24 maart 2020 door Luna in TipsTipsAlgemeenAlgemeen

Nooit! Nooit! Nooit! Wij geloven heel erg graag dat je nooit te oud bent voor wintersport. Het liefst zouden we tot onze allerlaatste dag van de pistes glijden. En misschien kan dat ook wel? Er is maar één gouden regel die bepaalt tot wanneer jij op wintersport kunt: luister naar je eigen lichaam!

Fit & gezond op wintersport

De wintersport is iets waar je het hele jaar naar uitkijkt. Een week vol sneeuw en wintersportplezier! Maar dat betekent ook een week vol spierpijn als je daarvoor niet fit en gezond leeft. Daarom is ook de rest van het jaar belangrijk voor de voorbereiding op de wintersport. Zeker wanneer je lichaam niet meer zo fit en flexibel is als vroeger. Bij het ouder worden gaat je lichaam namelijk kwaaltjes creëren, zoals een slechtere balans en minder spiermassa. Hierdoor ben je eerder stijf en loop je sneller blessures op. Zorg er daarom dus voor dat je het hele jaar je lichaam goed verzorgt. Gezond eten en veel bewegen zorgen ervoor dat die kwaaltjes jou minder parten spelen. 10 tips om skiblessures te voorkomen >


Goede techniek

Iedereen heeft wel zich wel eens verbaasd over die Oostenrijker 'op leeftijd' die zonder enige moeite naar beneden skiet. Zeg nu zelf, je droomt ervan dat mensen later ook met diezelfde bewondering naar jou kijken. Het kan! Heb je in je jonge jaren namelijk veel aandacht besteed aan je skitechniek, dan heeft ouder worden ook zijn voordelen: je techniek blijft behouden. Dat betekent dus ook dat iedere afdaling een stuk makkelijker en relaxter wordt, omdat je technisch goed skiet.

Eigen keuze

Het niveau van voorzieningen in skigebieden neemt ieder jaar toe. Ieder jaar worden er weer comfortabelere liften, lichtere ski's en aangenamere skischoenen ontwikkeld. Maar het allerbelangrijkste is dat jij je comfortabel over je lichaam voelt. En dat is iets wat niemand anders voor jou kan bepalen. Het is dan ook volledig je eigen keuze, jij bepaalt wanneer het verstandig is om het iets rustiger aan te gaan doen. 

Legende George Jedenoff

Geloof je echt niet dat je op je oude dag toch nog kunt genieten van wintersport? Laat je dan inspireren door deze legende: George Jedenoff. Deze wintersporter is de oudste skiër ter wereld. Met zijn 102 jaar skiet hij nog altijd met veel plezier van de pistes naar beneden. Hij is het ware voorbeeld dat je nooit te oud bent voor iets waar je zelf in gelooft.

Tips voor oudere wintersporters

  1. Houd je lichaam flexibel en fit. 10 zomeractiviteiten om skifit te blijven >
  2. Laat je niet bang maken. Je zal misschien net iets sneller een blessure oplopen als een paar jaar geleden, maar laat dat je niet afschrikken. Het kan altijd en overal gebeuren, met welke activiteit dan ook. En zeg nu zelf, iets doen is altijd beter dan niets.
  3. Eet gezond en matig je alcoholgebruik. 8 redenen waarom skiën goed is voor je gezondheid >
  4. Geniet van wintersport en het leven. Gelukkige mensen leven langer.
  5. Alternatieve wintersport activiteiten. Wil je lichaam echt niet meer mee? Niet getreurd! Er zijn nog veel andere dingen die je kunt doen in de sneeuw. Ga voor een mooie sneeuwschoenwandeling in de bergen, maak een hondensledetocht door prachtige witte velden of neem je kinderen en kleinkinderen mee voor een leuke vakantie in de bergen.

Luna is niet alleen gek van skiën, maar ook van après-skiën. De hele zomer telt ze de dagen af tot het moment dat ze weer op de ski's mag staan. Skilerares worden staat hoog op haar bucketlist.