Skip to navigation Skip to main content

In gesprek met Reto Gurtner - wintersport visionair

6038 - In gesprek met Reto Gurtner - wintersport visionair (1)

Reto Gurtner is de visionair van de wintersportwereld. Zijn doel: een skivakantie met allerlei facetten nog aantrekkelijker maken. Sinds enige jaren houdt de eigenaar van het geliefde skigebied Flims, Laax & Falera in Zwitserland zich bezig met de ‘revolutie op de berg’. Snowplaza had met de 59-jarige wintersporthervormer een gesprek over de toekomst van het skiën.

Je wilt een skivakantie aantrekkelijker maken?

“Laat ik het zo zeggen, we proberen het. Maar niet voor iedere wintersporter, alleen voor de actieve, urban society. Om specifieker te zijn de surf- en freestylegeneratie.”

Hoe ben je van plan om dat voor elkaar te krijgen?

“Van het massatoerisme willen wij afstappen. Vroeger was skiën veel meer een vorm van lifestyle dan dat het tegenwoordig is. De wintersportwereld is inmiddels uitgegroeid tot een vorm van industrie. Capaciteit speelt de grootste rol bij de aanleg van liften, restaurants en hotels. De exclusiviteit gaat hiermee verloren. Tijdens een wintersport wil ik niet alleen 20 keer een piste afdalen om vervolgens weer met de lift naar boven te gaan. Dan kan ik net zo goed naar de sportschool gaan. Bij een wintersport gaat het om gelijkgezinden ontmoeten, heerlijk eten, wellness en de natuur. Het gaat om het totale pakket.”

Welke ideeën heb je precies?

“Allereerst moet het zitten in de lift weer een belevenis worden. Daarom waren wij ook het eerste skigebied dat snelle stoeltjesliften met overkapping in gebruik nam. De kap mag echter niet alleen [ITALIC]plastic fantastic zijn, wij hebben liften van Porsche Design Studios. Ook bouwen wij aan een unieke 10-persoonsgondel met Ferrari design (red: opening skiseizoen 2015/2016). Daarnaast moeten skigebieden anders ingericht worden. Voorheen draaide het om steile hellingen en extreme afdalingen, nu is dit juist het tegenovergestelde. Vooral skiërs uit nieuwe markten zoals China, die voor de eerste keer op de ski’s staan, willen snel een geluksgevoel beleven waardoor ze liever cruisen. Ze willen van het landschap genieten, de frisse berglucht opsnuiven en pauzeren bij een mooi bergrestaurant. Ten derde: wij richten ons op freestyle en kijken goed naar wat de jeugd aanspreekt.”

Waar is de jeugd naar op zoek?

“Jongeren gaan bijvoorbeeld graag surfen en skateboarden. Van een skateboard naar een snowboard is vervolgens slechts een kleine stap. Skaten is tegenwoordig een vorm van lifestyle. In de stad hebben veel jongeren een skateboard onder de arm, Beats-koptelefoon op hun hoofd en bijpassende kleding aan. Precies deze groep willen wij met onze snowparks aanspreken. Met onze mega halfpipe en de indoor Freestyle Academy hebben wij in LAAX nieuwe maatstaven gecreëerd. In ons skigebied kunnen meerdere generaties genieten van een wintersport. Van grootouders tot kleinkinderen, iedereen vindt hier het juiste aanbod.”

Hoe kom je op nieuwe ideeën?

“Wie zich voor de toekomst van wintersport interesseert, moet zich altijd afvragen: hoe gaat het er in de steden aan toe? In London, Parijs, New York, San Francisco en Berlijn? Met name Berlijn is zeer innovatief. Daar komen verschillende culturen bij elkaar, is geen mainstream, maar zijn wel veel kunstenaars en ideeën! Het creatieve potentieel is enorm. Er hangt daar een sfeer en er heerst een cultuur die je nergens anders in Europa vindt. ”

In Berlijn zijn alleen geen bergen…

“We zijn ook niet van plan om die levenswereld te kopiëren. We willen begrijpen hoe het er in de stad aan toe gaat en uitvinden wat hiervan zou passen in de bergen.”

Kun je hier een voorbeeld van geven?

“Toen ik in Berlijn was viel mij de opkomst van de Pop-Up-Stores en vegetarische restaurants op. De jeugd is veel bewuster bezig met een gezonde levensstijl dan dit vroeger het geval was. Hier willen wij in de Alpen maar al te graag aan meedoen. We kunnen bijvoorbeeld voor een vegetarische skihut kiezen. Het idee is er!”

Ga je zelf ook op wintersport?

“Skivakantie niet, maar voor mijn werk kom ik in veel skigebieden. Dat is het mooie van mijn beroep, ik kan het aangename combineren met het nuttige.”

Hoeveel skigebieden heb je in de loop der jaren bezocht?

“Geen flauw idee! Ik heb de belangrijkste skigebieden in de USA gezien, in Canada, in Turkije en in de Alpen ben ik ook op veel plekken geweest. Het meest onder de indruk was ik van Telluride, een oud mijnstadje in Colorado. Het is daar net zoals het 30 jaar geleden in Aspen was, je wandelt zo het Wilde Westen binnen. Daar zijn nog 150 jaar oude bars, waar vroeger de cowboys aan de bar zaten.”

Wat zijn je wensen voor het komende skiseizoen?

“Veel zon en sneeuw!”