, dan weer langs groene heuvels en water. Noorwegen is een afwisselend land en een absolute ‘must go’ voor wie van natuur en bergen houdt. En voor wintersportliefhebbers is het natuurlijk geweldig dat het hier tot ver in mei ‘winter’ is.

Van een heuvelachtig voorjaarslandschap

Naar de fjorden met besneeuwde toppen

Genoeg sneeuw tot de Pasen

Hoewel het dorp Voss normaal gesproken rond deze tijd van het jaar nog bedekt is met sneeuw, is het er nu op en top voorjaar. Op de bergen ligt sneeuw vanaf zo’n 400 meter, daaronder is alles groen. We vragen ons af hoe het skiën hier zal zijn. Zodra we woensdag de stoeltjeslift omhoog nemen naar het skigebied Voss Resort blijkt dat ook de winter hier nog lang niet voorbij is. De sneeuwgrens is duidelijk aanwezig en daarboven ligt echt een flink pak sneeuw. Hiermee halen ze met gemak de Pasen. Bovendien is de kwaliteit van de sneeuw enorm goed. Geen ijs, alleen de dalafdalingen worden in de loop van de dag wat papperig. De Noorse skigebieden worden vooral in het weekend veel bezocht door de Noren zelf. Hierdoor is het doordeweeks heerlijk rustig. Qua weer hebben we ook zeker niets te klagen. Het is behoorlijk zonnig en de wolken die in de loop van de dag binnendrijven zorgen een geweldig ‘dramatisch’ uitzicht.

Indrukwekkende lucht aan het einde van de middag in Voss Resort

Bijna 4 meter sneeuw op de top

Aan het eind van de middag rijden we door naar Myrkdalen, het andere skigebied van Voss dat op zo’n 20 km afstand ligt. Het is een typische ski in – ski out bestemming en Koning Winter is hier duidelijk kind aan huis. In het dal op 450 meter ligt nog 1.20m sneeuw en op de top – je komt hier met de lift ‘maar’ op 1060 meter – ligt maar liefst 3,80m! Hoeveelheden waar veel bestemmingen in de Alpen alleen maar van kunnen dromen. We slapen in het Myrkdalen hotel, een splinternieuwe accommodatie direct aan de piste met een fijne sfeer en een mooie, trendy inrichting. Een hele overgang nadat we de vorige nacht in de koningssuite van het sprookjesachtige, en 150 jaar oude, sjieke Fleischer’s hotel in Voss doorbrachten. Ik geloof dat ik me in Myrkdalen toch meer thuis voel.

Iedere dag uitslapen en toch de eerste lift halen

Als ik vanochtend (donderdag) de gordijnen opschuif, word ik getrakteerd op een helder blauwe lucht. Vanuit onze hotelkamer zie ik de strak geprepareerde pistes liggen en ik kan bijna niet wachten om m’n ski’s onder te klikken, maar dat zal toch nog even moeten. De liften in de Noorse gebieden gaan namelijk niet voor 09.30/10.00 uur open, dus je kunt eerst rustig uitslapen, ontbijten en dan ben je nog op tijd om de eerste sporen op de piste te tekenen. Sterker nog: met de 500 gasten die er vandaag in het skigebied waren lukt het bijna niet eens om in één dag alle strepen uit de pistes te skiën. Zelfs aan het einde van de middag zijn er nergens bulten of buckels te bekennen. En dat terwijl het vandaag toch redelijk warm was: de thermometer beneden gaf vanmiddag 8 graden aan.

Het is opvallend rustig in de Noorse skigebieden

Meer Noorwegen

Morgenochtend gaan we nog skiën in Myrkdalen en daarna rijden we door naar Bergen. Zo sluiten we deze week af hoe we begonnen zijn: met een citytrip. Door de combinatie van steden bezoeken, een autoreis door de prachtige natuur én skiën hebben we niet alleen een super afwisselende week, maar ook het gevoel dat we lang op pad zijn geweest. We hebben in ieder geval een indruk gekregen van dit geweldige land en één ding is zeker: het smaakt naar meer!

Volgend winterseizoen publiceren we het volledige reisverslag met meer details over de bezochte skigebieden in Noorwegen.

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.