14 mei 2020 door Thijs in Nieuws

Nadat vorig seizoen al de Schrattenwangbahn (6-persoons stoeltjeslift) werd vernieuwd op de Söllereck bij Oberstdorf, is het nu de beurt aan de Söllereckbahn. De oude 6-persoons gondel maakt plaats voor een moderne variant met cabines voor 10 personen. Door de recente ontwikkelingen omtrent het coronavirus is men eerder begonnen met de bouw van de nieuwe lift. De aanleg van de Söllereckbahn maakt onderdeel uit van het meer dan 40 miljoen euro kostende project om het skigebied te vernieuwen.

Investering van 42 miljoen euro in skigebied Söllereck

Skigebied Söllereck ligt op een steenworp afstand van Oberstdorf en staat te boek als zeer familievriendelijk. Om ook in de toekomst wintersporters optimaal te kunnen blijven bedienen, staan er de komende jaren grote veranderingen op de planning. Er wordt maar liefst 42 miljoen euro in het skigebied geïnvesteerd in diverse liften en voorzieningen. Nadat vorig seizoen de Schrattenwangbahn aan de beurt was, is het nu tijd voor de Söllereckbahn. De Söllereckbahn is één van de belangrijkste liften van het skigebied en brengt wintersporters vanuit het dal naar het hart van het skigebied. Hoewel de oude lift pas sinds 1997 in gebruik was, voldeed deze qua capaciteit niet meer aan de huidige normen.

Impressie middenstation Söllereckbahn
Middenstation Söllereckbahn (Foto: © Oberstdorf Kleinwalsertal Bergbahnen)

Söllereckbahn wordt 10-persoons gondel

De bouw van de Söllereckbahn is met twee maanden vervroegd ‘dankzij’ de coronacrisis. Hierdoor kan de nieuwel lift hopelijk in december 2020 gaan draaien. Nadat de oude lift is afgebroken kan men beginnen aan de aanleg van de 10-persoons gondel met middenstation. Zo kun je in de nieuwe situatie niet alleen instappen bij de parkeerplaats (990 m) aan de doorgaande weg B19, maar ook bij het iets hoger gelegen gedeelte waar onder andere Söllis Winterwelt ligt (1007 m). Vervolgens volgt de nieuwe Söllereckbahn het oude traject naar een hoogte van 1358 meter. In totaal zit je ruim 6 minuten in de lift wanneer je van de parkeerplaats naar het hart van het skigebied wilt.

Cijfers & feiten van de nieuwe 'Söllereckbahn' bij Oberstdorf

Bergstation: Söllereck Lengte: 2100 m
Hoogte bergstation: 1358 m Hoogteverschil: 398 m
Snelheid: 6 m/sec. Tijd: ca. 06:30 min
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 2400 pers./uur
Aantal cabines: n.b. Plaats: Oberstdorf

Skigebied Söllereck bij Oberstdorf moderniseert

Met de komst van de nieuwe Schrattenwangbahn en Söllereckbahn is het nog niet gedaan met de modernisering van skigebied Söllereck. Komende zomer wordt er ook gewerkt aan de uitbreiding van het waterbassin voor de productie van kunstsneeuw. Men streeft ernaar om binnen afzienbare tijd 100% van het piste-aanbod kunstmatig te kunnen besneeuwen. In 2021 wordt de Wannenköpflelift vervangen voor een 6-persoons stoeltjeslift. Nog een jaar later, in de zomer van 2022, is de Höllwiesbahn aan de beurt. De langste sleeplift van Duitsland (1972 m) maakt plaats voor een 6-persoons stoeltjeslift, die ook de langste van het land belooft te worden. 
In skiregio Kleinwalsertal & Oberstdorf wordt er komende zomer niet alleen op de Söllereck gewerkt. Ook de Nebelhornbahn wordt vernieuwd. Hierdoor kan er tijdens wintersportseizoen 2020/2021 niet geskied worden op de Nebelhorn bij Oberstdorf.

Impressie middenstation Söllereckbahn
Middenstation Söllereckbahn (Foto: © Oberstdorf Kleinwalsertal Bergbahnen)

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.