Skip to navigation Skip to main content

Wat is een 3S-Bahn?

7648 - Wat is een 3S-Bahn? (1)

Een 3S-Bahn is een skilift met cabines die aan drie draagkabels hangen en wordt voortgetrokken door een trekkabel. De cabines hebben een capaciteit van maximaal 40 (staan)plaatsen en de lift werkt volgens het omloopprincipe. Een omloopbaan, in het Duits ‘Umlaufbahn’, maakt in tegenstelling tot een pendelbaan rondjes. De lift circuleert permanent, waardoor je op ieder moment kunt in- en uitstappen. In het station worden de cabines losgekoppeld van de kabel en wanneer de lift weer vol zit met wintersporters wordt deze weer aan de kabel gekoppeld. Steeds vaker wordt er in de Alpen voor een 3S-skilift gekozen.

Voordelen van een 3S-Bahn

De 3S-Bahn combineert de voordelen van meerdere skiliften. De traditionele kabelbaan beschikt vaak over twee grote gondels, die alleen in tegenstelde richting (pendelen) kunnen bewegen. Een cabinebaan heeft cabines voor twee tot tien mensen, maar maakt rondjes. De 3S-Bahn brengt de hoge capaciteit en het omloopprincipe samen in één lift. Daarnaast verbruikt een 3S-Bahn ook nog eens minder energie, is hij beter bestand tegen harde wind en is hij met snelheden van meer dan 7 m/s behoorlijk rap. Bovendien kan dit type lift grote afstanden zonder liftpalen overbruggen.

Eerste 3S-Bahn in Saas-Fee

De eerste 3S-Bahn (Alpinexpress I) werd in 1991 in Saas-Fee gebouwd door de Zwitserse liftfabrikant Roll. Nadat het bedrijf nog twee 3S-liften in Saas-Fee aanlegde werd het in 1996 overgenomen door Doppelmayr die het concept verder uitwerkte. Inmiddels is de 3S-Bahn niet meer weg te denken uit de Alpen. Ook de Zuid-Tiroler liftfabrikant Leitner heeft sinds 2009 diverse 3S-liften aangelegd.

3S-Bahn Kirchberg-Kitzbühel-Jochberg

Door de jaren heen zijn er steeds meer 3S-liften in de Alpen en daarbuiten bijgekomen. Zo zijn de skigebieden van Kitzbühel & Kirchberg, KitzSki en Jochberg in 2005 met elkaar verbonden door de 3S-Bahn. Tussen het begin- en eindstation zit slechts een hoogteverschil van 137 meter, maar er wordt hier wel een afstand overbrugt van 3642 meter. Er wordt slechts gebruik gemaakt van één liftpaal en de cabines hangen maximaal 400 meter boven de grond. De kosten voor de aanleg van de 3S-Bahn tussen Kitzbühel/Kirchberg en Jochberg bedroegen 13,5 miljoen euro (één cabine 100.000 euro).

Langste 3S-lift van de Alpen

Afgelopen weekend opende op de Stubaier Gletscher de nieuwe Eisgratbahn. Met een lengte van 4,7 kilometer en een kostenplaatje van 64 miljoen euro is dit zowel de langste als duurste 3S-Bahn van de Alpen. Vanuit het dal (1697 meter) sta je binnen zo’n 12 minuten op 2900 meter. In totaal beschikt de Eisgratbahn over 48 cabines die ieder plaats bieden aan 32 personen.

Andere opvallende 3S-liften

Thijs Winter

Over Thijs

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.