14 augustus 2013 door Richard in 'Nieuws', Stellingen'' | 4 Reactie(s)

Piz Val Gronda

Met grote belangstelling volg ik de bouw van de nieuwe gondel op de Piz Val Gronda in het skigebied van Ischgl. Waarom juist deze lift? Er worden zoveel nieuwe liften gebouwd in de Alpen. Nou...de Piz al Gronda is een echte freeridelift en geeft misschien een aanzet voor een nieuwe trend. Liften die alleen gebouwd worden om een gebied te ontsluiten zonder (veel) geprepareerde pistes. Paradijsjes voor off-piste liefhebbers dus.

Jarenlange discussies

Net zoals bij veel nieuwe bouwprojecten in Alpen heeft het lange tijd geduurd voordat er daadwerkelijke met de bouw in Ischgl begonnen kon worden. Het idee voor de bouw werd al eind jaren ‘70 geopperd. Diverse instanties hebben jarenlang tegengewerkt waaronder natuurlijk de natuurbescherming. Maar ook de enorme lawines die de regio in 1999 teisterden hebben ervoor gezorgd dat het project weer voor een aantal jaren in de ijskast werd gezet. Uiteindelijke zijn in september 2012 de bouwvergunningen verleend en is de bouw op 25 maart 2013 van start gegaan. Zoals het er nu naar uitziet kan de lift al in seizoen 2013/2014 in gebruik worden genomen.

Bouw Lift Piz Gronda

De bouw is aan het eind van het afgelopen winterseizoen begonnen

€ 7.600,- per meter piste

De bouwkosten van dit project worden geraamd op ongeveer 19 miljoen euro. Ik heb zelfs gehoord dat de bergbahnen in Ischgl dit “gewoon” uit eigen zak betalen, zonder externe financiering. Het is enorm veel geld voor een lift die maar 2,5 km piste toevoegt aan de 238 bestaande pistekilometers. Een kleine rekensom leert ons dat 1 meter piste piste ongeveer € 7.600,- kost. De uitbreiding van de pistekilometers is, volgens mij, niet de belangrijkste factor voor de bouw van deze lift geweest. Door de nieuwe lift ontstaat een enorm freeride gebied op de flanken van de Piz Val Gronda. Hiermee speelt Ischgl in op de trend van het freeriden (allmountaingevoel).

Plan Piz Val Gronda ischgl

Overzichtbeeld van de lift en de nieuwe piste in Ischgl

Vervangen: ja, nieuwe liften: mwah

Ik kan me voorstellen dat skigebieden in willen spelen op de huidige trend van het freeriden. Maar misschien is het een idee om bepaalde stukken van de bestaande skigebieden te reserveren voor het freeriden. Gewoon een paar afdalingen niet prepareren, zodat er ook nog onontgonnen gebieden in de Alpen kunnen blijven bestaan. Het vervangen van oude liften is prima en vaak ook noodzakelijk om bij te blijven. Maar nieuwe liften, daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van, tenzij er rekening gehouden wordt met de natuur en dat is volgens mij hier wel gebeurd. Anders het het nooit zo lang geduurd voor de lift er kwam. Ik ben wel heel benieuwd naar deze nieuwe lift!

Richard is bootfitter en fervent wintersporter.

Reactie(s)

door Marc op 15 augustus

Ik snap wel dat Ischgl dit doet. Het trekt natuurlijk wel mensen zo'n lift naar een off-pistegebied. En dat is natuurlijk waar het om gaat; geld verdienen. Maar inderdaad voor de natuur is het niet altijd goed.



door Thijs op 15 augustus

19 miljoen euro voor 2,5 kilometer piste? En de skipas is dit jaar vast ook weer een aantal euro duurder, juist! Terwijl veel mensen van die 'freeride lift' nooit gebruik zullen maken.



door Jeroen op 16 augustus

Belachelijk veel geld! En dat voor 2,5 km pistes. Ik snap daar echt helemaal niets van!



door Johan op 17 oktober

Volgens mij wordt dit gewoon een "rode"piste net als de pistes 40/41 die naar de Campenalp gaan.



Laat een reactie achter

Richard is waarschijnlijk één van de eerste Nederlanders die op een (zelfgemaakt) snowboard stond, lang geleden. Inmiddels geeft hij de voorkeur aan skiën en dan het liefst buiten de gebaande paden. Ook is hij een “materiaalfreak”.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen