17 november 2008 door Miranda in 'Skitechniek''

Een juiste skihouding zorgt ervoor dat je makkelijker skiet en je latten beter onder controle kan houden. Maar wat is belangrijk voor een juiste houding? Waar moet je op letten? En hoe kan je dit oefenen? In dit artikel leg ik uit wat nou de beste houding is tijdens het skiën.

Goed op je voeten staan

Bij skiën gaat het in het kort om: evenwicht, draaien en sturen. Hierbij is het erg belangrijk dat je “goed op je voeten staat”. Dit houdt in dat je je hele voet belast en de druk van je hak tot aan je tenen verdeeld. Hierdoor belast je ook je gehele ski, wat tot gevolg heeft dat je meer stabiliteit hebt en een betere controle. Skiërs die teveel naar voren “hangen”, belasten meer hun tenen en zo ook de voorkant van de ski. Hierdoor stuurt de ski makkelijker, maar draait moeilijker. Skiërs die teveel naar achteren “hangen” draaien de ski eenvoudiger doordat de druk op de hak, dus de achterkant van de ski’s ligt. Ze kunnen lastig sturen of hebben wel eens last van “klapperende ski’s”. Moraal van dit verhaal: niet naar voren of achter leunen, maar je gewicht centraal op de ski. Goed met beide voeten op de “grond” dus!

Enkels, knieën en heupen buigen

Door het buigen van je enkels, knieën en heupen zorg je ervoor dat je recht boven je voeten blijft en zo dus ook je hele voet goed kan belasten. Hoe diep je buigt hangt van meerder factoren af; de piste, je snelheid en je manier van skiën. Een rustige skiër hoeft uiteraard niet zo diep te buigen als iemand die fullspeed de berg afdaalt.

Een paar oefeningen

Het bovenstaande klinkt waarschijnlijk allemaal erg logisch, maar hoe weet je nou of je goed op je voeten staat. Er zijn veel manieren om dit te oefenen, zoals:

  • In de sleeplift kan je goed voelen wat het effect is van naar voren, centraal of naar achteren hangen is.
  • Met je ogen dicht kan je je beter concentreren op je voeten. Ski een aantal bochten met je ogen dicht (uiteraard van tevoren even kijken of je tegen niemand aan gaat skiën). Bijvoorbeeld 3 bochten met je ogen open en dan weer 3 bochten met je ogen dicht.
  • Let op deze oefening is voor echt gevorderde skiërs! Kies een eenvoudige piste (oefenhelling, blauw) en maak alle schnallen (inclusief het klittenband bovenaan) van je schoen los. Vervolgens probeer je zo “normaal” mogelijk te skiën. Aan het begin zal het niet meevallen, maar je zal zien dat het nog redelijk goed lukt als je goed op je voeten staat. Maar pas op, want skiën met je schoenen los is natuurlijk niet ongevaarlijk.

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.