Skip to navigation Skip to main content

Waarom is een skipas zo duur?

7999 - Waarom is een skipas zo duur? (1)
Skilift

Op wintersport gaan is duur! Nu zijn er een aantal dingen waarop je kunt bezuinigen, maar een skipas hoort daar meestal niet bij. En laat dat nou net één van de grootste uitgaven zijn van deze fijne vakantie. Je kunt natuurlijk kijken naar skigebieden met skipassen die minder duur zijn, en als je net begonnen bent met skiën voldoet een pas voor een klein gebied vaak ook. Maar er zijn echt redenen waarom een skipas zo duur is. Als je naar de kosten voor het draaiend houden van een skigebied bekijkt, begrijp je een stuk beter waar de hoge prijzen vandaan komen.

Hoeveel kost het om te skiën?

Een dagkaart voor een volwassene kost tijdens het hoogseizoen in de Ski amadé € 51,50, in Hochzillertal-Hochfügen € 52,50 en in Kitzbühel & Kirchberg, KitzSki zelfs € 55,-. Dat is behoorlijk duur, en skiën wordt nog ieder jaar duurder. Betekent dit dat de eigenaren van de skigebieden automatisch rijk worden? Nee, veel inkomsten die gegenereerd worden door de verkoop van skipassen vloeien terug het skigebied in. Er wordt onder andere veel geld uitgegeven aan personeel, aan het behoud van de pistes en in de modernisering van de faciliteiten.

Vernieuwing van skiliften en faciliteiten

Tijdens de eerste dag van het nieuwe skiseizoen in Ischgl werd de Palinkopfbahn stoeltjeslift in gebruik genomen. Ook het nieuwe Restaurant Alp Trida werd feestelijk geopend. Daarnaast zijn diverse nieuwe sneeuwkanonnen in gebruik genomen om voor een nog hogere sneeuwzekerheid te kunnen zorgen. De skigebieden van de Dolomiti Superski hebben gezamenlijk voor 63 miljoen euro geïnvesteerd. Nieuwe liften, kunstsneeuwinstallaties en optimalisatie van de pistes maakten onderdeel uit van deze investeringsronde. Niet overal zijn de investeringskosten zo hoog, maar veel skigebieden zijn constant met bezig om zich te blijven ontwikkelen en moderniseren.

Dagelijkste kosten in een skigebied

Om de liften iedere dag te kunnen laten draaien worden er de nodige kosten kosten gemaakt. Deze kosten worden voor aanvang van het seizoen alvast ingecalculeerd. Hoe langer en eerder het skigebied kan openen, hoe lager de dagelijkse vaste kosten worden. Helaas blijft het niet alleen bij kosten voor zaken als personeel, onderhoud en energie. Regelmatig moeten er reparaties worden gedaan wanneer er storingen optreden.

Pistenbully's van € 300.000,-

Wanneer je eenmaal in het skigebied bent, wil je ook graag lekker skiën. Hiervoor moeten iedere nacht de pistes weer worden geprepareerd. Alleen in Sölden zijn hier al 26 pistenbully's mee bezig. De 12 ton wegende machines bewegen zich met een motor met meer dan 500 pk door het skigebied. Ze prepareren de pistes en schuiven de sneeuw van A naar B. En hierdoor gaat er de nodige brandstof doorheen! Een pistenbully in Sölden maakt maar liefst 1600 werkuren per jaar en de afschrijving is enorm. Per jaar worden ongeveer drie tot vier pistenbully's vervangen. Een beetje een fatsoenlijke pistebully kost al snel zo’n € 300.000,-. Ook moet elk skigebied beschikken over een aantal sneeuwscooters en ander groot materieel.

Aanmaak van kunstsneeuw

Van kunstsneeuw moet de laatste jaren helaas steeds vaker gebruik gemaakt worden. Hoewel het een goede oplossing is, zijn de kosten van kunstsneeuw hoog. Er wordt enorm veel water en energie verbruikt en de aanschaf van een sneeuwkanon bedraagt zo’n € 30.000,-. Sölden beschikt over 235 kunstsneeuwinstallaties die in één seconde 750 liter water gebruiken. Om de sneeuwkanonnen van water te kunnen voorzien is er een netwerk van 55 km aan leidingen die pompen, sneeuwkanonnen en waterbassins met elkaar verbinden.

Sneeuwkanon

Veiligheid kost geld

Zelfs bij goede sneeuwcondities en perfect geprepareerde pistes gebeuren er dagelijks ski ongelukken. Hiervoor is er een reddingsdienst ter plaatse die eerste hulp kan verlenen. Daarnaast worden aan het eind van de dag alle pistes gecontroleerd om te zorgen dat er niemand in het skigebied achterblijft. Naast de pistedienst zijn er nog veel mensen aan het werk in het skigebied: liftpersoneel, kassamedewerkers, berggidsen, restaurantmedewerkers etc. De maandelijkse kosten voor personeel zijn hoog, ongeacht of de winter goed of slecht is.

Overige kosten voor het skigebied

Zelfs wanneer de informatievoorziening in het skigebied nog zo goed is, wintersporters willen graag thuis al even checken wat ze kunnen verwachten. Naast Snowplaza is de website van het skigebied hier vanzelfsprekend de beste bron voor. Het onderhouden van de website kost geld en ook in alle andere digitale systemen moet worden geïnvesteerd. De software voor de skipas, het kassasysteem, de webcam op televisie etc. Ook komen hierbij nog de nodige administratieve kosten kijken.

Zijn de skigebieden rijk?

De liftmaatschappijen zijn particuliere bedrijven en willen, net als ieder ander bedrijf, aan het eind van het seizoen winst gemaakt hebben. Hoewel de skipasprijzen zeer hoog zijn, kopen niet alle wintersporters deze voor de volledige prijs. De meeste van hen profiteren van meerdaagse aanbiedingen, jongeren/seniorenkorting of seizoenspassen. Hierdoor wordt de winstmarge een stuk lager. Vanzelfsprekend is het runnen van een skigebied nog altijd winstgevend, anders zouden er veel meer gebieden zijn gesloten. De verschillen in inkomsten tussen diverse skigebieden zijn, door de ligging en het aanbod, zeer groot. Hoe dan ook, skiën is en blijft een dure hobby. Zowel voor de liftmaatschappij als voor ons! 6 tips om te besparen op je wintersport >

188 - Winter - Marije

Over Marije

Marije is al van jongs af aan besmet met het wintersportvirus. Ze houdt niet alleen van afdalen op de pistes van Les Portes du Soleil, maar ook van après-ski en lekker eten. Een ‘to do’ op haar wintersport bucket list is Le Mur Suisse.