7 november 2010 door Thijs in 'Algemeen''

Tonnen zwaar, honderden pk’s, een draaikolk in de benzinetank, en een prijskaartje hoger dan een Ferrari. Het zijn de mastodonten van de skigebieden. Al bulderend komen ze aangereden om ons van heerlijk geprepareerde pistes te voorzien. Ach, wat zou ik toch graag een keer achter het stuur plaats nemen…

’s Avonds tonen zij hun ware aard

Al van jongs af aan, en ik ben vast niet de enige, wordt tijdens iedere wintersport mijn aandacht getrokken door de imposante pistenbully’s. Ze hebben iets magisch. Vaak staan ze onschuldig op een rij om pas in de avond hun ware aard te laten zien. Als de pistes leeg en verlaten zijn starten ze hun motoren om kilometers aan piste te ontdoen van kuilen en bulten zodat wij de volgende morgen weer over een corduroy biljartlaken naar beneden kunnen zoeven. Slechts een enkele keer heb ik ze overdag hun werk zien doen. Door het karakteristieke piepje, de bulderende motor en het zwaailichtje weet je direct dat je met de “koning van de piste” te maken hebt.

Imposante cijfers

Maar hoe doen die sneeuwtractoren dat nou? Vast staat dat ze een motor hebben die geen berg te stijl is, 500pk is voor een pistenbully heel gewoon. En met een koppel van maar liefst 1900NM wordt dit vermogen ook nog eens zeer efficiënt overgebracht op de sneeuwkettingen. Hiertegenover staat een schrikbarend verbruik van maar liefst 25 liter (biologisch afbreekbare) olie per uur. Maar goed dat ze een benzinetank van 220 liter hebben want op de piste vind je niet op iedere hoek een benzinepomp. Over het prijskaartje zullen we maar helemaal zwijgen, die ligt om en nabij de €300.000,-. Qua snelheid gaat de vergelijking met een Ferrari niet op, die komt neer op maximaal 20km/h.

Preparatieproces

Maar wat ben ik blij met de heren van de pistedienst. Van vers geprepareerde pistes gaat mijn wintersporthart sneller kloppen. Met de sneeuwschuif aan de voorzijde van de machine worden de grootste bulten weer glad gestreken, de snowfinisher, of frees aan de achterzijde zorgt vervolgens voor die mooie geribbelde pistes.

Geen berg te steil?

Maar er zijn zelfs pistes waar de pistenbully zijn meerdere in moet herkennen. In skigebied Bergeralm in Steinach ligt de steilste geprepareerde piste van Tirol. De Manni Pranger piste is met een hellingsgraad van 102% alleen te onderhouden met een pistenbully met lier die bevestigd wordt aan een in beton verankerde staalkabel.


Het is een jongensdroom om ooit eens in een pistenbully te mogen rondrijden. Heb jij wel het geluk gehad of is het voor jou ook een droom? Laat een reactie achter!

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.