Skip to navigation Skip to main content

Dagje funsports (o.a. ski bike en Snooc) in Le Grand Bornand

Wintersport staat voor mij gelijk aan skiën. Mijn kostbare tijd in de bergen besteed ik het liefst aan afdalen op de ski’s. Sinds een paar jaar moeten we de pistes echter steeds vaker delen met andere type wintersporters. Van snow fox tot snow tubing of Yooner, je ziet het tegenwoordig allemaal voorbijkomen. Eerlijk gezegd was ik wat sceptisch toen ik mij in het Franse Le Grand Bornand zelf zou wagen aan twee van deze funsports. Na een dagje op de skibike en de Snooc ben ik echter helemaal overtuigd van de meerwaarde. Ook niet-skiërs kunnen het echte glij- en pistegevoel ervaren en plezier is gegarandeerd!

Makkelijkste glijsport die er is

Onze skibike gids Jeff stelt zich enthousiast aan ons voor en zegt met een ‘Allo Allo’ accent en een dikke knipoog ‘it was nice to meet you’. Daarna stelt hij ons al snel gerust en stelt dat skibiken de makkelijkste glijsport is die je op de piste kunt uitvoeren. Ook mensen zonder ook maar enige ski-ervaring kunnen zo op een skibike stappen. Wanneer ik de skibike aanschouw geloof ik Jeff niet direct. De felgekleurde gevaartes zien er imposant uit en niets doet vermoeden dat je hier eenvoudig mee van een piste komt.

Geen enkele valpartij

De skibikes worden in de stoeltjeslift gehesen (in Le Grand Bornand zijn 3 liften met speciale haken voor oa. skibikes) en eenmaal boven krijgen we een uitleg van Jeff. Goed je evenwicht bewaren en de snelheid controleren met de rem die je bedient met je rechtervoet. En warempel! Het blijkt inderdaad helemaal niet lastig! Iedereen glijdt soepel van de blauwe piste af, zelfs de mensen die nog nooit op ski’s gestaan hebben. De snelheid wordt steeds een beetje hoger, want de rem stelt je in staat om altijd tijdig tot stilstand te komen. De ideale activiteit om niet-skiërs kennis te laten maken met het glij- en pistegevoel!

Het blijkt helemaal niet lastig dat ski biken

Snooc: toerskiën en sleeën in 1

In de middag gaan we op pad met de Snooc. Een uitvinding van Cyril Colmet Daâge en hij laat ons vandaag ook zien hoe je hiermee de berg op én af komt! De Snooc is namelijk demontabel en kun je zowel gebruiken om mee te sleeën, als de berg op te lopen. We beginnen ons Snooc avontuur door de berg op te wandelen door middel van stijgvellen die onder de (korte ski’s) zitten. Op onze rug hebben we een rugzak met daarin de attributen die we nodig hebben om de toerski’s om te bouwen tot slee. Ik ben gek op toerskiën en daardoor beleef ik direct plezier aan deze activiteit. Dat er natte sneeuw valt, heb ik vrijwel niet door en ik loop gestaag door naar boven.

Metamorfose tot slee

Na de nodig hoogtemeters gemaakt te hebben, zoeken we een beschut plekje op om de toerski’s in een slee te transformeren. De stijgvellen worden verwijderd, de ski’s op elkaar geschroefd en het zitje gemonteerd. Wat een fantastisch idee! Het afdalen blijkt nog niet zo eenvoudig op deze monoslee. Doordat ik eerst veel te veel met mijn hele lichaam beweeg tol ik een rondje met een valpartij als resultaat. Gaandeweg krijg ik het steeds meer door en ontdek ik dat de truc is om heel subtiel met je bovenlichaam te sturen. De bochten gaan steeds soepeler en ook in het afdalen krijg ik echt lol. De Snooc biedt een ideale combinatie tussen inspanning en ontspanning.

Zo is het een toerski...

En zo is het een slee!

Sneeuwschoenwandelen by night

Het dagje funsports in Le Grand Bornand sluiten we af met een ‘sneeuwschoenwandeling by night’. De avond is gevallen over het dorp en alle huizen zijn prachtig verlicht. De enige bron van licht die wij bij ons hebben zijn lichtgevende skistokken. Op het gekraak van de sneeuw na is het muisstil. In de verte zijn de pistebully’s bezig met het prepareren van de pistes. We stappen gestaag door en bereiken uiteindelijk een berghut die vanavond speciaal voor ons is geopend. Onder het genot van een overheerlijke kaasfondue, bespreken we de bijzondere dag in het Massif des Aravis. De algehele conclusie is dat funsports in de sneeuw echt een meerwaarde zijn voor je wintersport!

Bijzondere ervaring: sneeuwschoenwandelen met volle maan

Thijs Winter

Over Thijs

Tijdens de wintersport staat Thijs het liefst ’s ochtends als eerste bij de lift en komt hij als laatste weer beneden. Tussendoor is er altijd tijd voor een goede Apfelstrudel of Schnitzel. Ook de après-ski slaat hij niet over.