23 januari 2012 door Joris in 'Nieuws''

Ondanks de economische crisis en de verminderende reislust die daaruit voort zou vloeien (volgens het NBTC NIPO) blijkt dat op de wintersportvakantie dit seizoen in ieder geval niet bespaard wordt. Uit onderzoek van reisaanbieder Arke blijkt namelijk dat 61% van de wintersporters hetzelfde bedrag uitgeeft aan de wintersportvakantie als voorgaande jaren. Dit tegenover iets meer dan een kwart (26%) die aangeeft dit seizoen iets minder uit te geven aan de wintersportvakantie en 14% geeft dit jaar zelfs meer uit dan voorgaande jaren.

We gaan vaker voor een korte skitrip met het vliegtuig.

Vaker korter op wintersport

Jessica Koorman, Hoofd wintersport bij Arke, herkent zich in bovenstaande onderzoeksresultaten: “Nederland kent echte wintersportfans die ondanks de crisis niet ‘hun’ wintersportvakantie op willen geven. Wat wel opvalt is dat we dit seizoen een stijging zien in de boekingen op short breaks waarbij men voor een lang weekend met het vliegtuig richting een wintersportbestemming als Innsbruck vliegen. Dit is een luxere manier van reizen maar door het inkorten van de vakantie kan men toch geld besparen. Ook groepsvakanties, bij uitstek de goedkoopste manier van wintersport, doen het dit seizoen erg goed. Nederlanders blijken inventief in het zoeken naar de reisvorm die bij hun budget past om de sneeuw ook dit jaar weer op te kunnen zoeken.”

Beknibbelen op wintersportoutfit en accommodatie

De wintersporters die aangeven het budget voor de wintersportvakantie naar beneden te schroeven geven aan met name te besparen op accommodatie (38%), kleding (32%) en souvenirs (32%). Maar ook reisduur, reisperiode en uit eten gaan worden genoemd als middelen waarop dit seizoen bespaard wordt. Opvallend feit uit het onderzoek van Arke is dat vrouwen vaker besparen op kleding dan mannen (46% tegenover 16%). Ook tijdens diner en lunch letten vrouwen dit wintersportseizoen meer op hun uitgaven dan mannen. Mannen beknibbelen daarentegen weer meer op accommodatie dan vrouwen (25% tegenover 15%).

We hebben het liefst goede sneeuwcondities en zon.

Lekker weer en goede sneeuwkwaliteit

Volgens het wintersportonderzoek van Arke gaat men met name in februari (44%) op wintersportvakantie, gevolgd door januari (24%), maart (14%) en december (12%). Februari is het populairst vanwege de goede sneeuwcondities en het lekkere weer. Januari wordt gekozen vanwege de goede sneeuw, maar ook om drukte op de pistes te ontwijken. Maart is een populaire maand om op wintersport te gaan vanwege het lekkere weer en december wordt weer gekozen om de sociale verplichtingen in het thuisland te ontwijken.

Oostenrijk en sneeuwzekerheid

Oostenrijk blijft favoriet onder wintersportminnend Nederland. Het land, wat onlangs door meters verse sneeuw werd bedekt, wordt door 58% gekozen als het meest favoriete wintersportland. Op de tweede plaats staat Zwitserland (19%), gevolgd door Frankrijk (18%). Meters sneeuw, zoals in Oostenrijk, is waar Nederlanders voor gaan tijdens de wintersportvakantie. Sneeuwzekerheid wordt namelijk door 61% genoemd als meest belangrijke omgevingsfactor van de wintersportbestemming. Ook accommodatie (50%) en een goede après-ski gelegenheid (21%) worden genoemd.

Langlaufen opvallend populair

Ondanks de opmars van snowboarden blijft skiën de meest populaire wintersport onder Nederlanders. Maar liefst 63% van de Nederlanders geeft aan te kunnen skiën tegenover 14% die met een snowboard uit de voeten kan. Na skiën is langlaufen het meest populair onder Nederlanders. Maar liefst 26% zegt graag deze smalle latten onder te binden voor een tocht door het winterse landschap.

Meer wintersport-highlights

  • De grootse wintersportafknapper blijken dronken après-skiërs, naar zweet stinkende après-skiërs en de beroemde witte zonnebrilafdruk.
  • Nederlanders zijn goed mobiel bereikbaar op de piste. Bijna driekwart (72%) neemt de mobiele telefoon mee de piste op, gevolgd door de digitale camera en zonnebrand.
  • We blijven bescheiden. Meer dan een derde van de Nederlanders schatten hun ski/board niveau op ‘beginnend’ in. Een kwart ziet zichzelf als gemiddeld, 11% noemt zichzelf ervaren en 4% zeer ervaren.
  • En met wie willen we absoluut niet in de skilift zitten? ‘Oh oh Cherso’s’ Sterretje, Britt en Stacey Rookhuizen.
  • Toelichting op het onderzoek

    Het aangehaalde onderzoek is in opdracht van Arke uitgevoerd onder 1012 Nederlanders van 18 jaar en ouder die weleens op wintersport zijn geweest. Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en is uitgevoerd door Mediaxplain* Research.

Joris is een bergliefhebber in hart en nieren. Al van kinds af aan komt hij in de bergen, zowel in de zomer als winter. Inmiddels brengt hij veel tijd per jaar door in de bergen en zijn er weinig plaatsen waar hij niet geweest is.