Skip to navigation Skip to main content

Pistenbullychauffeur: een droombaan in het skigebied

Voor veel mannen is het besturen van een Pistenbully een absolute droombaan. Dagelijks rijden in een voertuig van meer dan € 300.000,- met een vermogen van ruim 450 pk, dat is iets waar menig jongetjes- en mannenhart sneller van gaat kloppen. En als je de gemiddelde werktijden bekijkt - vanaf een uur of 15.00/16.00 uur - blijft er ook nog eens behoorlijk wat tijd over om zelf te skiën. Dat is bij veel anders, zij moeten vaak werken als jij op de piste staat. Maar hoe word je nou eigenlijk Pistenbullychauffeur? Deze en andere vragen stelde ik tijdens een ritje in zo' n='' rood='' monster.<='' p=''>

anders, zij moeten vaak werken als jij op de piste staat. Maar hoe word je nou eigenlijk Pistenbullychauffeur? Deze en andere vragen stelde ik tijdens een ritje in zo' n='' rood='' monster.<='' p=''>Iedere chauffeur zijn eigen Pistenbully

anders, zij moeten vaak werken als jij op de piste staat. Maar hoe word je nou eigenlijk Pistenbullychauffeur? Deze en andere vragen stelde ik tijdens een ritje in zo' n='' rood='' monster.<='' p=''>Het is 16.00 uur als ik de garage van de Pistenbully's in Lermoos binnen stap. De chauffeurs zijn bezig met het onderhoud van hun Pistenbully, dit doen ze veelal voor ze daadwerkelijk beginnen met het prepareren van de pistes. En iedere chauffeur heeft zijn eigen voertuig. De jongste chauffeur van het stel rijdt in de oudste Bully, dat zal vast geen toeval zijn ;-). Naast dat je goed moet kunnen rijden in dit enorme apparaat, moet je dus ook nog behoorlijk technisch zijn, aangezien de mannen het meeste onderhoud gewoon zelf doen.

Hoe word je Pistenbullychauffeur?

De meeste Pistenbullychauffeurs kwamen al op jonge leeftijd in aanraking met het beroep. De buurman, vader of oom werkte in het skigebied en als klein jongetje keken ze al op tegen die enorme machines. Op mijn vraag: 'Welke opleiding moet je volgen om Pistenbullychauffeur te worden?' is het antwoord simpel: 'Er bestaat geen opleiding'. Natuurlijk moet je technisch handig zijn, in het bezit zijn van een rijbewijs (in Zwitserland dien je een vrachtwagenrijbewijs te hebben) en daarnaast leer je alles zodra je in dienst komt van de bergbahnen. Een ervaren chauffeur leidt je vervolgens op. Hij leert je hoe je in verschillende sneeuwomstandigheden en op de diverse hellingen moet rijden, maar ook de Pistenbully te zekeren aan een kabel indien een piste een bepaalde hellingshoek heeft.

Hoeveel Pistenbully's zijn er nodig in een skigebied?

In het skigebied Grubigstein in Lermoos, dat zo'n 25 km aan pistes telt, zijn dagelijks 6 Pistenbully's onderweg. Ze beginnen direct na het sluiten van de liften, rond een uur of 16.00 met het werk. Iedere chauffeur heeft hier zijn eigen pistes die hij dagelijks weer helemaal tip top in orde brengt. Vooral in het dal moeten ze vaak eerst weer de nodige sneeuw omhoog duwen, alvorens ze beginnen met het maken van de bekende ribbels. Wij wintersporters nemen vaak - door het remmen in de bochten - heel wat sneeuw mee naar beneden. Factoren die het werk lastig of moeilijk kunnen maken zijn verse sneeuwval, hoge temperaturen (waardoor de sneeuw zeer zacht is) of toerskiërs. Toerskiërs zijn vaak onderweg als het skigebied gesloten is, dit kan levensgevaarlijk zijn, zeker wanneer een Pistenbully aan een kabel hangt. Verder is het natuurlijk best een eenzaam beroep, de chauffeurs zitten urenlang alleen in hun cabine met ieder hun eigen favoriete muziek.

Wanneer de Pistenbully aan een kabel hangt is het levensgevaarlijk op de piste

Een Pistenbully rijdt zo'n 30 km per dienst

Een nieuwe rode Pistenbully kost al snel zo'n € 250.000,- tot € 350.000, maar daarvoor heb je dan wel minimaal 400 pk onder de motorkap. De moderne Pistenbully's hebben ook een GPS die de dikte van het sneeuwdek kan meten. Als je bedenkt dat een klein skigebied al 6 van deze Pistebully's heeft, dan begrijp je vast wel . Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>

. Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>Als Pistenbullychauffeur maak je de mooiste zonsondergangen mee, zoals hier in Ischgl

. Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>Geen vrouwen op de Pistenbully

. Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>Op mijn vraag: 'Uhm, ik zie hier helemaal geen vrouwen. Hebben jullie ook vrouwelijke collega's?', moeten de mannen een beetje gniffelen. Nee dus. Er is wel eens een vrouw geweest, maar dat werd geen succes. Over de reden waarom laten de mannen zich verder niet uit, daar kunnen we helaas alleen maar naar gissen. Maar sindsdien let ik wel op of ik in een skigebied toevallig eens een vrouw in een Pistenbully zie zitten.

. Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>Zelf een keertje meerijden in de Pistenbully

. Een Pistenbully rijdt gemiddeld zo' n='' 30='' km='' tijdens='' een='' dienst='' die='' eind='' van='' de='' middag='' begint='' en='' rond='' middernacht='' eindigt.='' indien='' er='' 's='' nachts='' verse='' sneeuw='' valt,='' kan='' het='' zijn='' dat='' ze='' pas='' halverwege='' nacht='' gaan='' prepareren.='' je='' moet='' als='' chauffeur='' dus='' wel='' beetje='' flexibel='' zijn.='' ook='' werk='' vaak='' minimaal='' 6='' dagen='' per='' week.<='' p=''>Er zijn inmiddels meerdere skigebieden waar je dagelijks mee kan rijden als de pistes geprepareerd worden. Ik nam een kijkje in Lermoos, maar ook op de Hintertuxer Gletscher en in Sölden kun je dit avontuur zelf ervaren. Wil je zelf ook achter het stuur zitten, dat kan in het Montafon in Vorarlberg. Ik zat zelf ooit in La Plagne achter het stuur van een Pistenbully. Het besturen van zo'n enorm gevaarte is een leuke belevenis. Het verschillend draaien van de beide rupsbanden, waardoor de Pistenbully stuurt is zo anders dan het gevoel in bijvoorbeeld een auto of een bus. Daarnaast lijkt de helling, die op ski's weinig voorstelt, in een Pistenbully ineens heel steil. Een keertje meerijden in een Pistenbully is een erg leuke ervaring!

Het prepareren van de pistes ging in 1963 heel anders...

Miranda Winter

Over Miranda

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.