26 augustus 2013 door Thijs in 'Opmerkelijk', Stellingen', Algemeen'' | 4 Reactie(s)

Verbinding Lech - Warth-Schrocken

Het is de afgelopen jaren een overduidelijke trend in Oostenrijk. Skigebieden die met elkaar verbonden worden. Jarenlang had het dal en het skigebied een eigen identiteit maar dat gaat met deze schaalvergroting langzaam verloren. Alles moet groter, sneller en moderner. Wil een skigebied het hoofd boven water houden dan zit er niets anders op dan te investeren. Is hiermee de trend van een superskigebied in Oostenrijk ingezet? Ik blijf de ontwikkelingen met veel interesse volgen.

Tal van voorbeelden

Er zijn tal van voorbeelden van skigebieden die zijn samengegaan met het gebied in het naburige dal. Zo zijn deze winter voor het eerst de pistes van Lech am Arlberg en Warth-Schröcken met elkaar verbonden. Na 40 jaar van discussie is er toch besloten de Auenfeldjet aan te leggen om beide regio’s in Vorarlberg op elkaar aan te sluiten. Door de aanleg van deze nieuwe lift ontstaat een skigebied met 190 kilometer aan piste. Recentelijk zijn onder andere de gebieden Ski Juwel, Silvretta Montafon en Damüls – Mellau – Faschina Schneereich ontstaan door nieuwe verbindingen.

De trend zet zich voort

Dat meer skigebieden zich met elkaar verbinden lijkt haast wel vast te staan. In Oostenrijk gonzen nog tal van geruchten waar ook nieuwe liften worden gebouwd om dalen met elkaar te verbinden. Zo zou de aanleg van één lift genoeg moeten zijn om de pistes van de Pitztaler Gletsjer met die van Sölden te verbinden. En is het daadwerkelijk mogelijk om Kappl in het Paznauntal op St. Anton am Arlberg (Skigebied Rendl) aan te sluiten? Het lijkt slechts een kwestie van tijd voor deze vraag beantwoord wordt.

Verliezen skigebieden hun imago?

Bij mij rijst echter de vraag of het nou echt nodig is om skigebieden met elkaar te verbinden. Natuurlijk is het fijn dat je extra pistekilometers tot je beschikking krijgt maar gebieden verliezen hiermee ook hun eigen identiteit. Het exclusieve Lech heeft een heel ander karakter ten opzichte van het toegankelijkere en betaalbaardere Warth en Schröcken. Dat de skipas hiermee weer euro’s duurder zal worden lijkt ook vast te staan. Ik vind het persoonlijk geen enkel probleem als een skigebied niet over honderden kilometers aan piste beschikt. Een klein compact gebied waar je op een dag twee keer dezelfde piste skiet kan net zo mooi zijn als het skiën van een dagtocht.

Op naar een superskigebied

Met een beetje fantasie zie je steeds meer skigebieden op elkaar aansluiten waardoor er uiteindelijk een wintersportregio met honderden kilometers aan piste ontstaat. Eén ultiem skigebied in Vorarlberg? Alle pistes in Tirol met elkaar verbonden? Vooralsnog lijkt het hiervoor te vroeg maar het zou mij niets verbazen wanneer we over een aantal jaar in Oostenrijk een skigebied hebben met 500 kilometer aan pistes. Een superskigebied dat diverse dalen met elkaar verbindt en waar je urenlange tochten kunt skiën. Vergeet alleen ’s middags niet op tijd terug te keren anders wordt het een duur ritje met de taxi naar je accommodatie!

Juichen jullie de verbindingen tussen skigebieden toe? En zal het daadwerkelijk zover komen dat er een superskigebied in Oostenrijk ontstaat? Snowplaza is benieuwd naar jullie reacties!

Superskigebied in Oostenrijk

Reactie(s)

door Anoniem op 26 augustus

Het is toch heerlijk om een hele dag te toeren zonder over de zelfde pistes te skiën,en elke dag een andere route te kiezen. (moet er wel bij zeggen dat we alleen met volwassenen skiën)



door Jeroen op 27 augustus

Ik heb ook wel een beetje twijfel. Aan de ene kant is het super als je een enorm skigebied hebt, maar het moet ook niet zo'n skifabriek worden. Hoewel ik de superskigebieden in Frankrijk geweldig vind, zijn de skigebieden in Oostenrijk vaak wel een stuk gemoedelijker. Dus heel Tirol met elkaar verbinden is misschien toch niet zo'n goed idee.



door Michel op 28 augustus

Ik lees al een tjd dat men het skigebied Zell am See (Areithbahn) en Saalbach Hinterglemm aan elkaar willen koppelen.



door Gijs op 28 augustus

Wat betreft Saalbach/Hinterglemm/Leogang, afgelopen winter deed het verhaal de ronde dat men eerst een koppeling wil maken met Fieberbrunn en daarna eventueeel met Zell am See. Gevolg van deze schaalvergroting zal ongetwijfeld een fikse verhoging van skipas prijzen zijn?



Laat een reactie achter

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen