Skip to navigation Skip to main content

Langere en smallere ski’s bij opening wereldbekerseizoen

Leuk! Het nieuwe wereldbekerseizoen voor de wedstrijdskiërs zit eraan te komen. Echt een teken dat we de winter in zicht beginnen te krijgen. Bovendien gaan de temperaturen in de loop van de week flink dalen, ook in de Alpen. En dat verhoogt de stemming.

Zaterdag gaat het seizoen van start

Traditioneel start het wereldbekerseizoen eind oktober op de Rettenbachgletsjer in het Oostenrijkse Sölden. De internationale Ski Federatie (FIS) heeft de wedstrijdpiste vorige week al goedgekeurd. Dat betekent dat er voldoende sneeuw ligt en dat de weersvooruitzichten gunstig zijn. In ieder geval qua temperatuur (koud), maar of het zonnig zal zijn is nog lang niet zeker. Hoe dan ook: het wedstrijdcircuit gaat zaterdag 27 oktober van start met een reuzenslalom voor vrouwen, op zondag gevolgd door de mannen. En dat is goed nieuws voor de skiliefhebbers.

Met andere ogen

Toch kijkt de skiwereld met andere ogen naar deze wedstrijden dan vorige jaren. Want hoe gaan de wedstrijdskiërs om met hun aangepaste latten? Vorig jaar dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.

dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.

dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.Plastificeren verboden

dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.

Verder heeft de FIS nog twee kleinere in het oog springende aanpassingen gedaan. Zo is het plastificeren van de wedstrijdpakken voortaan verboden. Een Sloveense skister probeerde vorig seizoen op deze manier nog wat tijdwinst te pakken. En het naar boven teruglopen na het missen van een poortje (om vervolgens de wedstrijd te vervolgen) is vanaf nu alleen nog toegestaan bij de slalom en dus niet meer bij de reuzenslalom.
dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.

dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.Favorieten

dat de FIS het aantal blessures wil terugdringen door strengere eisen te stellen aan de ski’s. Door de extreme taillering van de carveski’s worden veel wedstrijdskiërs als het ware gelanceerd bij het inzetten van de bocht. Vorig jaar moest een recordaantal skiërs daardoor gedwongen langs de kant blijven. Hoewel de meeste sporters het niet eens zijn met de strengere eisen (zij vrezen dat de wedstrijdsport minder spectaculair wordt), heeft de FIS toch ingegrepen. Bij de reuzenslalom zijn de ski’s nu langer, smaller en minder getailleerd waardoor je als skiër gedwongen wordt om ruimere en minder scherpe bochten te draaien. Het gekke is alleen dat het reglement over het plaatsen van de poortjes niet is aangepast. In theorie zou dit kunnen betekenen dat veel skiërs de scherpe bochten niet meer gaan halen. Het enige dat je dan nog kunt doen is het aanpassen van je snelheid en dat willen de wedstrijdskiërs liever niet.

Ook dit seizoen zijn de Amerkiaanse veelkunner Lindsey Vonn en de Oostenrijker Marcel Hirscher de grote favorieten voor het overall-klassement. Vonn doet aan alle onderdelen mee, terwijl Hirscher het vooral moet hebben van de slalom en de reuzenslalom. Beiden zijn ook zaterdag en zondag topfavoriet in Sölden. Bij de mannen krijgt Hirscher zondag waarschijnlijk vooral concurrentie van zijn landgenoot Benjamin Raich die zondag voor de 384ste keer (!) aan de start staat van een wereldbekerwedstrijd. Andere kandidaten voor de eindzege zijn de Kroaat Ivica Kostelic en de Amerikaan Ted Ligety.

Vrouwen: grote concurrentie

Bij de vrouwen is de concurrentie veel groter. Vonn is weliswaar favoriet, maar of ze er al gelijk in de eerste wedstrijd zal staan is de vraag. Vonn houdt van haar sterrenstatus en weet op de een of andere manier altijd wel de aandacht op zich te vestigen. Zo heeft ze deze maand aangegeven graag een keer aan de mannenafdaling mee te doen, het liefst in Lake Louise (Canada). De FIS heeft echter al laten weten dat de reglementen (daar zijn ze weer) dit niet toestaan. Vonns concurrenten komen uit Duitsland (Maria Höfl-Riesch en Viktoria Rebensburg), uit Oostenrijk (Maria Fenninger), uit Italië (Frederica Brignone) en uit Zwitserland (Lara Gut). De reuzenslalom in Sölden is uiteraard op de TV te volgen via Eurosport, maar wie een beetje Duits kan verstaan moet toch echt kijken naar de Duitse publieke zender ZDF. De uitzendingen beginnen zowel zaterdag als zondag 9.30 uur (tweede manche: 12.45 uur) . Vóór de wedstrijd begint zullen de Duitsers ongetwijfeld een deskundige toelichting geven op het nieuwe materiaal. Kijken dus!

Klik hier voor het volledige Wereldbekerprogramma >>

Update 26 oktober: het is nog even spannend of de wedstrijd van de dames morgen doorgaat i.v.m. eventuele sneeuwval.

Profielfoto Kees

Over Kees

Skiën is voor Kees als een tweede leven. In het normale leven is hij geen snelheidsduivel, maar op de piste…Hij gaat meerdere keren per jaar naar de bergen. Zijn favoriete skigebieden liggen vooral in Zwitserland.