Skip to navigation Skip to main content

Nieuwe Valisera Bahn in Silvretta Montafon

53224 - Nieuwe Valisera Bahn in Silvretta Montafon (3)
© 2020 - Silvretta Montafon Holding GmbH

Een grote verandering voor Montafon in Vorarlberg: een iconische gondel gaat met pensioen en wordt vervangen door een nieuwe Valisera Bahn. In het skigebied Silvretta Montafon gaan ze het komende jaar druk bouwen aan de nieuwe lift. Na 40 jaar intensief skiërs en snowboarders vervoeren is het tijd om afscheid te nemen van de oude Valisera Bahn en zijn ze in Oostenrijk begonnen met de bouw van de vervanger. En dat is er niet zomaar een, want de nieuwe Valisera Bahn wordt een flinke upgrade met alle faciliteiten van dien in het bijkomende Silvretta Park.

Valisera Bahn in Silvretta Montafon krijgt een flinke upgrade

De Valisera Bahn in Silvretta Montafon is in 1981 in dienst getreden en gaat al 40 jaar mee. En met een rustig wintersportseizoen als afsluiting, is de dienst van deze oude lift in St. Gallenkirch-Gortipohl aan z’n einde gekomen. De oorspronkelijke 6-persoons gondellift wordt nu vervangen voor een splinternieuwe en luxe 10-persoons gondel en daarnaast komt er een groot aantal extra voorzieningen door de bouw van het nieuwe Silvretta Park bij het dalstation. Niet alleen de kwaliteit wordt verhoogt, ook de snelheid, capaciteit en beleving worden stuk voor stuk verbeterd. Het dal-, midden- en bergstation blijven dezelfde plek behouden maar worden wel opnieuw gebouwd en bovendien worden er onder andere een garage, een skischool, een hotel, restaurants en een sportwinkel gebouwd. En dat allemaal voor december 2021, zodat het nieuwe skiseizoen goed ingeluid kan worden!

Feiten over de vernieuwde Valisera Bahn

Lift: Gondel Lengte: 4076m
Hoogte bergstation: 2100m Hoogteverschil: 1280m
Snelheid: 6 m/sec. Tijd: ca. 12 min
Gondelcapaciteit: 10 personen Capaciteit: 3000 pers./uur
Fabrikant: Doppelmayr Plaats: St. Gallenkirch

Belangrijkste verbeteringen van de nieuwe Valisera Bahn

De oude gondel kon zes personen tegelijk naar boven brengen, en de vernieuwde D-Line van Doppelmayr zal tien wintersporters per gondel de berg op vervoeren. Bovendien heeft de nieuwe gondel stoelverwarming en heeft de lift een indoor systeem om je ski’s te vervoeren. Ook gaat het nieuwe bakje een stuk sneller en heeft de lift een snelheid van zes meter per seconde waardoor je in zo'n 12 minuten bij het bergstation bent. Dat is vlotter ten opzichte van de oude lift, waarin je ongeveer een kwartier onderweg was. Uiteraard gaat ook da capaciteit omhoog: van 2200 personen per uur, naar 3000 personen per uur. De stations en de route van de nieuwe Valisera Bahn blijven wel hetzelfde. En met alle extra voorzieningen erbij in het Silvretta Park is er een nieuw tijdperk aangebroken.

53224 -  (3)
© 2020 - Silvretta Montafon Holding GmbH

Het nieuwe Silvretta Park

Naast de verbeteringen aan de lift, is de grootste verandering nog wel het gloednieuwe Silvretta Park. Want niet alleen wordt de Valisera Bahn volledig gerenoveerd, ook staat de bouw van een park vol voorzieningen op de planning. Vanaf volgend winterseizoen is er een totaal nieuwe beleving in Silvretta Montafon. Het Silvretta park zal bestaan uit een compleet nieuwe liftterminal met roltrappen en een ondergrondse garage met elektrische laders. Tevens komt er een skidepot inclusief een Intersportwinkel. En daarnaast gaat het in het Silvretta Park bruisen van horecagelegenheden én komt er een hotel.

Een grote verbetering komt er dus aan voor Silvretta Montafon en voornamelijk een vergroting van kwaliteit. Volgend seizoen ligt er hier voor wintersporters een totaal nieuwe belevenis te wachten met de vernieuwde Valisera Bahn en het Silvretta Park.

Marlous Winter

Over Marlous

Skiën en Marlous zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Na de nodige wintersportvakanties waarbij ze zowel op de ski’s als het snowboard stond, is ze nog een stapje verder gegaan. Zo heeft ze met veel plezier een aantal seizoenen gewerkt als skilerares in Ski Juwel.