29 oktober 2017 door Nick in 'Stellingen''

Agent op ski

In bepaalde skigebieden in Noord-Amerika zie je het, een piste patrol die de wintersporters op hun skigedrag controleert. Door de FIS (Internationale Ski Federatie) is er een gedragscode opgesteld die er voor moeten zorgen dat skiërs en snowboarders zich gedragen op de pistes. Deze verkeersregels op de skipiste zijn in sommige skigebieden wettig ingevoerd, dus kun je voor het overtreden van de regels vervolgd worden. Ook in skigebieden in Europa zie je het tegenwoordig vaker terugkomen, een soort van piste patrouille. Is een “piste-politie” een goed idee, en moet het in ieder skigebied ingevoerd worden?

'Gedragscode' op de skipiste

De FIS (Internationale Ski Federatie) heeft de volgende tien verkeersregels op de skipiste ingesteld:

  • Ik breng anderen niet in gevaar
  • Ik heb controle over mijn snelheid
  • Iedereen die lager skiet heeft voorrang
  • Ik haal alleen in als daar voldoende ruimte voor is
  • Wanneer ik start aan een piste of een piste doorkruis let ik goed op of ik niemand hinder
  • Ik stop niet midden op de piste
  • Wanneer ik omhoog moet klimmen doe ik dit aan zijkant van de piste
  • Ik informeer naar de weersverwachtingen en staat van de pistes. Bij aanwijzingen en veiligheidssignalen respecteer en accepteer ik deze
  • Wanneer er een ongeval plaats vindt dien ik hulp te verlenen
  • Iedere getuige van een ongeval op de piste identificeert zich en laat zijn contactgegevens achter bij de hulpdiensten

In de meeste skigebieden zijn deze regels tot de wet verheven. Bij overtreding kan er in extreme gevallen een proces-verbaal tegen je worden opgemaakt. Je kunt dus via de rechter bestraft worden wanneer je je misdraagt op de skipiste. Ook kan een skigebied je skipas innemen of je zelfs toegang ontnemen. Niet altijd kunnen deze pisteregels juist gecontroleerd worden. Simpelweg omdat niet ieder skigebied over een piste-patrol beschikt.

De voordelen van een piste-politie

Een piste-politie invoeren heeft natuurlijk zijn voordelen. Skipistes zullen een stuk veiliger gaan worden. De piste-agent is er voor verantwoordelijk wintersporters die een gevaar vormen voor anderen te waarschuwen of eventueel te beboeten. Zo zullen minder goede skiërs en snowboarders zich minder vaak op lastige pistes bevinden, waardoor de gevorderde wintersporter hier geen last van heeft. Ook zullen de kamikaze-skiërs niet langer een probleem zijn. Een ander voordeel is dat je bij piste-agenten altijd informatie kunt opvragen over je skiroute en andere zaken.

De nadelen van een piste-politie

Het aanstellen van een piste-politie eenheid kost natuurlijk geld. Uiteindelijk betalen we die kosten naar alle waarschijnlijkheid zelf, onze skipas gaat meer kosten. Ook wordt het moeilijk voor een piste-agent om schuld te bewijzen. Je kunt niet altijd uitgaan van eigen opvattingen en het is maar de vraag of er getuigen aanwezig zijn. Eventueel kun je pistepersoneel, skileraren en liftpersoneel meer bevoegdheden geven, maar dit gaat wellicht wel ten koste van hun primaire taak.

Georgische piste politie

Foto: © Ministery of Internal Affairs Georgia

Conclusie:

Zelf vind ik het moeilijk een mening uit deze stelling te trekken. Uiteindelijk denk ik dat het weinig voordelen heeft om een échte fulltime ski patrouille te introduceren. Het is onmogelijk om alles in de gaten te houden en de persoon in kwestie te bestraffen als er geen getuigen zijn. Ik denk wel dat het effect heeft om af en toe alcoholcontroles te doen in de namiddag, of snelheidsmetingen. Zo voorkom je dat wintersporters een gevaar zijn voor zichzelf en anderen. Uiteindelijk is het belangrijk bij jezelf te beginnen, en je keurig aan de regels te houden. Zo voorkom je ongelukken en ergernissen.

Nick stond vanaf zijn derde levensjaar op de ski's en heeft sindsdien de smaak te pakken. Een winter zonder skiën kan hij zich niet meer voorstellen en de SkiWelt kent hij inmiddels op z'n duimpje.