7 maart 2013 door Thijs in 'Materiaal'' | 0 Reactie(s)

ARC technologie van Atomic

Nu de grootste wintersportbeurs, de ISPO in München, alweer een tijdje achter de rug is hebben we een goed beeld van de skitrends voor het volgende seizoen. Hoewel de winter nog in volle gang is, hebben de fabrikanten het vizier alweer op volgend seizoen gericht. De rocker technologie blijft nog altijd populair, all-mountain ski’s blijven maar lichter en comfortabeler worden en toerskiërs krijgen nog meer keus op het gebied van materiaal. Lichtgewicht, schokabsorbtie en rocker zijn termen die veelvuldig voorbij komen. Ski’s worden nog makkelijker te draaien en onder controle te houden.

Comfort komt op plaats 1

Vrijwel alle ski’s hebben tegenwoordig een ‘rocker’. Door de rockertechnologie in de top en de staart hapt de ski minder sneeuw, blijft hij beter ‘drijven’ en draait gemakkelijker. Zowel voor off- als on-piste ski’s betekent dit een vooruitgang op het gebied van comfort. De ski reageert directer en bochten zijn makkelijker in te sturen. Daarnaast zien we dat er voor de kern van de ski steeds lichtere materialen worden gebruikt. Een andere methode om ski’s comfortabeler te maken is een systeem om schokken en hobbels te absorberen. Zo maakt Atomic bijvoorbeeld gebruik van een speciale vering tussen ski en skischoen. Alle energie wordt op deze manier doorgegeven op een centraal punt. Bij de ARC technologie zit de skibinding slechts aan één punt in het midden van de ski’s bevestigd. De ski past zich op deze manier makkelijker aan de ondergrond aan en zo kun jij bij alle condities contact houden met de sneeuw.

Lichter en behendiger

Om de nadelen van rocker tegen te gaan, zoals trillingen in top en staart, zijn ook nieuwe oplossingen bedacht. Zo maakt Head gebruik van een stabiliserende module met elastomeer en glasvezel en Völkl van verende materialen in de kern van de ski. Op deze manier kan de ski met een lichte vertraging reageren op de trillingen die er door worden gegeven. Wat we volgend seizoen ook zien, zijn een slankere voor- en achterkant van de ski. Door een slankere geometrie worden, met name de toerski's, nog makkelijker draaibaar en lichter dankzij het gebruik van minder materiaal.

KERS technologie Head

Stabiliteit tijdens hoge snelheden

Ook het wedstrijdmateriaal ondergaat ieder seizoen weer nieuwe hervormingen. Zo kiest Fischer bijvoorbeeld voor een lichte rocker in de top. Alle fabrikanten leggen de nadruk op stabiliteit tijdens hoge snelheden. Elan wil hiervoor zorgen door de kern van de ski te verstevigen met carbon ‘ribben’ die zijdelings door de ski lopen. Zo wordt de ski niet alleen stabieler maar reageert deze ook nog eens extreem snel op de skiër. Bij Salomon zien we dat één model, in diverse varianten en lengtes, beschikbaar is voor alle wedstrijddisciplines.

Salomon wedstrijdski

All-mountain: stabiel maar toch speels

Het belangrijkste segment voor fabrikanten blijft de gemiddelde skiër die op all-mountain ski’s skiet. Volgend seizoen wordt het nog eenvoudiger om deze ski’s onder controle te houden en te sturen. De breedte onder de voet blijft 70 tot 80 mm en ook bij dit type ski zien we de rocker in de tip en soms ook in de tail veel voorkomen. Een stabiele houten kern, een lichtere bouw en nieuwe constructies bij de sidecut worden ook gemeengoed. Een dynamische sidecut zorgt voor constant contact met de sneeuw en een optimale krachtoverbrenging. Waar all-mountain ski’s vroeger nog wel eens lastig hanteerbaar waren zien we fabrikanten tegenwoordig steeds meer stabiele ski’s maken die desondanks speels blijven. Recreatieve skiërs kunnen zich met een all-mountain ski de hele dag, zowel op als naast de piste, redden.

Toerski’s worden nóg lichter

Op het gebied van backcountry wordt het aanbod ook steeds uitgebreider. Veel van de 100% rocker ski’s zijn nog breder, robuuster en speelser geworden dan ze al waren. De ski's zijn licht genoeg om aan je rugzak te binden voor een hike naar een mooie off-piste afdaling. Ook de allmountainschoenen maken nog steeds een ontwikkeling door; performance, lichtgewicht en uiteraard een loopfunctie ontbreken niet aan de nieuwe modellen. Bij toerski’s zien we, ondanks de lengte en breedte, dat gewicht ook een steeds grotere rol gaan spelen. Hoogwaardige materialen als carbon, titanium en aramide zorgen voor een afname van het gewicht. Een kern van hout (Bambus en Blizzard) is ook een manier om de ski minder te laten wegen. De nieuwe generatie toerskiërs brengt weinig tijd op de piste door en loopt graag een berg op voor afdalingen in het terrein. Een set lichtere ski’s die niet inboet aan prestaties biedt hiervoor uitkomst.

Punisher toerski van Scott

De nieuwe Punisher toerski van Scott

Kortom, er staan ons weer veel mooie nieuwe ontwikkelingen te wachten voor het komende seizoen. We kunnen niet wachten al het nieuwe materiaal zelf uit te proberen!

Reactie(s)

Laat een reactie achter

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen