Skip to navigation Skip to main content

La Grave: het ultieme off-piste gevoel!

1407 - La Grave: het ultieme off-piste gevoel! (1)

Afgelopen jaar ben ik op een plek geweest waar elke liefhebber van off-piste skiën eens zou moeten komen, het Franse La Grave. Het is eigenlijk geen skigebied, maar een dorp met een oude cabinelift. Het draait hier feitelijk maar om twee dingen: skiën en snowboarden. De omgeving is overweldigend en je hebt een overvloed aan off-piste afdalingen van de 3200 meter hoge gletsjer naar het dorp op 1400 meter. Wat wil je nog meer? De dag kon me niet vroeg genoeg beginnen…

Het dorp La Grave

Op zo’n anderhalf uur rijden van het vliegveld van Grenoble, ligt het kleine dorpje La Grave. Met ongeveer 700 inwoners en een paar hotels mag dit dorp zich niet tot de grote wintersportplaatsen rekenen. In de off-piste scene is het dorp echter wereldberoemd. Van Zweden tot Amerika, iedereen komt naar La Grave om te genieten van de ongerepte natuur en de aanverwante ski-mogelijkheden. We verbleven in Hotel Castillan, een eenvoudig 2-sterren hotel met een jaren-70 interieur en weinig poespas. De ligging tegenover de gondel en het uitzicht op de imposante berg maakte veel goed.

De voorbereidingen

Nadat we eerst het typische Franse ontbijt hadden genuttigd, was het dan eindelijk tijd om de berg op te gaan. Met wat gezonde spanning gingen we op weg naar het “Bureau des Guides”, waar we werden voorzien van lawinepiepers, sondes en schepjes. Helmen op en we konden op pad. Het is sterk aan te raden om een gids te huren. Dit is niet goedkoop, zo’n € 316 voor 4 personen, maar het is zeker de moeite waard en natuurlijk veiliger.

De imposante berg ligt voor ons, zoals er op de vlag staat te lezen: op naar de 'Black Diamond'

Naar de top op 3200 meter hoogte

La Grave heeft maar één mogelijkheid om naar de gletsjer te komen en dat is met een gondel die stamt uit 1976. Voor wintersportbegrippen is dit zeer oud, maar ook dit is weer typerend voor de charme van dit Franse plaatsje. Alles is hier puur en zonder toeters en bellen. Het uitzicht op de imposante bergen zorgt dat de rit van 40 minuten in een mum van tijd voorbij is. De spanning bij onze groep was voelbaar, omdat de omstandigheden (harde wind en slecht zicht) niet meezaten.

Het afdalen kan beginnen…

Op de gletsjer zelf bevinden zich twee blauwe pistes om jezelf op te warmen voor het zwaardere werk. Aangezien de wind daar nog heviger was, besloten we meteen voor de off-piste te gaan. Het off-piste gebied van La Grave is op te delen in twee zijden: de vallons de la Meije en de vallons de Chancel. We besloten de iets lichtere vallons de la Meije af te gaan. Wat een fantastische ervaring was dit zeg: 40 minuten later en met het lijf vol adrenaline stonden we bij het middenstation weer te wachten op de gondel. Misschien is het wel waar wat ze zeggen: een mooie off-piste helling af knallen, kan beter zijn dan……. De beelden spreken voor zich:

De tweede run ging vanaf de gletsjer over de vallons de Chancel. Een moeilijkere en ruigere afdaling, mede dankzij de vele rotswanden en bomen, maar het maakte de uitdaging des te mooier. Gelukkig hadden we een goede gids die ons tussen de vele mooie poederstukken door, de mooie dingen over de omgeving vertelde. Om 4 uur zaten we moe, maar zeer voldaan aan een lekker glas bier. Om de avond helemaal perfect af te sluiten hebben we lekker gegeten in Au Vieux Guide. Een echte aanrader! Traditioneel Frans eten zoals het hoort te zijn.

Deze dag in La Grave was met stip de mooiste dag die ik in de sneeuw heb meegemaakt. De volgende dag wachtte helaas de taxi alweer voor een paar dagen Serre Chevalier. Vooruit dan maar.

101 - Winter - Joeri

Over Joeri

Toen hij net kon lopen werd Joeri direct op de ski’s gezet bij opa en oma in de achtertuin in Westendorf. De liefde voor dit dorp, de sport en Oostenrijk was geboren en is nooit meer weggegaan.