Skip to navigation Skip to main content

Wilder Kaiser in een weekend: groots en meeslepend

Een weekendje naar SkiWelt Wilder Kaiser Brixental? Blogger Joanne bewijst dat het kan! Op donderdagavond de laptop dichtklappen, een nachtje reizen om vervolgens op vrijdag op de ski's te staan. Na tweeëneenhalve dag skiën is ze verkocht. Een heerlijk, veelzijdig skigebied met meer dan 280 kilometer aan pistes. Ze heeft alle uithoeken van het skigebied gezien, is in meerdere skihutten geweest en heeft de lekkerste pizza van de Wilder Kaiser gegeten. In dit weblog het verslag van een weekendje wintersport in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental.

Donderdag 17:30 uur

Ik klap mijn laptop dicht. Het is weekend en ons zoontje is logeren. Dit weekend gaan wij naar de bergen. Een weekendje skiën; wij gaan knallen! Onze bestemming is de Wilder Kaiser. Dit skigebied is bekend bij veel Nederlanders. Maar wij zijn er nog nooit geweest. Het ligt relatief dichtbij Nederland, handig dus voor een kort ski tripje. Wij gaan het uitzoeken.

Vrijdag 9.00 uur

Moe slepen we onze koffers door de zompige straten van Brixen im Thale. We zijn net aangekomen. Het is vroeg in de ochtend. Ons weekend in de Wilder Kaiser begint met regen! Nou ja, hier beneden in het dal. Hoger op de berg zal er sneeuw vallen. Dat is mooi.

Vrijdag 11:00 uur

De koffers liggen in het hotel en we spreiden de pistekaart van SkiWelt Wilder Kaiser Brixental uit op het bed. We zijn klaar om te knallen! Vanuit Brixen kan je twee kanten op. Wij nemen de lift naar Hochbrixen. En daar belanden we in dichte mist. Ik heb werkelijk geen idee waar ik ben. We kwamen net langs een hut, maar waar hebben we die ook al weer gezien? Pas als we 10 meter voor de hut staan, doemt hij weer op. Ah, daar is de hut! Tijd voor wat eten.

Vrijdag 14:00 uur

In de Brantlalm is het warm en Oostenrijks gemütlich. We schikken wat in, zodat er meer mensen om de tafel kunnen zitten. Uiteraard Nederlanders, dit is Wilder Kaiser en daar komen veel landgenoten. Dit is een stel collega’s van een ziekenhuis uit Rotterdam. Zij zijn skiën, anderen zijn aan het werk. De stemming zit er goed in bij ze!

Zaterdag 8:00 uur

De volgende ochtend ontwaken we met een zonnetje. We gaan direct op pad naar de Hohe Salve. Hier zijn wat steilere pistes en is het gevarieerd skiën, een beetje door het bos en over een bergkam. Nu zien we ook het uitzicht op de Wilder Kaiser; een ruige, rotsachtige bergketen ten noorden van het skigebied. Het skiën in Wilder Kaiser is relatief eenvoudig. Het is niet zo steil en ook goed te doen voor beginners. Maar door het uitzicht op deze bergwand oogt het wel spectaculair.

Zaterdag 10:30 uur

Bij Alpengasthof Hochsöll is een terras en serveren ze warme Apfelstrudel. Oei, zullen we een kopje koffie doen? Wij dachten dit weekend vooral veel meters te maken, maar besluiten ook te genieten van onze vrijheid. En dat doen we door zoveel mogelijk Oostenrijkse gerechten te eten.

Zaterdag 11:00

We gaan naar het uiterste puntje van het skigebied. Via allerlei verschillende pistes via Scheffau am Wilder Kaiser naar Ellmau en Going am Wilder Kaiser. Het wordt steeds rustiger, de pistes worden ijziger. Steeds vaker treffen we een pad in plaats van een piste. De liften lijken ook ouder en gammeler. Eigenlijk wordt het minder interessant skiën. Via de noordzijde belanden we op het uiterste punt, dan gaan we met een piepend en krakend gondeltje over de bergrug heen, zodat we via de zuidzijde (Brixental) terug skiën.

Zaterdag 14:00 uur

Als snel stranden we bij de Brenneralm. Een hut naast een kapelletje. De Tiroolse keuken is uitgebreid. Ik heb een enorme salade voor me op tafel staan. Deze wordt geserveerd door Oostenrijkse dames en heren in klederdracht.

Zaterdag 16:30 uur

De afdaling naar Brixen im Thale is een buckelpiste pur sang. Nog even die spieren laten branden op zo’n laatste stuk. Wij zijn niet de enige die af en toe op adem moeten komen. Onderaan bij de lift lopen we het laatste stuk tot ons hotel. Deze avond gaan we vlot door naar Pizzeria Massimo. Het is dé place to be, maar gisteren weerhield de wachtrij ons. Vandaag begrijpen we waardoor die rij ontstaat. Ze serveren hier een prima Italiaanse pizza!

Zondag 9:00 uur

Onze laatste dag gaan we richting Choralpe. Hier liggen de pistes iets verder uit elkaar en kan je echt meters maken. Soms door het bos, soms langs een wand, soms over een kam. Gevarieerd, uitgestrekt en niet direct overzichtelijk. We dalen niet helemaal naar Westendorf af, maar steken door naar Talkaser, Flieding en belanden op het uiterste punt bij de Kampenkogel. Vandaar gaat het weer terug.

Zondag 13:00 uur

Als we langs 11er Alm skiën stoppen we. Het is inmiddels bewolkt en binnen komen we op adem. Als we de kou weer induiken en omhoog gaan met de lift, blijkt het inmiddels hard te waaien. Zo hard, dat het vechten is om op de piste te blijven. Juist hier loopt de piste over een smalle bergrug en heeft de wind vrij spel. We zijn blij als we weer lager op de berg komen.

Zondag 16:00 uur

In één weekend hebben we de SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental ontdekt. Geen moeilijke, steile pistes, maar volop mogelijkheden om te knallen en het gebied te verkennen. En ben je moe, dan is er altijd wel een leuke skihut in de buurt. En na één weekend wil je zeker nog terug voor meer. Maar nu is het tijd om afscheid te nemen. We gaan weer op weg naar huis. Morgenochtend 9:00 uur klap ik mijn laptop weer open en kunnen mijn spieren weer een beetje bijkomen.

Ben jij wel eens een weekend op wintersport geweest in de Wilder Kaiser? Laat een reactie achter!

182 - Winter - Joanne

Over Joanne

Joanne gaat het liefst zo vaak mogelijk naar buiten, de natuur in en het liefst naar de bergen. Qua skiën is ze een laatbloeier, maar ze heeft de 'schade' ruimschoots ingehaald. Inmiddels geeft ze skiles, zodat ze in de winter nog meer in de bergen kan zijn.