Skip to navigation Skip to main content

Ski’s kopen: 10 woorden die je misschien niet kent

Ski-jas en ski's

Nieuwe ski’s kopen klinkt makkelijker dan het is. Wanneer je je in de wereld van ski’s verdiept struikel je al snel over termen en woorden waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. Het ski jargon maakt het moeilijk om te bepalen of een ski wel of niet bij je past. In dit artikel leggen we 10 woorden die je waarschijnlijk niet kent haarfijn uit. Zo kun jij straks optimaal voorbereid overgaan tot het kopen van je nieuwe ski’s.

1. Stijfheid

De stijfheid is een begrip dat je zowel tegenkomt bij het kopen van nieuwe skischoenen als nieuwe ski's. In het geval van ski's heeft de stijfheid te maken met hoe stijf een ski is in de lengte. Hoe buigzamer de ski, hoe lager de flex en dus de stijfheid. Beginnende skiërs hebben baat bij een makkelijk te sturen, flexibele ski en dus een lage flex. Ski’s met een hogere flex blijven ook op hoge snelheid stabiel.

Ski's kopen uitleg begrippen

2. Wat is de torsiestijfheid?

Torsiestijfheid is de stijfheid in de breedte van de ski. Ski's met een hoge torsiestijfheid bieden meer kantengrip. Ook op steile, harde pistes. Hoe torsiestijver de ski, hoe meer skitechniek er nodig is om controle te houden. Een soepele ski vangt hobbels op de piste makkelijker op en is vergevingsgezinder. Een stijve ski doet dit niet.

3. Wat is sidecut?

De sidecut geeft aan hoe breed de tip (voorkant van de ski), het midden en de tail (einde van de ski) van de ski is. Hoe groter het verschil tussen deze cijfers is, hoe getailleerder de ski en hoe korter de radius is.

4. Wat is radius?

De radius is de draaicirkel van een ski, oftewel de denkbeeldige cirkel die je ermee kunt maken wanneer je deze met de staalkant op de grond ronddraait. De helft van deze cirkel is de bocht. Het cijfer geeft aan hoe lang het duurt voordat een ski zijn kortst mogelijke, volledig gesneden, bocht heeft gemaakt. Hoe lager de radius, hoe korter de bocht. Hoe hoger, hoe langer de bocht. De radius heeft invloed op de wendbaarheid van de ski.

Bochten skiën op de piste

5. Wat is camber?

Camber beschrijft net als rocker (punt 6) de ronding van de ski, gezien vanaf de zijkant. In het geval van camber zie je een lichte opwaartse bolling in de ski als je deze op de grond legt. De tip en tale raken de grond, verder naar de binding raakt de ski de grond niet meer. Een ski met camber is als het ware gebogen. Camber geeft ski's meer veerkracht en een goede kantencontrole. Je hebt meer grip en stabiliteit.

6. Wat is rocker?

Rocker, ook wel reverse camber, is het tegenovergestelde van camber. Een ski met rocker raakt bij de binding de sneeuw en de tip en de tail komen los van de grond. Je kunt het grof gezegd een beetje vergelijken met de vorm van een banaan. Rocker zorgt ervoor dat een ski meer drijfvermogen heeft en makkelijk te draaien is. Vooral in diepe sneeuw. Wel heeft een ski met rocker een lagere kantengrip (in vergelijking met camber).

7. Wat is een sandwich constructie?

De kern van een ski is vaak uit lagen opgebouwd. Bij de meest ski’s wordt er gebruik gemaakt van hout of kunststof. Door twee materialen op elkaar te stapelen als een sandwich, krijg je een stijve ski die veel grip biedt. Goedkopere sandwich constructies zijn volledig van kunststof, duurdere van hout en carbon en/of titanium.

Skiën met ski's op de piste

8. Wat zijn sidewalls?

Veel ski’s hebben bovenop de staalkant nog een verticale kant van kunststof. Dit is de sidewall en deze helpt bij de overbrenging van de energie naar de staalkant. Ski’s met een sidewall over de hele lengte bieden veel grip. Ski’s zonder sidewalls (meestal voor beginners), hebben een kap-constructie. Bij een kap-constructie is de ski volledig voorzien van een kap rond de kern.

9. Wat is rebound?

Rebound is de energie die een ski teruggeeft aan de skiër. Tijdens het draaien van een bocht zet je kracht om de ski te sturen. Aan het einde van de bocht neemt de geleverde kracht af, maar geeft de ski weer een deel van de energie terug voor het inzetten van de volgende bocht. Je wordt als het ware de volgende bocht in gelanceerd. Hoe hoger de rebound, hoe makkelijker je van kant kunt wisselen. En hoe stijver de ski, hoe hoger de rebound.

10. Wat is belag?

Belag is het glijgedeelte, oftewel de onderkant, van de ski. Het belag wordt gemaakt van P-tex (polyethyleen) en vervolgens met een speciale vijl gevijld om er minuscule groeven en poriën in te maken. Die stimuleren in combinatie met een laag wax het glijvermogen van de ski. Belangrijk is dat je het belag goed onderhoudt. Vul eventuele diepe groeven op en voorzie de ski's regelmatig van een verse laag wax.

Thijs Winter

Over Thijs

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.