16 januari 2011 door Miranda in 'Live vanuit de sneeuw', Reisverslagen'' | 5 Reactie(s)

Waren de omstandigheden een paar weken geleden tot in het Sauerland fantastisch, momenteel is het op veel plekken „huilen met de pet op“. Slechte sneeuw op de lagere pistes, regen en veel te hoge temperaturen voor de maand januari. Wij zijn afgereisd naar Tignes en zijn vol verwachting hoe de sneeuw hier zal zijn.

Panne onderweg

Door pech onderweg rijden we pas rond 20.00 uur vanaf Bourg-Saint-Maurice omhoog richting Tignes. Het is warm geweest vandaag en de weg is nat van het smeltwater. Halverweg de weg de berg op wordt het spekglad, het smeltwater is opgevroren en af en toe draaien we met slippende banden door de haarspeldbochten. Ik ben blij als we arriveren in Tignes Le Lac, wat een lange reis! De eerste indruk van dit deel van Tignes is goed; naast de jaren `70 gebouwen zijn mooie nieuwe chalets gebouwd met hout en gezellige lichtjes. Dit geeft het dorp meer sfeer dan ik had verwacht.

Michelin ster

We logeren in Hotel Arbina, van buiten een lelijk gebouw, maar van binnen sfeervol gerenoveerd. We zijn nog net op tijd om aan te schuiven aan het diner in het restaunt van ons hotel. Als we de kaart bekijken lijkt het alsof we niet „zomaar“ in een restaurant zitten. Tussen de exclusieve culinaire gerechten staat ook een entrecote met frites. Doe me die maar! Het vlees is echt super. Logisch, later blijkt dat dit restaurant een Michelins-ster heeft. Ooooh, vandaar!

Beetje steil

Als we de volgende ochtend de gordijnen openen zien we een strak blauwe lucht; dit gaat een hele mooie dag worden. We gaan vandaag op pad met skileraar Bruno die ons vooral kennis laat maken met de off-piste mogelijkheden in Tignes. Na een paar pistes is het tijd voor de eerste afdaling buiten de gebaande paden. Bruno weet hier duidelijk de weg, we traverseren een paar hellingen en komen bij een afdaling die er prachtig bij ligt, voldoende onverspoorde sneeuw. Bruno waarschuwt ons dat het een beetje steil is. Ik kijk naar beneden en denk „Uh, oké, vooruit dan maar, laten we hiermee beginnen....slik“. De sneeuw is erg zwaar en ik voel me een absolute beginner. Mijn benen werken niet mee; vallen en opstaan, wat een drama!

Het is even wennen aan de "zware poeder".

Even uitrusten na een flinke klim te voet

Lege batterij

Na de lunch gaat het gelukkig een stuk beter. Ik heb meer power in m’n benen, de zware sneeuw went en het draaien van de bochten gaat gelukkig een stuk soepeler. We klimmen af en toe een stukje te voet, maar het is het meer dan waard; Bruno weet de beste sneeuw te vinden.. Dat is toch wel het voordeel van een leraar/gids, deze afdalingen hadden we zelf nooit gevonden. Hij laat ons de mooiste off-piste afdalingen van Tignes zien. Aan het einde van de dag is mijn „batterij echt leeg“, mijn benen zijn verzuurd, maar wat hebben we een fantastische dag gehad! Morgen nog een dag een Tignes. We gaan dan de pistes verkennen van de Espace Killy.

Links bij de rotsen, daar zijn we naar beneden gekomen.

In Tignes mag je in principe overal off-piste. Het is aan te raden met een gids op pad te gaan. Off-piste skiën is niet zonder risico; ga nooit op pad zonder pieper, sonde en schep!

Deze reis werd mede mogelijke gemaakt dankzij:
Tignes Office Du Tourisme

Reactie(s)

door Jasmijn op 17 januari

Wij gaan een dagje mee met een gids in zell am see, het kost 45 euro per persoon. Maar zal per gebied anders zijn. Wij hebben gids voor ons 2en dus prijs valt zeker mee.

door Germie op 18 januari

In Les Sybelles kost het 300 euro om een dag met een gids op pad te gaan. Ben je alleen, dan kost het 300, in een groep met max. 6 dus ook. Dan kun je de kosten delen. Ik heb het vorig jaar een dag alleen gedaan, dus 1 op 1. Prachtig. Lawinepieper en een rugzakje met schep e.d. zat bij het geld in. Veel geleerd, en dit jaar helaas niet kunnen toepassen wegens te slechte sneeuw en geen skiers die offpiste gaan.

Laat een reactie achter

Eigenlijk is Miranda in het verkeerde land geboren. Wintersport is niet alleen een passie voor haar, je kunt het gerust een verslaving noemen. Ze reist regelmatig af naar de Alpen en praat ons vervolgens bij via haar blogs.