6 juli 2020 door Thijs in Nieuws

Halverwege maart zaten de verantwoordelijken van de Bergbahnen Hohe Salve Hopfgarten-Itter met de handen in het haar. Kan de nieuwe Salvistabahn in Itter wel gebouwd gaan worden? Door de coronacrisis ontstond er grote onduidelijkheid over de bouw van de nieuwe 10-pesoons gondel. Inmiddels zijn we meer dan 2 maanden verder en heeft men de oorspronkelijke planning aan kunnen houden. Vanaf wintersportseizoen 2020/2021 kun je in Itter (SkiWelt) gebruik maken van de nieuwe Salvistabahn.

Bergstation op Kleine Salve

Op 14 april is de bouw van start gegaan. Eerst moest de oude Salvistabahn uit 1989 ontmanteld worden, voordat men met de aanleg van de 10-persoons gondel kon beginnen. Tot het middenstation (Kraftalm) krijgt de nieuwe lift hetzelfde traject als de oude 4-persoons gondel. De lift wordt echter 650 meter langer, waardoor deze ook de Kleine Salve ontsluit. Het dalstation biedt niet alleen onderdak aan de lift, maar ook aan een sportwinkel, skiverhuur en skidepot.

Impressie gondel Salvistabahn
(Foto: © Bildarchiv SkiWelt / Hexenwasser Bergbahn Söll)


Aansluiting op openbaar vervoer

De afgelopen jaren zet SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental hoog in op een betere aaneensluiting van het openbaar vervoer en de skiliften. Ook bij de Salvistabahn zal ervoor gezorgd worden dat je vanuit de skibus snel en eenvoudig de skilift in kunt stappen. In de SkiWelt beseft men het belang van het openbaar vervoer en hierdoor zijn ze constant bezig om verbeteringen door te voeren en snelle verbindingen te creëren. Zo moet het voor wintersporters makkelijker en comfortabeler worden om de pistes te bereiken.

Cijfers & feiten van de nieuwe Salvistabahn in Itter

Bergstation: Kleine Salve Lengte: 2843 m
Hoogte bergstation: 1560 m Hoogteverschil: 891 m
Snelheid: 6 m/sec. Tijd: ca. 10:00 min
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 2100 pers./uur
Aantal cabines: n.b. Plaats: Itter

Waterreservoir en technisch centrum

Door de komst van de nieuwe Salvistabahn heb je vanuit Itter voortaan directe aansluiting op de pistes van Hopfgarten im Brixental. In het kader van de werkzaamheden wordt er ook een nieuw waterreservoir voor de productie van kunstsneeuw (inhoud 50.000 m³) en een technisch centrum aangelegd. Op deze plek kunnen o.a. de pistenbully’s en sneeuwkanonnen worden onderhouden. De kosten voor de aanleg van de Salvistabahn in Itter en de bijbehorende projecten bedragen 24 miljoen euro.

Ook nieuw in 2020/2021: Hexenwasser gondel in Söll

De Salvistabahn is niet de enige lift in skigebied SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental die wordt vervangen. In Söll wordt in augustus de nieuwe Hexenwasser gondel in gebruik genomen. Deze 10-persoons gondel dient ter vervanging van de 8-persoons Hochsöllbahn en krijgt 72 unieke, ‘behekste’ gondels. Het traject van de lift blijft nagenoeg hetzelfde, maar de belevingswaarde, het comfort en de capaciteit neemt toe.




Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.