Skip to navigation Skip to main content

Pistemanagement 2.0 in Serfaus-Fiss-Ladis

11218 - Pistemanagement 2.0 in Serfaus-Fiss-Ladis (1)

Foto: © Serfaus-Fiss-Ladis

Voor ons wintersporters is het vanzelfsprekend dat de pistes er iedere ochtend weer perfect bij liggen. Achter de schermen wordt er echter met man en macht gewerkt om ons die heerlijke geribbelde pistes te kunnen bieden. In het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis moeten er meer dan 200 pistekilometers onderhouden worden. Het geheim van een perfect geprepareerde piste? 1. Het prepareren zelf (met behulp van pistenbully’s) en 2. de techniek achter technische besneeuwing. Vroeger werden de pistes gewoon besneeuwd en vervolgens geprepareerd, maar dat is al lang niet meer het geval. Er is een systeem ontwikkeld, dat zowel ecologisch als economisch zinvol is: pistemanagement 2.0 in skigebied Serfaus-Fiss-Ladis.

Precies genoeg technische sneeuw

Tegenwoordig wordt er precies genoeg technische sneeuw geproduceerd als nodig is. Het skigebied is middels GPS-gegevens in kaart gebracht en de pistenbully’s zijn voorzien van GPS-meetapparatuur. Zo kan exact worden bekeken hoe dik de huidige sneeuwlaag is en aan de hand hiervan bepaalt men of er (extra) besneeuwd moet worden. Iedere dag wordt er besproken hoe en waar de sneeuwkanonnen worden ingezet. Sneeuwkanonnen die niet goed functioneren of defect zijn, worden overdag door de pistendienst gecontroleerd en gerepareerd. In Serfaus-Fiss-Ladis staan 1100 lansen en 190 sneeuwkanonnen. Hiermee kan 360 ha. kunstmatig worden besneeuwd.

35 pistenbully’s prepareren de pistes

In het skigebied van Serfaus-Fiss-Ladis zijn dagelijks ongeveer 35 pistenbully’s aan het werk om de pistes te prepareren. Met de sneeuwschuiver aan de voorzijde wordt de bovenste sneeuwlaag bewerkt, tegelijkertijd worden de oneffenheden van de piste gelijkmatig verdeeld. De metalen rupsbanden van de pistenbully zorgen niet alleen voor de voortbeweging. Ze vermalen tijdens het rijden ook de sneeuwklompen die vervolgens door een dikke, zware mat aan de achterkant van de pistenbully platgedrukt worden. De 'Finisher' zorgt ten slotte voor de geliefde ribbels. Dit proces zorgt ervoor dat de 'losse sneeuw' samengedrukt wordt en er 's nachts een vaste sneeuwlaag wordt gevormd. Wanneer een helling te steil is, wordt er gebruik gemaakt van een staalkabel. Deze kabel is bovenaan de piste vastgemaakt aan een ingegraven betonblok, zo kan de pistenbully zich op de helling omhoogtrekken.

Foto: © Serfaus-Fiss-Ladis - Andreas Kirschner

Veiligheid op de pistes

Om de veiligheid in het skigebied te kunnen garanderen, worden de pistes dagelijks gecontroleerd. De pistendienst checkt of alle pisteborden nog op hun plek staan, of de pistes in goede staat zijn en of er geen lawinegevaar is. Door Serfaus-Fiss-Ladis wordt er jaarlijks veel geïnvesteerd in reddingsoefeningen, onderhoud en andere aspecten van veiligheid. Er wordt alles aan gedaan om potentiële risico’s goed te analyseren en gevaren tot een minimum te beperken. Wintersporters zelf dienen natuurlijk altijd rekening te houden met elkaar en de pisteregels in acht te nemen.

Lawines triggeren

Wanneer er meer dan 30 centimeter sneeuw gevallen is, is het extra oppassen geblazen voor de pistendienst. Bij verse sneeuw worden de pistes ook ’s morgens vroeg geprepareerd, waardoor er nauw contact is met de bestuurders. Na overleg kan worden besloten om lawines preventief te triggeren, wat in veel gevallen op afstand via de computer kan gebeuren. Bij eventuele ski ongelukken is de pistedienst in staat om eerste hulp te verlenen tot de bergreddingsdienst arriveert. Sommige bergstations en restaurants hebben een nooduitrusting voor lawine-ongelukken en in het skigebied zijn ook diverse defibrillatoren.

Klik hier voor meer informatie over Serfaus-Fiss-Ladis >

Foto: © Serfaus-Fiss-Ladis

Thijs Winter

Over Thijs

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.