4 december 2014 door Jasper in 'Skitechniek''

Veel beginnende skiërs doen er alles aan om niet te vallen. Met de angst voor mogelijke blessures vechten ze om rechtop te blijven staan. Daarnaast zijn de meeste beginners natuurlijk nog onwennig op de ski’s. Het is een gek gevoel om voor het eerst op de latten te staan en je hebt altijd even de tijd nodig om er aan te wennen en het vertrouwen te krijgen. Echter is het vaak zo dat de angst voor het vallen juist tegen werkt en de balans alleen maar minder wordt. Skiën kun je maar op één manier leren: met vallen en opstaan.

Werk het vallen niet tegen

Als je voelt dat je gaat vallen dan kun je dit het beste gewoon doen. Door mee te gaan in de beweging, en deze niet met alles wat je in je hebt tegen te werken, voorkom je blessures. Dit klinkt waarschijnlijk vreemd in de oren van beginnende skiërs, maar denk eens aan hoe baby’s leren lopen. Er is niemand die vreemd opkijkt wanneer een baby na het opstaan gelijk weer moeiteloos op de grond belandt. Dit hoort bij het leerproces. Maar bij de meeste pubers en volwassenen wordt iedere spier in het lichaam gebruikt bij het gevoel dat het mis kan gaan. Het niet willen omvallen heeft te maken met de angst voor blessures. Daarom leren kinderen zo makkelijk skiën, zij hebben deze angst niet.

Zo val je

Een natuurlijke reactie tijdens het vallen is de armen naar voren strekken. Dit geeft de kans op blessures in de polsen en onderarmen. Wil je zonder blessures vallen dan kun je dit het beste doen door jezelf klein te maken en mee te gaan in de valbeweging. Vallen moet je zien als leermoment. Luister goed naar je lichaam zodat je weet wat er fout ging. Ligt je lichaamszwaartepunt niet goed boven je ondersteuningsvlak dan ben je uit evenwicht en zal je vallen. In theorie betekent dit dat je het lichaamszwaartepunt, wat zich net onder en achter je navel bevindt, boven het midden van je voeten wilt houden. In skitermen hebben we het dan over de centrale balans. Bij veel beginnende skiërs wordt het gewicht te ver naar achter geplaatst waardoor de kans op vallen groter wordt.

Zo blijf je in evenwicht

Skischoenen staan er niet om bekend lekker te zitten. Dit begint bij de manier waarop je skischoenen zijn vormgegeven. Voor beginnende skiërs is de vorm van de skischoen al voldoende om uit balans te raken. Het kan je als beginnende skiër helpen om thuis al je skischoenen aan te trekken en gewoon rondjes over de vloerbedekking te gaan lopen. Hierdoor wen je aan de vorm van de skischoenen en hoe je je lichaamshouding hier het beste op kunt aanpassen. Tijdens de skilessen zal de skileraar ook beginnen met, op het oog, simpele oefeningen. Dit doet hij om je te laten wennen aan de skischoenen en de rest van het materiaal.

Stap voor stap

Skiën is een balanssport die je rustig, stap voor stap, aan wilt leren. Bouw je het rustig op dan zal je merken dat je de angst voor vallen voorkomt. Langzaam opbouwen geeft vertrouwen en je zult met sprongen vooruit gaan. Leren skiën is letterlijk vallen en opstaan.

Jasper werkt als skileraar in Gerlos en is eigenaar van Sneeuwsportleraren.nl.

Skiën is meer dan een passie voor Jasper; het is zijn leven. Als kleine jongen had hij de smaak al snel te pakken en inmiddels is Gerlos in de winter zijn thuisbasis. Hier werkt Jasper al jaren als Landes skileraar.