3 februari 2011 door Kees in 'Algemeen''

Tegenwoordig gaan veel mensen ieder skiseizoen op jacht naar een nieuw kledingstuk. Want zeg nu zelf: de tijd is toch al lang voorbij dat je jaar-in-jaar-uit in hetzelfde skipak de piste op ging?

Kwaliteit of prijs?

De vraag is: kijk je naar kwalteit of naar prijs? Of misschien is dat tegenwoordig geen vraag meer. Want bestaat er nog slechte skikleding? Voorbeeldje is het modieuze Icepeak. Dit Finse merk is zo goedkoop dat je zonder veel moeite ieder jaar iets anders zou kunnen aanschaffen. Icepeak profiteert van een onbelast verleden; dit merk bestaat nog maar kort. En dat is maar goed ook, want je geschiedenis bepaalt in hoge mate je imago en dus ook je verkoopcijfers. Kwaliteit van de kleding doet steeds minder ter zake. Niemand gaat in een winkel kijken naar stiksels, de duurzaamheid van de rits of de dikte van de stof. Want alles draait tegenwoordig om merktrouw en ‘een goed gevoel’. Een merk dus dat past bij jouw levensstijl.

Ongrijpbaar imago

Imago is iets ongrijpbaars en dat weten de marketeers maar al te goed. Je ziet het bijvoorbeeld terug in de reclameuitingen: die worden precies aangepast aan het gewenste imago. Snel, kleurrijk, vernieuwend, veel oneliners en schreeuwerig = jong. Inhoud, tekst en uitleg, bedekte kleuren, functionaliteit = oud. Als koper heb je niet eens door dat je als vanzelf in een hokje wordt geduwd. Zo draag ik bij voorkeur zoveel mogelijk Peak Performance. Daar heb ik dus als jonge oudere ‘een goed gevoel’ bij. Een paar redenen: Peak Performance is in mijn ogen een superstoer merk uit Are, Sweden, een merk van internationale klasse waarin je je overal ter wereld kunt vertonen. De uitstraling is: maak je geen zorgen. Want met Peak Performance ben je voor 100% voorbereid op alle soorten weersomstandigheden. Peak conbineert functionaliteit met een modieuze uitstraling. Het Scandinavische merk komt ieder jaar met een nieuwe kledinglijn in een nieuwe kleur, gecombineerd met een innovatief foefje op het gebied van gewicht of isolatie. Maar het meest belangrijke is dat je ook met een Peakjack van vijf jaar geleden niet voor aap loopt. Eeeuh, nee: ik heb echt geen aandelen!

Functioneel, tijdloos, maar ook stoer: mijn favoriete merk.

Niemand kijkt onder de motorkap

Soms kun je de vinger niet op de zere plek leggen. Bij het kopen van een auto kijkt ook niemand meer onder de motorkap. Ok, je hebt wel een paar basiseisen (budget en/of ruimte bijvoorbeeld), maar in eerste aanleg heb je al een selectie gemaakt van merken of modellen die je liggen. Zo gaat dat ook bij skikleding. Peak moet alleen uitkijken dat het niet aan z’n eigen succes ten onder gaat. Zo werd twee jaar geleden het logo gewijzigd. Zoiets kan er al snel toe leiden dat mensen iets willen kopen met het nieuwe logo omdat het oude ‘niet meer kan’. Dat lijkt een slimme verkooptruc omdat je eenmalig veel omzet maakt. Maar als je zoiets te vaak doet, is het snel afgelopen met de merkentrouw. Een ander gevaar dat op de loer ligt is dat een merk zich ook op andere terreinen wil manifesteren. Zo produceert Peak sinds een paar jaar ook vrijetijds- en golfkleding. De marketingjongens van het Zweedse merk zullen ongewtijfeld zeggen dat het hier om ongeveer dezelfde doelgroepen gaat. Maar persoonlijk vind ik de golfbaan toch wel iets anders dan de skipiste.

Een ski-jack met termen uit de watersport, tja....

Gaastra

Ander voorbeeld. Het Friese merk Gaastra doet al jaren z’n uiterste best af te komen van uitsluitend een zeilimago en wil vanuit Nederland de wintersportmarkt veroveren. Het logo –de poort van Sneek- toont al aan hoe moeilijk dat is. Sneek associeer je namelijk niet zo snel met bergen. Gaastra hinkt noodgedwongen op twee gedachten: de ‘oude’ klanten verwachten een soort doorsnee-middenleeftijd-kleding, nieuwe kopers trek je alleen over de streep met iets moderners en vlotters. Die nieuwe stijl leidt ook weer tot een soort raar over-performance, bijvoorbeeld door op truien en jacks de letters Gaastra over werkelijk de volle breedte te plaatsen. Soms zelfs inclusief de coördinaten van een of andere nautische kaart. Opeens bedenk ik dat de wintersportkleding van Gaastra op de piste ook een groot voordeel (of nadeel?) heeft: je herkent de Nederlanders al van verre!

En jij? Hoe bepaal jij je kledingkeuze? Ben je merkvast of wil je steeds wat anders?

door nick op 4 februari

ik doe niet mee aan die mode politie!! Koop een keer iets goeds en je hebt er echt jaren profijt van!!!!!!!!!! Ik spreek uit eigen ervaring!!!!!!



door Harry op 5 februari

He Nick, pas je daar dan nog in. De oude dag doet groeien hoor. hi, hi



door op 5 februari

Even over Gaastra. Als wintersporter en zeiler kan ik één ding in vertrouwen mededelen. Onder mensen die veel zeilen en al lang zeilen wordt eigenlijk alleen het betere spul van Gaastra (Gaastra pro) gedragen. Als ze al Gaastra dragen. Al het andere heeft de neiging om wel erg snel te gaan lekken. En over wintersportkleding. Het is natuurlijk vooral funcitoneel maar je moet je er wel lekker in voelen. En dat is heel persoonlijk. Mijn protest broek is oud, maar voldoet nog steeds. Mijn nieuwere jas heb ik dit jaar toch ingeruild voor een nieuwe exemplaar, gewoon op uitgekeken.En natuurlijk zijn duurdere spullen beter afgewerkt, maar het model en dus draagcomfort is per persoon verschilend. En icepeak is inderdaad heel goedkoop, maar voor mij voldoet het. Ik heb een fleece meet wintstopper van ze en nu ook een softshell.



door Maud op 7 februari

Ik heb dit jaar een paars pak met felgroene randjes van Icepeak gekocht, heel hip, weliswaar geen peakperformance maar wél perfecte kleur en outfit!



door Yves op 30 augustus

even ivm je Gaastra-stukje; snow is only frozen water...



Skiën is voor Kees als een tweede leven. In het normale leven is hij geen snelheidsduivel, maar op de piste…Hij gaat meerdere keren per jaar naar de bergen. Zijn favoriete skigebieden liggen vooral in Zwitserland.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen