4 maart 2018 door Jasper in 'Skitechniek', Skitechniek''

Voor sommige skiërs volstaat het skiën van restaurant naar restaurant. Andere vinden het leuk om tijdens het skiën op hun techniek te letten en zo steeds een beetje beter te worden. Met deze drie eenvoudige oefeningen kun je straks op de piste zelf aan de slag. Verbeter zo op een eenvoudige manier de druk op je dalski, je houding en je stokinzet.

Oefening 1: duw je dalhand omlaag

Wanneer je tijdens het skiën je dalhand omlaag duwt, stimuleert dit dat je dalschouder omlaag beweegt. Deze komt hiermee lager dan je bergschouder. Zo is je bovenlichaam beter boven je dalski gepositioneerd en ontstaat er meer druk op de dalski.

Oefening 2: beide schenen tegen de skischoenen

Om te voorkomen dat je te ver naar achter leunt tijdens het skiën kun je proberen om beide schenen tegen je skischoenen aan te duwen. Dit hoef je niet te doen met heel veel kracht, maar houd constant contact met je skischoenen. Tijdens het sturen van de bocht mag je de druk een beetje opvoeren en met het insturen van de volgende bocht laat je de druk een beetje afnemen.

Tijdens het skiën letten op je techniek

Oefening 3: stokinzet richting het dal

Door tijdens het skiën de stokinzet bewust ver richting het dal te plaatsen, zal je gemakkelijker beide ski’s tegelijkertijd kunnen vlakstellen. Die beweging heb je nodig om uiteindelijk goed parallel te kunnen skiën.

Jasper heeft jarenlang gewerkt als skileraar in Gerlos in de Zillertal Arena en is eigenaar van Sneeuwsportleraren.nl.

door Ad Doorakkers op 18 januari

Leuk fimpje in inderdaad goede oefeningen die velen echt nodig hebben. Ik deed met bekenden erg vaak schrägfahren, knie naar de berg (dalski) en bergski achter optillen. Skiën is feitelijk een balansoefening waarbij houding, plaatsing gewicht en juiste balans telkens bepaalt hoe je skiet. Gingen we vroeger op de skischool ellenlange oefeningen doen volgens het Lehrplan stap voor stap. Kinderen van vrienden en sommige jonge gasten die over kwamen leerde ik in paar dagen wat men normaal in 4 jaar leert. Door onnnodige oefeningen over te slaan en vooral over te gaan naar die oefeningen waarbij men heel goed voelt wat balans en gewicht doet. Uiteindelijk komt het allemaal neer op de druk in de zool van de voet die de skivoering bepaalt. In 1995 moesten we in de Staatlichen skicursus skiën in ook moeilijk terrein met de skischoenen open of behoorlijk los. Dan moet je wel heel goed staan om geen fouten te maken. Helaas heb ik destijds mijn cursus niet afgemaakt omdat ik in Nederland een te goede baan had. Het fulltime skileraar zijn werd eind jaren 90 en vooral later veel slechter betaald, behalve in Zwitserland. Helaas schrijf ik omdat ik nu niet freeriden mag gidsen uiteraard. Als alpinist heb ik ook in Davos mijn opleidingen gedaan lawinekunde en planning tbv freeriden. Gids af en toe groepjes bekenden maar kan er nu dis niet meer mijn werk van maken, helaas dus : )



Skiën is meer dan een passie voor Jasper; het is zijn leven. Als kleine jongen had hij de smaak al snel te pakken en inmiddels is Gerlos in de winter zijn thuisbasis. Hier werkt Jasper al jaren als Landes skileraar.

Wintersport aanbiedingen
travel Top 3
Wintersport aanbiedingen