9 december 2012 door Pepijn in 'Live vanuit de sneeuw', Algemeen''

Trainingspiste

Terwijl de meeste mensen in het hotel nog twijfelen tussen een croissantje of een roerei met brood, zijn er al heel wat mensen onderweg de berg op. Liftpersoneel, dat tijdens het omhoog gaan gelijk de liften even opengooit. Horecapersoneel dat zorgt voor de broodnodige koolhydraten en liters vocht later op de dag. En tussen deze ‘vroege vogels’ lopen ook de trainers.

Een lege, mooi geprepareerde piste

Als trainer sta je dagelijks in de eerste lift op weg naar de speciaal afgezette pistes om een slalom op te bouwen, tijdwaarneming te installeren en de start in orde te maken. Veiligheid is daarbij heel belangrijk, zowel voor de atleet als voor de toerist en daarom zijn onze trainingspistes afgezet. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat een hoop mensen zich afvragen waarom al die waarschuwingsborden en linten daar staan op een perfect geprepareerde piste. Bovendien lijkt er bijna niemand te skiën tussen die rode en blauwe dingen die in de weg staan. Er zijn zelfs mensen die onder het lintje doorkruipen om even zo'n piste over te steken, of gewoon lekker zelf even tussen de paaltjes door glijden. En laten we eerlijk zijn, bijna iedereen wil wel eens een paar bochtjes kunnen maken als Ted Ligety toch? Maar die versperringen staan er niet voor niets, ze staan er voor zowel de atleten als de toeristen. Een klein kijkje in de keuken is daarom wel eens goed.

Wedstrijdskiën

Een trainingspiste is net als een autocircuit

Tijdens wedstrijden en trainingen worden uit voorzorg de pistes afgezet en beveiligd. Denk hierbij aan vangnetten en kussens op belangrijke plaatsen bij snelle disciplines, afrastering om de trainingspiste van gewone piste af te schermen, speciale slalompalen en waarschuwingsborden. In elke discipline moet je je als atleet enorm concentreren op het parcours en zul je dus ook niets anders zien tijdens het skiën. Een trainingspiste is voor een racer wat dat betreft net zoals een autocircuit, bijvoorbeeld Zandvoort. Je verwacht er geen tegenliggers, iedereen die met je traint gaat ook hard en kent de onderlinge veiligheidsregels. Op Zandvoort willen ze liever ook geen fietser die netjes rechts rijdend vanuit de tarzanbocht de pits in komt pedalen. En geloof me, die fietser wil dat ook zeker niet.

Een trainingspiste is net als een autocircuit

Net wegwerkers

Als trainer ben je gewoon aan het werk en af en toe lijken we net wegwerkers. Tijdens het opbouwen of opruimen worden we soms op centimeters voorbij gescheurd door nietsvermoedende bezoekers die een mooie strakke piste zien en de afzetting vergeten. Het is al een paar keer voorgekomen dat ik achter een bult sta te boren in de sneeuw om een paal te plaatsen en dat het maar net goed gaat. Adrenaline gegarandeerd!

Zelf een keer trainen tussen de palen?

Gelukkig is er voor iedereen de mogelijkheid om te trainen, echt waar. Voor elk niveau en elke leeftijd zijn er camps, trainingen of clinics die door de verschillende clubs, teams en verenigingen worden georganiseerd. Mocht je dus zelf eens tussen de palen willen leren skiën of snowboarden, het kan gewoon. Kijk maar eens op www.nskiv.org voor alle officiële initiatieven. En het mooiste is dat er dan ook – speciaal voor jou - een piste afgezet wordt!

door Jakko op 10 december

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens onder het draadje ben door gekropen om even de wedstrijdpiste te nemen. Na het lezen van dit verhaal pas ik toch maar een beetje op. Maar het is wel genieten zo'n strakke piste voor jezelf 's ochtends vroeg;-)



door Anoniem op 19 februari

Helm met zwaailicht heb ik in Oostenrijk gezien.



Pepijn van Schijndel is Bondscoach Snowboard Alpine TO bij de NSkiV, verzorgt zelfstandig trainingen en coaching onder de naam Snowpepper. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in snowboarden en skiën, worldcup en Europacup en is leraar en snowboardprof.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen