Skip to navigation Skip to main content

Genieten van verse sneeuw in het Pitztal

2005 - Genieten van verse sneeuw in het Pitztal (1)

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. Met het hele Snowplaza team hebben we het seizoen afgetrapt in het Oostenrijkse Pitztal. Na wekenlang weerberichten volgen en webcams kijken, besloten we een week voor vertrek toch voor de sneeuwzekerheid van een gletsjer te gaan. Prompt viel de eerste echte dump in de Alpen en vertrokken wij afgelopen donderdag richting het winterse Tirol!

Vanuit de lucht zien we de wit besneeuwde toppen.

Wit besneeuwde bergtoppen

Nadat ik bijna de hele nacht heb wakker gelegen (bang om me te verslapen....) vertrekken we donderdagochtend vroeg met Transavia richting Innsbruck. Om 09.00 uur landen we tussen de wit besneeuwde bergtoppen van Tirol. Dat is toch wel een groot voordeel van vliegen: je bent er in een uurtje! De prijs viel ook reuze mee, want we hadden onze tickets al ruim van tevoren geboekt.

Na een uur vliegen zijn we in Innsbruck.

Nein, Sie bekommen kein Bus

Bij de autoverhuur (ik zal maar geen namen noemen) verloopt het helaas allemaal minder soepel. Ondanks dat er maar 2 mensen voor ons zijn moeten we een half uur wachten. Dan blijken onze creditcards een limiet te hebben, waardoor de mevrouw achter de balie ons met een stalen gezicht meedeelt dat we de gereserveerde bus niet meekrijgen. De bank wordt gebeld en alle mogelijke pasjes worden tevoorschijn getoverd. Uiteindelijk - na ruim een uur - stappen we toch nog in het bewuste busje. De CD van DJ Ötzi wordt opgezet en we zetten koers richting het Pitztal.

Het is echt winter in het Pitztal!

Strakblauwe lucht en verse sneeuw

We rijden door een prachtig wit landschap, de bomen zijn bedekt onder een dikke laag verse sneeuw. Een uurtje later staan we voor ons verblijf voor de komende 3 nachten, Haus Joggler in St. Leonhard. We hijsen ons razendsnel in onze skikleding en gaan richting gletsjer. De Pitztaler gletsjer bereik je via de Gletscher Express (treintje) in 10 minuten vanaf het dalstation. Eenmaal boven zien we een strakblauwe lucht en veel verse sneeuw, heerlijk!

Heerlijke brede pistes met verse sneeuw.

Knallen en genieten

Het is vrij rustig op de gletsjer, er staan nergens rijen voor de liften en op de piste hebben we alle ruimte. De verse poedervelden zien er enorm aantrekkelijk uit, maar we houden ons in. Zonder gids is off-piste op een gletsjer natuurlijk vragen om problemen. We knallen over de pistes naar beneden, wat is dit genieten! De benen en het lijf moeten nog even wennen aan de inspanning en de hoogte, dus we pauzeren even bij de paraplubar. Terwijl sommigen hierna nog een paar pistes pakken, testen de andere collega's het bier in de bar. Om 16.30 uur gaan we met het laatste treintje weer terug naar het dal.

Vroeg onder de wol

Na een "bescheiden" aprés-ski bij hotel Mittagskogel en een heerlijke risotto (grazie Flavio) liggen we 's avonds vroeg onder de wol. De voorraad bier en wijn verwerken we wel op een ander moment de komende dagen. Het lichtje gaat uit bij iedereen...

Deze week meer over onze trip naar het Pitztal.

Meer informatie over de Pitztaler Gletscher >>

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.